Byggahus.se

Får man som dödsbodelägare inte betala faktor med egna medel?

1. A
    Medlem · Stockholm · 8 465 inlägg
    Säg att pengarna tar slut.
    Och man som dödsbodelägare vill betala tex löpande kostnader el och vatten från eget konto under tiden man reder ut bouppteckningen.
    Kan banken neka en att göra så med motivering att fakturorna står på någon annan. dvs dödsboet?

Om det nu finns en regel som säger att man inte får betala någon annans fakturor, borde det inte ändå vara möjligt då man är dödsbodelägare.

Det är väl upp till var och en om man vill betala löpande kostnader.
    Alternativet är ju att fakturorna förfaller med inkassokostnader som följd och kronofogden en process som blir dyrare.
    El och värme behöver ju vara på medans man gör bouppteckningen som kan ta längre tid än vanligt pga olika orsaker.

Man är ju skyldig att förvalta dödsboet kan ens bank verkligen neka en att göra det med egna medel om man är tvungen?

2. A
    Medlem · stockholm · 1 416 inlägg

atomlab

Medlem
    Bara att betala och se glad ut. Ingen kommer att anklaga dig för något.

3. J
    Medlem · 11 519 inlägg
    Det brukar samband med begravningsbyrå upprättas ett intyg på vem som ska förvalta dödboett och det uppvisas för banken. Finns det pengar i dödboett så tas fakturorna med dit och banken gör en utbetalning. Sen om det inte finns medel så bryr sig inte leverantören om var pengarna kommer i från, då det är bara att betala med dom uppgifter som finns på faktutran PG eller BG och OCR-numret. Du ska bokföra ordentligt att du har betalar, för vid ev. arvsskifte så får du dom summorna tillbaka utanför skiftet.

4. Holmamiralem
    Medlem · 4 inlägg

Holmamiralem

Medlem
    Jag har aldrig hört det ska vara ett hinder. Får dödsboet in pengar genom tex husförsäljning innan slutliga arvsskiftet kan du ta upp det som kostnader i samband med arvskiftet så får du tillbaka pengarna.

• Laddar…
  5. 1
    Medlem · Stockholm · 1 033 inlägg

16386

Medlem
    Banken varken tittar på vem som fakturan är ställd till eller bryr sig. Det går alltid att betala en annans räkning eller faktura. Sedan kan det ha andra konsekvenser, men inte hos banken, inte om du inte verkar bedriva någon ”fakturabetalningstjänst” via din bank.

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Självklart kan du som dödsbodelägare betala dödsboets fakturor. Och räkna med att få tillbaka pengarna från dödsboet när pappersexecisen är klar, så att ni kan "förvalta" dödsboet (alltså komma åt att betala med dödsboets egna pengar). Om det finns fler arvingar, så finns det ju en risk att det blir en tvist om huruvida du borde betalat. Men det är en annan fråga.

7. A
    Det borde ju inte finnas några regler om att man inte kan betala fakturan med egna medel med trots att det finns kapital på dödsboets konto.
    Om det nu även skulle vara så.

Tex för att pengarna ska räcka ett tag för autogiro.
    Ärver man allt själv så spelar det ju ingen roll vem som betalar.

8. F
    Medlem · 113 inlägg
    Försöker banken hindra dig att betala?

om dödsboet har fler än en delägare så borde det också regleras så dödsboet har en skuld till den som betalat fakturorna.

Dödsboets egna konton är ”låsta” tills bouppteckningen är klar.

9. M
    Medlem · 58 inlägg

MrsForest

Medlem
    Betalar du driftkostnader ur egen fick och dödsboet sedan trots allt går i konkurs så har väl sådana kostnader ingen förmånsrätt i konkursboet. (Begravningskostnader har förmånsrätt enl FRL10§, även om det är en klen tröst om det inte blir utdelning alls).

10. J
    Medlem · 11 519 inlägg
    Svar NEJ , det finns alltid en förvaltare av boet som har fullmakt att företräda det, intyg fås av begravningsbyrån och gäller för att betala alla sorters räkningar/fakturor, Däremot så är det tvärnit att få ut kontanter eller överföra medel till någons annans konto.

11. H
    Medlem · 12 inlägg

Herr Frank

Medlem
    Man kan alltid begära uppskov.
    Förutsatt att det kommer in nya pengar när ägodelar säljs så tror jag att fordringsägarna går med på det.

12. A
    Det är en utlandsbetalning och man måste aktivera det hos banken.
    Så jag fick ringa in, då gick det inte pga det står annat namn på fakturan.

Jag ser inte riktigt problemet att stå för min mors räkningar istället för att ta svängen med avstängd el skadat hus, inkasso,kronofogden.

Om det nu juridisk är så att man inte får betala räkningar utställda till någon annan så ser jag inte likheten om man dödsbodelägare.
    Man är ju skyldig att förvalta dödsboet.
    vad är alternativet när fakturorna måste betalas.

Jag ska prata med ordinarie personal på måndag.

Redigerat 28 jan 19:56
  13. A
    På vilket sätt skulle det gå i konkurs?

14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 152 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Aktivera utlandsbetalningar i ditt namn och betala fakturan till mottagaren utan att uppge den avlidnes namn, saken är biff. Vad gäller fakturan?

15. A
    Det var det jag försökte göra.
    El och vatten inget allvarligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.