Byggahus.se

Får man montera ett vägguttag upp och ner?

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Har köpt ett ip-klassat VÄGG-uttag för utomhusbruk.
    Är det lagligt att sätta det i taket istället för på väggen?
    Tänkte vattnet och gravitationen blir ju annorlunda då.
    Inte som dom har testat.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Om du "i taket" menar under taket så är det helt ok, där kommer det att vara torrt.

3. H
    Medlem Nivå 3
    Det är en inglasad balkong så när det är regnstorm skvätter det vatten om man inte stängt glasen.
    Och ibland blir det kondens.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det är i så fall kondens som är dess fiende. Jag skulle satt uttaget högt upp på väggen så att kondensöppningen hamnar på avsedd plats tyngdlagsmässigt. Om det kommer att sitta en stickpropp i när det regnar så försök skydda det lite mot direkt vattenstänk.

5. H
    Medlem Nivå 3
    Ända stället jag ser då att kondensen rinner ut blir där "stiften" till jorden går ut.

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Ser inte sällan hur utomhusuttag för drift av vent.fläktar monteras på skorstenar. Så fritt som det överhuvudtaget går att få i en fastighet. Tror ingen har funderat över gravitationen när de under byggprocessen har monterats.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Skulle du mot förmodan få problem med kondensvatten så kan du ju borra ett hål på en eller två mm i locket så att vattnet kan rinna ut gärna nära ett hörn.
    Och är det riktigt rätt , nej men jag skulle skita i det och göra ett hål.

• Laddar…
  8. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Öppningarna där vid ditt takmontage funkar säkert bättre än de avsedda vid vertikalt läge. Du behöver knappast tveka och annars komplettera som elmont skrev om du känner dig osäker.

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Men försök se till att detta hål inte ger åtkomst till spänningsförande delar med en strumpsticka etc. Man ska inte borra hål i apparater hur som helst.