Byggahus.se

Får man parkera här? Kommunen vet inte..

1. Systray
    Medlem · 37 inlägg

Systray

Medlem
    Hej på er!

Då vi håller på att bygga nytt har vi dessvärre fått flytta in till stan en period med allt vad det innebär.. Gatan utanför oss har lite luddigt skyltat och kommunen vill inte svara på ifall man får eller inte får parkera där överhuvudtaget.

Bifogade skyltar sitter i denna ordning, vilket i sig bör innebära att det är "oskyltat" efter skylt nr 3.

P1.PNG
    P2.PNG
    P3.PNG

Men det som "krånglar till det" för kommunen är att det finns en lokal trafikföreskrift som säger att parkering är tillåten på hela gatan, men det är bara skyltat 1/3 med dessa skyltar, sen är det "oskyltat" fram till nästa korsning och efter den korsningen kommer en kopia av skyltpaket 1 igen.

Gatukontoret säger att dom inte vet och hänvisar till transportstyrelsen, som i sin tur bara bekräftar ovan nämnd trafikföreskrift. Var vänder man sig för att få vet vad som gäller?

Gäller en lokal trafikföreskrift även utan skylt? I så fall, vilka parkeringsregler kan gälla?

• Laddar…
  2. U
    Medlem · Skåne · 1 749 inlägg

Uffe A

Medlem
    Efter skylt 1 får du parkera hela dygnet, förutom mellan nio och tolv den 2:e i varje månad om denna dag infaller måndag till fredag
    På vardagar mellan 08 och 20, samtdag före helgdag mellan 08 och 15 är det avgiftsbelagt
    Mellan skylt 2 och 3 får du parkera i 15 min under samma tider som visas på skylt 1
    Övriga tider tolkar jag det som att det är är fritt fram att parkera :cool:

Redigerat 17 dec 2020 20:41
  3. A
    Medlem · 790 inlägg
    "Gäller den 2:a måndag - fredag"

Får man inte parkera 9-12 den andra varje månad eller vad?

4. Systray
    Medlem · 37 inlägg

Systray

Medlem
    Precis! Det är så dom ska underhålla gator med sopning och snöröjning. Sen vet jag av erfarenhet att det inte funkar i praktiken men tanken är väl god sånär som på att 500 bilar inte får parkera där dom brukar en dag ^^

• Laddar…
  5. K
    Medlem · Malmö · 1 547 inlägg

kindvall

Medlem
    Om trafikföreskriften säger att det är tillåtet att parkera på hela gatan är det så, skylt eller ingen skylt. Ingen av skyltarna motsäger ju det. Enda begränsningen är ju parkeringsförbudet som inträder 9-12 den 2:e varje månad som infaller på en vardag. Det bör ju även finnas inskrivet i en trafikförordning och gälla hela gatan.

Sen är det ju en annan sak om det är avgift eller inte.
    Skylt 2+3 gör inte att Skylt 1 slutar gälla. Den gäller till nästa korsning.
    Om x:en motsvarar korsning och 1-2-3 skyltar enligt bild:
    x-1------a-------2-------b------3--------c--------x
    Sträcka a och c är avgiftsbelagda enligt tider
    Sträcka b är fri i 15 minuter enligt tider
    Frågan är ju om anvisningen på skylt 2 avbryter parkeringsförbudet 9-12 på sträcka b. Jag tror inte det gör det.

Redigerat 18 dec 2020 07:58
    • Laddar…
  6. H
    Moderator · Stockholm · 42 773 inlägg

hempularen

Moderator
    Men är det inte så att skyltarna skall finnas upptagna i den lokala trafikförordningen också? Är de inte det så gäller de inte. Nu är det en del år sedan (lagen kan ha ändrats), men det var någon som lyckades med ett överklagande med det argumentet. Och kommunen fick betala tillbaka en massa p-böter.

7. K

kindvall

Medlem
    Ja, den lokala trafikförordningen ska innehålla den information som står på skyltarna. Enligt TS finns det "en lokal trafikföreskrift som säger att parkering är tillåten på hela gatan", den bör ju innehålla samtliga detaljer. Ofta kan det finnas flera trafikföreskrifter för samma gata att kolla.

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Västernorrland · 5 987 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jag skulle nog fråga den instans som lappar bilarna om man står felparkerad...........De kanske kan svara på frågan. Eller skicka bilden till nån annan p-övervakare som kanske är hjälpsam.

• Laddar…
  9. K

kindvall

Medlem
    Eller uppge vilken gata det gäller här, så kan fler kolla på aktuell trafikföreskrift.

10. Systray
    Medlem · 37 inlägg

Systray

Medlem
    Jag har försökt få tag på rätt instans men det verkar inte vara någon som vet var man vänder sig, förutom transportstyrelsen som sa att "rättslig instans" ska avgöra frågan. Blev dock hänvisad till att ringa kommunen och be om att få prata med en trafikingenjör vilket jag inte hunnit med än..

Det finns 2 trafikföreskrifter som gäller på denna del av gatan, men dom är otroligt bristfälliga? Står nästan ingenting tycker jag.

Den ena är generell för hela Norrköpings innerstad:

https://rdt.transportstyrelsen.se/r...b3-9f44-4549-bbe5-aac5bb65eef2&NoNavigation=1

Och denna gäller för Storsvängen:

https://rdt.transportstyrelsen.se/r...e1-dacd-4990-9ee5-b18b191e7422&NoNavigation=1

Det finns fler föreskriften för gatan men dom innefattar endast andra delar.

(Ang skyltarna så är det ganska säkert att pilen som avslutar parkering på bild 3 gäller för P skylten överlag, den avslutar inte bild 2 enbart. Även om jag tror att det är så det är TÄNKT.)

11. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 940 inlägg

-MH-

Medlem
    Men då stämmer ju parkeringsföreskriften med det som sas i #5. Det korta uppehållet i den lila linjen i din andra länk (dvs alldeles utanför skolan) sammanfaller med skyltarna 2 och 3, och efter skylt 3 gäller alltså skylt 1.

"
    Avgift enligt taxa City-P och Boendeparkering Öster gäller (Se kommunens allmänna
    föreskrifter City-P samt Boendeparkering).
    Parkering är dock förbjuden 2:a dagen i månaden klockan 09.00 - 12.00.
    Förbudet gäller inte vardag före sön - helgdag samt sön - helgdag.
    "

Stämmer väl med skylt 1?

Sen kan man fundera på om det är andra dagen eller andra vardagen i månaden det är förbud...

• Laddar…
  12. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Hej, det är den andra, spelar ingen roll onsdag, lördag eller midsommarafton .

Ta fram din kalender och sätt ett stort kryss den andre varje månad så ser du.
    QUOTE="Systray, post: 3992099, member: 179875"]

(Ang skyltarna så är det ganska säkert att pilen som avslutar parkering på bild 3 gäller för P skylten överlag, den avslutar inte bild 2 enbart. Även om jag tror att det är så det är TÄNKT.)[/QUOTE] Det är tänkt att det som står på skyltarna gäller fram till skyltarna med nedåtriktad pil och det är också vad som gäller.

Uppåtriktad pil så gäller skyltarna efter/bakom, så som det normalt är.

13. Systray
    Medlem · 37 inlägg

Systray

Medlem
    Ja precis det är det som jag tror alla har tänkt, men problemet är att grannar har sagt att p-böter utfärdas efter skylt nr 3 och hänvisas till parkeringsförbud. Det jag tänker mig är att skylt eller inte skylt bör man få parkera om föreskriften säger det, skylten är bara för att upplysa trafikanter om sagt föreskrift? Men om parkeringsvakterna lappar bilar pga avsaknad av skylt behöver det ju även hålla vid överklagan..

14. E
    Medlem · 3 140 inlägg
    Ser nu att skylten för P förbud mellan vissa tider endast gäller om den andra infaller en vardag så det jag skrev ovan gäller då inte, jag har inte sett en sån skylt och har svårt att se att den egentligen är korrekt, finns det på fler ställen än Norrköping? Det finns i alla fall inte häromkring, viktigt med tydliga skyltar.

Antingen så behövs det städas eller ej, man kan inte hoppa över det de månader då den 2:a infaller en helgdag om det nu är så viktigt.

Här har de äntligen slutat bötfälla folk för städdagar utan den nya maskinen blåser ut skräpet från mellan bilarna.

Men förstår dina grannars frustration att bli bötfälla efter ett datum man ska hålla reda på återkommande, efter ett par år brukar det sitta men risken för återfall är ständigt närvarande.

15. Systray
    Medlem · 37 inlägg

Systray

Medlem
    Du missar dock poängen, dom blir inte bötfälda den 2e. Dom blir bötfälda när som! Det kommundamen menar på är att iom att det är oskyltat efter nr 3 så gäller parkeringsförbud alltid. Vad jag menar är att det finns en föreskrift som säger att parkering är tillåten.

Är den giltig även utan skylt? Ingen vet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.