2 757 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Får man bygga ut trädäck samt insynsskydda?
Vi har köpt ett nybyggt radhus där det ingick trädäck på uteplatsen. Men det är väldigt snålt tilltaget, endast 3 meter djupt, så vi skulle vilja bygga på det med ca 1 meter. Får man göra det utan bygglov? Måste man ha tillstånd från granne? Vi gillar inte heller insynsskyddet som ingick utan vill skapa en snyggare variant mot vår egen uteplats, får vi ändra utseendet på det på vår sida? Tanken är att bygga odlingslådor och plantera högväxande växter typ bambu även utanför själva trädäcket så att det inramar uteplatsen och ger både grönska och insynsskydd. Tomten är pytteliten men ger också möjlighet att plantera buskar och träd utan stor kostnad. Vill inte stöta oss med grannarna men samtidigt tänker vi att frågar man för mycket kan man få svar man inte vill ha - därför vill vi veta vad man får och inte får göra? Supertacksam för konstruktiva svar!
Grattis till nya huset !
Om vi förutsätter att det är friköpt och inte BRF så gäller följande:
Trädäck i marknivå är OK fram till tomtgräns. Finns egentligen inga begränsningar på storlek om du håller höjden under 0,5 meter. Över det så kan kommunen ha åsikter. Det finns massor av trådar här kring ämnet.
Insynskyddet får du ändra utseende på om det redan är som ett staket, dvs täckt till större delen. Om det är täckt mindre än 50 procent och vill ändra det då behöver man prata med kommunen.
Staket får vara max 3,6 m ut från vägg och 1,8 m högt. Växter finns det inga begränsningar för.
Så här har jag uppfattat reglerna men nu överlåter jag åt andra att komma med mer info.
Trädäck i marknivå är OK fram till tomtgräns. Finns egentligen inga begränsningar på storlek om du håller höjden under 0,5 meter. Över det så kan kommunen ha åsikter. Det finns massor av trådar här kring ämnet.
Insynskyddet får du ändra utseende på om det redan är som ett staket, dvs täckt till större delen. Om det är täckt mindre än 50 procent och vill ändra det då behöver man prata med kommunen.
Staket får vara max 3,6 m ut från vägg och 1,8 m högt. Växter finns det inga begränsningar för.
Så här har jag uppfattat reglerna men nu överlåter jag åt andra att komma med mer info.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det där är väl regeln för plank och den förutsätter också att det är långt från tomtgränsen så gäller normalt inte för radhus. Staket är låga, t.ex. max 1 m höga.J Jan_G skrev:
Om det är ett tätt plank så får du sätta en spaljé eller fler brädor på det men inte göra det längre eller högre.S Skåne_Hanna skrev:
Aj, glömde skriva att det är bostadsrättsradhus. Kan det påverka att vi inte kan bygga ut trädäcket? Det är det mest relevanta för oss, insynsskydd kan vi ordna m.h.a. växter.J Jan_G skrev:Grattis till nya huset !
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga vinterisolerat uterum. Någon som har erfarenhet av plintar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Får jag bygga/renovera inuti ett förråd/uterum ?
Fritidshus -
Bygga gjutform eller färdiga kantelement till garagegrund?
Grund & Markarbeten -
Kan och får man bygga en eldstad med kökets ventilation som rökutgång?
Värme allmänt -
Bygga ut, ungefärlig kostnad?
Utbyggnad och tillbyggnad