Säg att pengarna tar slut.
Och man som dödsbodelägare vill betala tex löpande kostnader el och vatten från eget konto under tiden man reder ut bouppteckningen.
Kan banken neka en att göra så med motivering att fakturorna står på någon annan. dvs dödsboet?
Om det nu finns en regel som säger att man inte får betala någon annans fakturor, borde det inte ändå vara möjligt då man är dödsbodelägare.
Det är väl upp till var och en om man vill betala löpande kostnader.
Alternativet är ju att fakturorna förfaller med inkassokostnader som följd och kronofogden en process som blir dyrare.
El och värme behöver ju vara på medans man gör bouppteckningen som kan ta längre tid än vanligt pga olika orsaker.
Man är ju skyldig att förvalta dödsboet kan ens bank verkligen neka en att göra det med egna medel om man är tvungen?
12 462 läst · 60 svar
12k läst
60 svar
Får man som dödsbodelägare inte betala faktor med egna medel?
Sida 1 av 5
-
-
-
28 jan 18:47 #3
Det brukar samband med begravningsbyrå upprättas ett intyg på vem som ska förvalta dödboett och det uppvisas för banken. Finns det pengar i dödboett så tas fakturorna med dit och banken gör en utbetalning. Sen om det inte finns medel så bryr sig inte leverantören om var pengarna kommer i från, då det är bara att betala med dom uppgifter som finns på faktutran PG eller BG och OCR-numret. Du ska bokföra ordentligt att du har betalar, för vid ev. arvsskifte så får du dom summorna tillbaka utanför skiftet.
- Laddar…
-
Medlem · 4 inlägg 28 jan 18:4828 jan 18:48 #4
Jag har aldrig hört det ska vara ett hinder. Får dödsboet in pengar genom tex husförsäljning innan slutliga arvsskiftet kan du ta upp det som kostnader i samband med arvskiftet så får du tillbaka pengarna.
- Laddar…
-
28 jan 18:52 #5
- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg 28 jan 18:5528 jan 18:55 #6
Självklart kan du som dödsbodelägare betala dödsboets fakturor. Och räkna med att få tillbaka pengarna från dödsboet när pappersexecisen är klar, så att ni kan "förvalta" dödsboet (alltså komma åt att betala med dödsboets egna pengar). Om det finns fler arvingar, så finns det ju en risk att det blir en tvist om huruvida du borde betalat. Men det är en annan fråga.
- Laddar…
-
28 jan 19:07 #7
Det borde ju inte finnas några regler om att man inte kan betala fakturan med egna medel med trots att det finns kapital på dödsboets konto.
Om det nu även skulle vara så.
Tex för att pengarna ska räcka ett tag för autogiro.
Ärver man allt själv så spelar det ju ingen roll vem som betalar. -
Medlem · 113 inlägg 28 jan 19:1728 jan 19:17 #8
Försöker banken hindra dig att betala?
om dödsboet har fler än en delägare så borde det också regleras så dödsboet har en skuld till den som betalat fakturorna.
Dödsboets egna konton är ”låsta” tills bouppteckningen är klar. -
28 jan 19:17 #9
Betalar du driftkostnader ur egen fick och dödsboet sedan trots allt går i konkurs så har väl sådana kostnader ingen förmånsrätt i konkursboet. (Begravningskostnader har förmånsrätt enl FRL10§, även om det är en klen tröst om det inte blir utdelning alls).
-
28 jan 19:28 #10
- Laddar…
-
Medlem · 12 inlägg 28 jan 19:4328 jan 19:43 #11
Man kan alltid begära uppskov.
Förutsatt att det kommer in nya pengar när ägodelar säljs så tror jag att fordringsägarna går med på det. -
28 jan 19:49 #12
Så jag fick ringa in, då gick det inte pga det står annat namn på fakturan.
Jag ser inte riktigt problemet att stå för min mors räkningar istället för att ta svängen med avstängd el skadat hus, inkasso,kronofogden.
Om det nu juridisk är så att man inte får betala räkningar utställda till någon annan så ser jag inte likheten om man dödsbodelägare.
Man är ju skyldig att förvalta dödsboet.
vad är alternativet när fakturorna måste betalas.
Jag ska prata med ordinarie personal på måndag.Redigerat 28 jan 19:56 -
-
28 jan 20:36 #14
- Laddar…
-