Får man ett kvalitetsdokument om man gör vvs jobbet själv?

5k läst  37 svar

1. A
    Medlem Nivå 12
    Klurar på badrummet på övervåningen. Jag kan göra allt själv men skulle nog gärna slippa flytspackling, tätskikt och kakling.

Kommer man få ett ok från hantverkaren vad gäller kvalitetsdokument om man kopplar vvs själv? Jag har gjort det såpass mycket så ja behöver ingen rörläggare för det...

2. J
    Medlem · Nivå 5
    Förstår jag dig rätt om du menar att du vill att en annan hantverkare ska gå i god för att du har utfört ditt jobb enligt branschrekommendationer?
    Det ser jag som väldigt svårt att få. För att få det enligt säker vatten-certifierat behöver företaget vara certifierade enligt säker vatten.
    Men att få en byggare att skriva på att han utfört enligt BKR oavsett om du drar rören eller ej ska inte vara några konstigheter.

Med det sagt vet jag att, åtminstone mitt försäkringsbolag (Trygg-hansa) är intresserade av att det är utfört enligt branschrekommendationerna oavsett om det finns ett certifikat eller ej. Skillnaden är att pappret fungerar som ett bevis på att det är utfört enligt rekommendationerna. Det blir ju svårare utan förstörande ingrepp att bevisa om man inte har dokumentet.

Fotar man och dokumenterar alla moment bör det vara tillräckligt bevis i min värld, så länge man följer alla rekommendationer.

3. A
    Medlem Nivå 12
    Jag vill göra Vvsjobbet och snickarjobbet.

Jag slipper gärna att göra tätskikt flyt och kakling. Mest pga allt jobb men även för att få ett våtrumsintyg OM jag nu får det av hantverkaren...

Skäl nr 1 att få ett intyg är att det inte blir något krångel om man skulle sälja. Folk stirrar blint på detta dokument så det är nog bra att ha..

Skäl nr 2 är väll mot försäkringsbolaget men jag har inte så höga tankar om försäkringsbolag så om det händer nått i framtiden
    så kommer dom ändå slingra sig ur det :)

Sannolikheten för att VVS jobbet (som jag utför) skulle orsaka en skada ser ja som minimal och besparingen på att göra jobbet själv är lätt en ekonomisk vinst i långa loppet, även om det är 1 på 100 att det springer läck

4. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Självklart kan dom lämna ett intyg. Men bara på dom delar dom själva har gjort.

5. A
    Medlem Nivå 12
    Ok då är det möjligt att dela upp då?

Jag inbilla mig att intyget intygade att badrummet som helhet är godkänt.

Jag har gjort badrum tidigare med en hantverkare och där står det inget om att olika personer/firmor garanterar olika saker. Antar då att det är våtlicensnissen som helt enkelt gör bedömningen att om det är en vvs firma som gjort jobbet så är det ok.

I mitt eventuella intyg kommer det alltså stå en avvikelse att oberhörig person har utfört allt VVS jobb och på detta lämnas inga garantier :) Ser kanske inte så snyggt ut

6. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Man kan göra undantag i intyget. Det görs ju rätt ofta t ex om man inte byter delar av VVS-installationen av någon anledning.

7. Z
    Medlem Nivå 2
    Kan kort nämna hur det funkade för mig.
    Jag tog in VVS:are till att göra all rördragning samt inkoppling av allt i badrumet. Detta fick jag ett intyg på att det är utfört enl. säker vatten.
    Allt annat har jag gjort själv så som flytspackling, tätskickt, kakel osv.
    Inget intyg finns på dessa delar utan jag har istället själv dokumenterat varje moment noga.
    Så länge jag kan bevisa att allt är utfört enligt branschrekommendationerna sover jag gott :)

8. A
    Medlem Nivå 12
    Ok men hur kan man bevisa det genom bilder? Jag kan ju inte bevisa att röret har bottnat i kopplingen eller att jag har dragit åt kopplingarna med rätt moment osv osv ... Blir ju en utredningsfråga i så fall då om något går läck om det nu går att spåra. Vet inte riktigt vilka fel som kan vara vanliga.

På samma sätt med tätskiktet. har du lagt på tillräckligt med lim, har det täckt 100% av ytan, osv osv ... blir många foton :)

9. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Ett intyg från en firma garanterar ju inte eller att alla kopplingar är dragna med rätt moment osv. I så fall ska du ha någon form av protokoll från en besiktningsman där varje koppling etc är testade och godkända utifrån ett antal kriterier.

Intyget garanterar att arbetet som helhet är fackmannamässigt gjort. Det kan fortfarande finnas enskilda felaktigheter...

10. S
    Medlem · Nivå 3

Jag gjorde nytt avlopp o all rördragning själv , certifierad gjorde flytspackel o tätskikt som jag fick skriftligt intyg på ,
    sen gjorde jag kaklingen själv

11. K
    Självbyggare Nivå 12
    Hej!

Har gjort 2 badrum själv både tätskikt vvs kakel osv. Det är bara att köra på det finns ingen som kontrollerar det sedan. Skulle man få en skada senare är det isåfall försäkringsbolaget som kan ställa krav, har då en firma gjort det kan det kanske vara enklare att få ersättning alternativt kan kanske försäkringsbolaget ställa krav mot dom? Men gör man ett helt badrum själv sparar man lätt mer än halva kostnaden så den dagen får man nog ta smällen då helt enkelt och göra om det utan ersättning. Vet man vad man gör är ju inte risken större än om en firma ha gjort jobbet. Ibland kanske man till och med gör det bättre själv då man inte har någon tidspress på sig och kan gulla lite mer med grejerna. Sen om man tar bilder osv är alltid bra för att styrka sitt utförande. Har sålt det huset och har då kunnat visa upp bilder på tätksikt osv för köparna så dom känner sig trygga.

Jag antar att även vid nybygge måste man få göra dessa delar själv. Man får väll helt enkelt skriva ett intyg att man har följt alla regler.

Gäller ju samma med allt man gör själv, byter du bromsar på din bil och hamnar i en olycka vad gäller då?

/Kim

12. S
    Medlem Nivå 2
    Utgångspunkten för försäkringsbolag är att om de kan slingra sig ur att betala så gör de det. Det finns inga tvivel om att de hade vägrat vattenskada från badrum som utförts av lekman. Detta betyder ju inte att man inte ska göra det, men om man gör det själv så är det onödigt att sen betala en verkningslös försäkring för det.

• Laddar…
  13. pjapen
    Medlem · Nivå 6
    Det är ju inte via bilder du bevisar att du följt säkert vatten, det är ju var kopplingarna är placerade och var fördelare sitter så att om det blir läckage så ska vattnet kunna ta sig till golvbrunn och inte skada något alls. att man följt säkert vatten syns på installationen, finns det kopplingar på fel ställe är det inte säkert vatten. ta bilder på hur rören är dragna innan skivorna kommer på och att rören kommer ur väggen och inte i golvet. osv...

• Laddar…
  14. A
    Medlem Nivå 12
    Många bra svar, håller helt med. Gjorde badrummet själv i stugan med samma argument.

Det enda ja hänger upp mig på är hur folk ställer sig till det vid en eventuell försäljning av huset.

15. J
    Medlem Nivå 2
    Vem sparar påkalla dessa dokument?
    Är det firman om det konkar då?
    Det är väl bara krav i 5 år spartid
    Försäkringsbolaget bryter väl bara upp o kollar att det är fackmannamässigt utfört efter den tidens regler !
    Dom ändras hela tiden

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: