Byggahus.se

Får man böter?

1. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare
    Ringde handläggaren idag som bara gnällde och klagade över husets utforming >:(

Funderar starkt på att ändra sakerna de gnäller över för att få igenom bygglovet, men sedan köra en "hoppsan-ett till fönster!"-metoden när jag väl bygger...

Har hört att man får någon form av böter om man gör så, vilket jag kan ta.
    Men är det stora belopp?

Grannens vän satte in ett runt fönster trots att han inte fick, och fick då betala en slant för det som straff.
    Jag ska sätta in ett tredje halvmånefönster på entrésidan.
    Handläggaren tyckte det räckte med två, vilket skulle resultera i en grottlik hall >:(

Älskade Ekerö....som alltid ska strula med byggloven, en princip de har.
    Har inte stött på en endaste person som har nåt gott att tillägga om dem..

Vi följer detaljplanen...ändå ska de glappa med sina fula käftar >:(

2. A
    Medlem · Blekinge · 9 015 inlägg

andersmc

Medlem

Re: Får man böter?

Kollade på din blogg. Menar du att du vill bygga som ritningen ser ut - med tre halvmånefönster - men handläggaren tycker att du bara får ha två? Vilket ska bort?

(JAG tycker i alla fall att huset ser vackert ut som det är...)

3. Severus

Severus

Husägare

Japp.
    Handläggaren anser att det ser oroligt ut med två halvmånefönster på ena sidan, och 3 st på den andra.
    Men på den andra sidan har vi ju en punchveranda i mitten...

Hon vill att vi plockar bort fönstret i mitten, men då får vi ju en bäckmörk hall!!!
    Så jag kommer till 100% sätta in fönstret i mitten i alla fall.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Han kan ju tycka hur mycket han vill. Om det inte strider mot gällande detaljplan eller avsevärt avviker från kringliggandebebyggelse så kan han inte neka bygglov för att det ser "oroligt" ut. Ingen människa ser båda sidorna samtidigt.

5. G
    Medlem · 12 inlägg

Gizz

Medlem

Hej,

Har inget i sakfrågan egentligen. Dock intressant att det är fler än vi som sitter i klorna på handläggare i Ekerö.

Lycka till i kampen!

Mvh
    Gizz

6. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Jag håller nog faktiskt med handläggaren på Ekerö, men jag vill nog gå ett steg längre. Jag tycker att du ska byta ut samtliga halvrunda fönster mot några andra. Jag är ingen expert på fönster men tycker inte att de passar till de andra fönstrena (mycket vackra förresten) som ni ska ha på huset.

Ett tips är att ni pratar med någon som är kunnig i byggnadshistoria om vilka fönster man använde tillsammans med dem som ni har valt.

Lycka till!

7. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Ja jag är nog också benägen å fundera över valet av halvmånefönstren faktiskt. Bra å få veta vad de heter, jag har alltid kallat dem citronskivefönster ;-) jag ahr ett sådant själv.
    Tror andra fönster hade också passat bättre plus get mkt mera ljus.

Men det är ju personligt det här med sådana val! När vi byggde som värst så kunde jag vara säker på en sak - hade jag fast bestämt mig för en sak så nog sjutton bidde det en annen och så här i efterhand alltid till det bättre!

:)

8. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Fråga hur de tycker du skall lösa dagsljuset - dvs be om konstruktiv kritik ;-)

Alternativt, fixa symmetrin med att sätta in ett tredje fönster under fönsterraden på övervåningens utbyggnad över punchverandan ;-) *skojar*

Eller så sätter du in ett runt fönster med färgade blyfält - i tidsenlig stil förstås... ? Då blir det 2+1 öppning precis som på andra sidan (2 citroner + fältet av 3 fönster)

Jag blir så himla nervös när jag läser sånt här - vårat bygglov har inte kommit ännu...

Mvh
    /Angelven

9. swecul
    Medlem · Stockholm · 1 133 inlägg

swecul

Medlem

men ändå, vad händer om man bygger till något som inte är inritat från början?
    blir det böter då? är det en liten bot så kan man ju ta det, blir det en skyhög summa,
    vad gör man då?

10. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Risken finns ju att man blir tvungen att återställa utseendet.

11. A
    Medlem · Blekinge · 9 015 inlägg

andersmc

Medlem

Om man tänker sig att man bygger huset med det tredje fönstret, men täcker det med panel på utsidan och gips på insidan... och sen, när allt har lugnat sig, kommer det fram ... vad händer då? Gör kommunen årliga inspektionsrundor så ingen faller ur ramen?

12. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Nope - men dina eventuella grannar gör så. Läs andra trådar här om hur det kan gå till:
    Rättrådig granne frågar försynt kommunen: "Får jag också ställa upp en friggebod på eran mark/ Måla huset pistach och rosaprickigt/ bygga 200 kvm altan ?", med syfte att förstås få bort den olagligt placerade friggeboden som grannen satt upp ;-)

Mvh
    /Angelven

13. Severus

Severus

Husägare

Vi har inte "valt" några fönster.
    Landskapshuset ser ut så från början och konstruktören har ritat huset som det ska smälta in i en gammeldags miljö.
    Det gör det säkert överallt, förutom hos handläggarna på Ekerö >:(

14. Severus

Severus

Husägare

Bara det inte blir rektangulära småfönster, för det är jag benägen att kalla "skitfult" på ett i övrigt vackert hus.
    Det skulle verkligen vara att "döda" husets karaktär ;)

Smaken är som baken, men ha fyrkantiga/rektangulära fönster istället för halvmånarna är dom att sätta in allmogefönster i ett funkishus...

15. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Tycker det är fint med halvmånefönstren och det skär sig inte heller på erat hus. Så jag fattar inte heller vad problemet är bara för ett fönster :-/ Förstår inte vad det är handläggarna stör sig på. Det vore väll en sak om du skulle ha ett jätte torn på taket eller bygger för stort mm. Men ett fönster??? Mycket att haka upp sig på.. Nä stå på er!! Ni kan väll inte bli nekat bygglov bara för ett stackars litet fönster som dessutom e fint. :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.