Får man koppla trappbrytare så här?

7k läst  10 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Får man dra trådarna enligt alternativ 1 i bilden? eller måste man göra som i alternativ två?

2. K
    Medlem Nivå 5
    Nu är jag inte insatt i de speciella svenska reglerna, men jag jobbar som elektriker i Norge, och där är det i alla fall inga problem att göra som i alt.1. Men vilken är anledningen? Du blir tvungen att dra ytterligare ett rör, och det för endast en ledare. Dessutom är det lite ologiskt, och kommer krångla till saken vid en eventuell framtida felsökning.

3. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Så länge som du har alla anslutningar inom samma grupp och förväxlingsrisk ej föreligger finns inga hinder. Friskt vågat hälften brunnet.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Alt 1 ser hempulat ut.

Protte

5. S
    Medlem Nivå 6
    Vad är anledningen, spara på FK?

6. N
    Medlem Nivå 5
    Då du ändå har förbindelse mellan kopplingsdosorna där du drar nolla och jord så ser jag ingen vits alls att dra ett extra rör för en ynka tråd.

7. S
    Medlem Nivå 4
    Tanken med röret är att i en framtid ha optionen att koppla om för endast en brytare. Men ni har rätt att det ser mer hempulat ut med den lösningen.
    Tack för kommentarerna.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    OK, dra dit röret men dra inte tråd i det just nu. Om det kommer att tillhöra samma grupp så är det inga problem att dra tråd som alt två men med separat tändning.

Protte

9. A
    Medlem Nivå 1
    Är det verkligen ok att göra så?? (Alt1)

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Ja, men inte så smart.

11. P
    Medlem Nivå 10
    En annan nackdel med Alt 1 är att du skapar en stor "50Hz antennslinga", som ger onödigt stora EM-fält bäst är att ha så liten yta som möjligt mellan matande fas och nollan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: