Elsäkerhetsverket säger såhär: "Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa."
Men vad innebär "egen kapsling"? Räknas ett utanpåliggande uttag som "egen kapsling"?
Men vad innebär "egen kapsling"? Räknas ett utanpåliggande uttag som "egen kapsling"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 488 inlägg
Jag vet inte varför du frågar, men om du kan byta, dvs har kunskapen och färdigheten, så kommer frågan om behörighet aldrig att väckas. Om du inte kan, dvs gör ett dåligt jobb, så kan det gå illa. Om du är osäker, posta exempelbilder här, före och efter, med locket av.
Jag vet hur man gör men jag vet också att när det gäller el så är det mycket man inte får göra fast man kan. Du har ju såklart en poäng att frågan om behörighet knappast kommer att väcks.Bo.Siltberg skrev:
Det är nog bara så att jag är en person som gillar att följa lagar och regler och därför inte göra något jag inte får även om jag kan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 488 inlägg
Gott, jag ville bara försäkra mig om att du inte är en av dem som tror att de kan bara för att de får.
Är ganska säker på att renova behöver en "ram" som du sen monterar ett infällt uttag i. Det ger en extra materialskarv och ser inte helt och fint ut i mina ögon.J Johan_Berg skrev:
Elko RS har utanpåliggande med fasade hörn som inte ser så kantiga ut utan är lite elegantare.
Renova har utanpåliggande också.M MagHam skrev:
https://www.hornbach.se/p/vagguttag...on_assortment.leu.smartbidding.product…&gQT=2