Byggahus.se

Får mäklaren avsluta budgivningen?

1. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    Våra vänner sålde sin lägenhet i Stockholms innerstan. De vistades utomlands och inte kunde övervaka visningarna. Plötsligt meddelade mäklaren att hon avslutar visningarna och budgivningen ger inget mer samt att hon tog ner annonsen från hemsidan och Hemnet.. Samtidigt med att hon sände ett ifyllt köpeavtal till dem där det stod den personens namn som enligt mäklaren hade det största budet. Mäklaren meddelade också att hon åker till en kongress till Prag.och därför inte är tillgänglig.
    Våra vänner var inte nöjda med priset och eftersom de fick budgivarelistan från mäklaren, kontaktade de med den personen som hade den nest högsta budet. Då fick de veta att de tänkte inte avsluta deras budgivning och blev förvånade över mäklarens agerande. De la ett nytt bud. I och med det fortsätta budgivningen och stannade till slut 450 000 högre.
    Kan en mäklare beter sig på detta sätt? Det verkar vara helt kriminellt.

2. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 686 inlägg

ToRy

Medlem
    Spontant känns det som att mäklaren inte uppfyllt sin del av avtalet, säljarna fick ju själva fortsätta hantera budgivningen. Försöker spela djävulens advokat och hitta förmildrande omständigheter för mäklaren men jag kammar noll. Funderade på om säljarna visste att mäklaren skulle på kongress och att det därmed fanns en deadline för budgivningen eller något liknande, men vilken säljare skulle gå med på det?

Nä, om det inte framkommer något som pekar på att mäklaren haft rätt - vilket verkar otroligt - skulle jag nog säga att mäklaren borde anmälas. Det där kan ju inte vara enligt mäklarsed. Tror ingen vettig människa hade varit okej med att mäklaren kostat en nära en halv miljon.

3. C
    Medlem · 9 128 inlägg
    Vaa, ytterligare en galen mäklarhistoria från @Herman Vera ?

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Efter att ha läst övriga OPs och inlägg av TS så skulle jag nog gissa att vi har ungefär 25% av historien här, varav ingenting pekar på mäklarens fördel. Den här tråden kommer nog inte leda någonstans ö.h.t.

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 533 inlägg

useless

Lök.
    Vad jag vet finns både tekefonnät och internet i Prag...

6. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    Mäklaren anmäldes och blev prickad, men hon jobbar kavr hos Fastighetsbyrån på Södermalm/Hornsgatan.

7. T

ToRy

Medlem
    Har mäklaren blivit prickad sedan i tisdags? Det var snabbt jobbat...

8. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 528 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Är det verkligen vänner eller lästa du detta online någonstans och ville höra vad folk här tycker? Du och din omgivning verkar ha problem med mäklare rent generellt.

• Laddar…
  9. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    händelsen är flera år tillbaka i tiden. Tänk människa

• Laddar…
  10. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 471 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Då borde det väl vara överspelat sedan länge?
    Ett tips annars kan vara att skriva tex " För ett antal år sedan så......"
    Då förstår alla att det inte är en aktuell händelse du dryftar.

• Laddar…
  11. T

ToRy

Medlem
    Men jösses, då vet du ju redan huruvida en mäklare kan bete sig på detta sätt, precis det du frågar efter. Uppenbarligen inte eftersom hon blev prickad!
    Nästa gång du vill ställa en fråga om en överspelad händelse, skriv då att den är överspelad så att jag inte behöver ödsla min tid på dumheter. Tänk männniska!

12. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 528 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Så vad är målsättningen här? Du har fått svar på dina "frågor" om mäklaren agera fel eller inte genom att den blev prickad.
    Och du är trevlig som få.

13. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 767 inlägg

Appendix

Husägare
    På hörsägen dessutom.

Det känns som en blivande rättshaverist och Don Quiote detta :D

Jag har aldrig hört om att en mäklare skulle bete sig på detta sätt så jag tvivlar på att vi har hela historien. Speciellt inte med tanke på Veras posthistorik.

14. Appendix

Appendix

Husägare
    Jasså. Det har gått så långt. Då får du gärna visa länk till prickningen på mäklarsamfundet :)

15. Appendix

Appendix

Husägare
    Det lät på ditt sätt att skriva som händelsen var nu.

Var lite trevligare, människa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.