Byggahus.se

Får mäklaren eller säljaren ha invändningar mot val av besiktningsman?

1. Karl_Pedal
    Medlem Nivå 9
    En bekant har köpt ett hus och när det blev dags för besiktning vände sig mäklaren mot min bekantes val av besiktningsman och lät antyda att säljaren nog aldrig skulle släppa denne besiktningsman över tröskeln. Till saken hör att besiktningsmannen i fråga enbart har goda omdömen i min bekantskapskrets och det är många som fått riktigt bra underlag för att förhandla ned slutlikviden pga. brister som ej upptäckts av säljarens besiktningsman. Vad har säljaren resp. mäklaren för rättigheter att invända mot valet av besiktningsman på detta sätt?

2. K
    Medlem · Nivå 11
    Säljaren bestämmer ju vem som får komma in i huset, det är hans egendom. Som köpare skulle jag nog avstå om säljaren inte vill släppa in besiktningsmannen , tyder på något skumt.

• Laddar…
  3. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Om besiktningsmannen är känd för att leta fram argument för prut, kan jag förstå säljaren, som kan ta nästa i kön av köpare. Det står naturligtvis köparen fritt att välja besiktningsman, men det känns som det finns något mer i den här storyn som inte kommer fram.

• Laddar…
  4. Bästa svaret

harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Jag uppfattar ts som att kontrakt är skriven och det finns en besiktningsklausul. Då står det inte köparen fritt att välja nästa spekulant.
    Säljaren har ingen rätt att häva kontraktet längre. Köparen har det enligt besiktningsklausul.

Det ingår i besiktningsklausulen att köparen får undersöka fastigheten med besiktningsman. Om säljaren hindrar honom kan det vara konteaktsbrott. Jag skulle undersöka om man vid hävning kan kräva säljaren på skadestånd för extra kostnader.
    Jag skulle i alla fall anmäla mäklaren för att han hindrade dig i att fullgöra din undersökningsplikt och jag skulle säga till mäklaren att du väljer besiktningsman, och vägrar säljaren det blir det hävning plus att du kommer att kräva säljaren på skadestånd.

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Förvisso blir jag lite fundersam när besiktningsmannen får goda omdömen för att han brukar hitta saker så att man kan pruta. Besiktningsklausulen är inte där för att man ska kunna pruta. Besiktningsmannen ska inte "hitta fel" så att man kan pruta. Jag tycker det låter som en väldigt oseriös besiktningsman. Hade jag varit besiktningsman hade jag velat ha positiva omdömen för att jag var duktig och noggrann, inte antalet anmärkningar. Jag avskyr när folk försöker pruta med hjälp av besiktningsklausulen. Så om du är en seriös köpare så hittar du en bra besiktningsman som är känd för att vara duktig.

Dock så kan naturligtvis varken säljare eller mäklare styra ditt val av besiktningsman. Det är ditt val! Som mäklaren enligt uppgift uppför sig så låter det nästan som man borde anmäla mäklaren. Säljaren har inte rätt att neka dig. Frågan är vad säljaren kan göra... För han måste säkerligen låta dig komma in och besiktiga, men det är hans hus så kan han neka en besiktningsman tillträde. Det är en intressant fråga. Troligtvis så fungerar det inte slutändan. Säljaren lär förlora på att försöka neka just den besiktningsmannen tillträde.
    Dock verkar det som att mäklaren mycket väl vet vad det är för en filur. Så det bästa mäklaren kan göra att tipsa säljaren om att inte gå med på att pruta. För besiktningsklausulen är inte någon prut klausul. Det finns ett pris som man kommit överens om. Det är upp till säljaren att godkänna eventuell prissänkning. Gör inte säljaren det så är det upp till köparen att bestämma om man ska hoppa av köpet eller inte.

• Laddar…
  6. O
    Bannad · Nivå 15
    Det låter inte som en besiktningsman utan en besiktningsskojare. Såna skojare borde bli av med sina eventuella tillstånd och därefter hängas ut på nätet...

7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det finns inga tillstånd. Hittar man oväntade fel på fastigheten så är det rimligt att priset korrigeras. Men det är ju upp till säljaren att gå med på det. Säljaren har inga skyldigheter att gå med på prissänkningar.

Vi prutade 25kkr när det efter budgivning visade sig att avloppen var mycket äldre än uppgivet och saknar tillstånd. Sedan fanns det fel som gick att ana redan på visningen, de var ju ingen överraskning som det är rimligt att begära avdrag för. Även om det senare visade sig vara rätt stora skador, som ägaren sannolikt kännde till.

8. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Jag skulle säga att det låter som en mäklarskojare. Och såna skojare borde bli av med sin mäklartillstånd och därefter hängas ut på nätet.

Jag tycker att du kommer med väldigt hårda ord mot en besiktningsman där du inte vet så mycket mer om än att han får bra omdömen.

• Laddar…
  9. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    "Fritt". Om säljaren skiter i att gå med på prut så är det upp till köparen att acceptera eller hoppa av.

10. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Ja men man kan inte backa efter kontraktsskrivning utan anledning. Men om köparen hoppar av kan man ju ta en annan köpare.

11. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Hoppar köparen av när tidsfristen för besiktningsklausul går ut. Är det frågan om nr 2 fortfarande är intresserad. Sedan skulle jag som sagt undersöka om säljaren begår kontraktsbrott när han vägrar besiktningsmannen tillträde. Och då skulle jag kräva skadestånd.

12. roland53
    Medlem Nivå 13
    Besiktningsmannen kan väl vara vilken skojare som helst.
    Det kan/får/skall varken säljare eller mäklare försöka styra över.

Om det är en kompetent besiktningsman eller en ren skojare så är det ju köparen som drar nytta av eller drabbas av hans besiktningsprotokoll och dessutom betalar honom. :x

Skulle vara mycket intressant att få veta den verkliga orsaken om varför säljaren inte skulle släppa in besiktningsmannen?
    Det måste ju vara en ytterst allvarligt skäl :confused:

13. Karl_Pedal
    Medlem Nivå 9
    Fattar inte riktigt vad du menar. Blir det fråga om prisförhandling efter att inspektionen utförts så är det ju inte för att han har hittat på låtsasfel utan för att fastigheten är i sämre skick än vad som var känt vid budgivningstillfället. De positiva omdömena baserar sig såklart på att han är noggrann och professionell, inte på att han är en idiot som backar lycksökare.

Om säljaren drar sig ur pga. hittade fel så kommer ju såklart nästa budgivare att bli tveksam, speciellt om det var ett budkrig som trissade upp priset. Därför är det rekommenderat att man sätter sig ned och pratar innan man väljer att åberopar klausulen.

Håller helt med många i tråden om att denna mäklaren känns skum i sitt beteende. Kommer nog rekommendera min bekante att göra en anmälan.

• Laddar…
  14. A
    Medlem · Nivå 9
    Tyvärr finns det skojare och klantarslen i alla branscher. Har själv haft att göra med besiktningsman som skrämde allt och alla med alla eventuella problem som kan uppstå. Problemet var att han var så överdrivet teoretisk och försiktig så kunder hoppade av helt friska hus. Han fick svårt med uppdrag till slut även om han var påläst teoretiskt.

Hade alla besiktningsmän varit som honom så hade inte många hus sålts i Sverige.

15. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    En bra besiktningsman måste vara pedagogisk, har hört att bara 2 promille av alla hus passerar en besiktning. Som mindre van köpare är det lätt att bli skrämd av ett protokoll.

• Laddar…