Elsäkerhetsverket säger såhär: "Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa."
Men vad innebär "egen kapsling"? Räknas ett utanpåliggande uttag som "egen kapsling"?

tommib
Ja.

En bild säger dock mer än tusen ord.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja.

En bild säger dock mer än tusen ord.
Helt riktigt. Ett sånt här alltså.
Dubbelt eluttag på vägg ovanför golvlist med gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där får en lekman byta.

• Gilla
Johan_Berg
  • Laddar…
J Johan_Berg skrev:
[bild]
Det kan du byta själv.

• Gilla
Johan_Berg
  • Laddar…
J Johan_Berg skrev:
[bild]
Ser ut att vara ett ELJO- trend, se om du hittar ett lika och bara byta själva överdelen. Kan vara svårt att få tag på. Serien har utgått. En EL-firma kan ha något kvar på hyllan.

J jonaserik skrev:
Ser ut att vara ett ELJO- trend, se om du hittar ett lika och bara byta själva överdelen. Kan vara svårt att få tag på. Serien har utgått. En EL-firma kan ha något kvar på hyllan.
Tänkte byta till Schneider Renova för att dom är lite snyggare. Men annars var det ett bra tips.

Jag vet inte varför du frågar, men om du kan byta, dvs har kunskapen och färdigheten, så kommer frågan om behörighet aldrig att väckas. Om du inte kan, dvs gör ett dåligt jobb, så kan det gå illa. Om du är osäker, posta exempelbilder här, före och efter, med locket av.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte varför du frågar, men om du kan byta, dvs har kunskapen och färdigheten, så kommer frågan om behörighet aldrig att väckas. Om du inte kan, dvs gör ett dåligt jobb, så kan det gå illa. Om du är osäker, posta exempelbilder här, före och efter, med locket av.
Jag vet hur man gör men jag vet också att när det gäller el så är det mycket man inte får göra fast man kan. Du har ju såklart en poäng att frågan om behörighet knappast kommer att väcks.
Det är nog bara så att jag är en person som gillar att följa lagar och regler och därför inte göra något jag inte får även om jag kan :)

• Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
Gott, jag ville bara försäkra mig om att du inte är en av dem som tror att de kan bara för att de får.

• Gilla
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
J Johan_Berg skrev:
Tänkte byta till Schneider Renova för att dom är lite snyggare. Men annars var det ett bra tips.
Är ganska säker på att renova behöver en "ram" som du sen monterar ett infällt uttag i. Det ger en extra materialskarv och ser inte helt och fint ut i mina ögon.
Elko RS har utanpåliggande med fasade hörn som inte ser så kantiga ut utan är lite elegantare.

O
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Renova har utanpåliggande också...
Då får jag "pudla" ;)

O Ossian K Olsson skrev:
Renova har utanpåliggande också.
[länk]
Exakt. Det är sådana jag ska byta till

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
J Johan_Berg skrev:
Exakt. Det är sådana jag ska byta till
Jag tycker dom är snygga! Något att tänka på är att absolut inte klippa upp hålet utan att såga+fila upp det. Klipper du med tex kabelsax så är det stor risk att den spricker.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.