Vad gäller avseende parkering på allmän plats inom tättbebyggt område där det är en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening som huvudman?

Enligt 49 a § i Trafikförordning (1998:1276) så gäller 24-timmars regeln för parkering där kommunen är huvudman.

49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

Alltså finns det ingen tidsbegränsning för parkering inom tättbebyggt område där det är en enskild huvudman.

I övrigt gäller trafikförordningen så parkering i närheten av korsningar, mot färdriktningen och parkering i terräng är fortfarande inte tillåtet.

Det finns inga skyltar avseende parkering i området och kommunen har inte antagit någon specifik lokal trafikföreskrift för parkering. Den trafikföreskrift som finns är den som avser att det är tättbebyggt område.

Men vem har rätt att dela ut parkeringsböter? Har kommunens parkeringsvakter rätt att dela ut parkeringsböter för att bilar är parkerade t.ex. i fel färdriktning trots att kommunen inte är huvudman? Regeln gäller såklart, men har kommunens parkeringsvakter rätt att beivra detta utanför kommunens huvudmannaskap, på enskilda vägar? Om så är fallet, med vilket lagstöd? Eller är det en polisiär uppgift, och annars måste samfällighetsföreningen anlita parkeringsvakter?

Villaägarna skriver något förvirrande om det hela:

"Man skiljer mellan offentligrättslig parkering (på gata och andra allmänna platser) och privaträttslig parkering (övrig mark). Gränsen är dock inte helt skarp - privaträttslig parkering kan ske på kommunal så kallad gatumark och offentligrättsliga regler kan gälla för parkering på privat så kallad tomtmark.

Med undantag för eventuella lokala trafikföreskrifter finns inga författningsbestämmelser för privaträttslig parkering. Ni som samfällighet bestämmer då själva villkoren för vägar och annan mark ni förvaltar.
"

Gäller detta trots att det är allmän plats?

https://samfalligheterna.villaagarn...em-som-helst-parkera-pa-samfallighetens-mark/

I sakfrågan så har kommunens parkeringsvakter delat ut parkeringsböter på samfällighetetens gator. Frågan är dock om detta är juridiskt korrekt.

Är det en Parkeringsanmärkning eller en Kontrollavgift? Den senare är den du får av parkeringsbolag för att du står för länge, den första av polis eller kommun för att man bryter mot trafikförordningen. Om jag förstår det hela rätt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ja kommunens parkeringsvakter har denna möjlighet. I min kommun har de delat ut böter för t ex parkering i terräng i grannsamhället (tättbebyggt område) där gatorna förvaltas av en samfällighetsförening som en GA.

• Wow
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kommunens parkeringsvakter har denna möjlighet. I min kommun har de delat ut böter för t ex parkering i terräng i grannsamhället (tättbebyggt område) där gatorna förvaltas av en samfällighetsförening som en GA.
Så kommunens parkeringsvakter har samma bemyndigande som polis att dela ut parkeringsböter för brott mot trafikförordningen, det spelar ingen roll vem som äger marken eller vem som är huvudman för vägen?

• Gilla
manula
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Så kommunens parkeringsvakter har samma bemyndigande som polis att dela ut parkeringsböter för brott mot trafikförordningen, det spelar ingen roll vem som äger marken eller vem som är huvudman för vägen?
Det är så jag har uppfattat det.

T TypRätt skrev:
Är det en Parkeringsanmärkning eller en Kontrollavgift? Den senare är den du får av parkeringsbolag för att du står för länge, den första av polis eller kommun för att man bryter mot trafikförordningen. Om jag förstår det hela rätt.
Parkeringsanmärkning. Frågan är om kommunens parkeringsvakter har rätt att dela ut sådana överallt i hela kommunen, oavsett vem som äger marken och vägen, oavsett vem som är väghållare. Har kommunens parkeringsvakter alltså samma befogenheter som polis i detta fall?

M martin.sveg skrev:
Parkeringsanmärkning. Frågan är om kommunens parkeringsvakter har rätt att dela ut sådana överallt i hela kommunen, oavsett vem som äger marken och vägen, oavsett vem som är väghållare. Har kommunens parkeringsvakter alltså samma befogenheter som polis i detta fall?
Så har jag förstått det hela och lite googlande stärker mig i den uppfattningen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket då bör vara en myndighetsutövande befogenhet.
Är det något som i praktiken bara finns i större kommuner som har egenanställda P-vakter?

Eller är det något de kan vidaredelegera till privata aktörer, typ Securitas m.fl. privata aktörer som sköter deras andra P-kontroll. Att inte följa trafikförordningen är väl ett trafikbrott och att bekämpa brott är väl en uppgift som inte får delas utanför myndighetssfären? Eller finns det någon light-nivå i regelverket som gör att vissa förseelser mot trafikförordningen inte anses vara brott i den meningen?

D
M martin.sveg skrev:
Nu vet vi ju inte omständigheterna och vad kontrollavgiften avser?

Men enligt mig så är svarat, Nej, om inte samfälligheten/markägaren har tecknat avtal med kommunen.

Polisen kan ge ett förordnade till kommunens parkeringsvakter vad jag förstår.
Tänker då på parkering i terräng osv...

Tillägg: Vem äger marken?

Att parkera i terrängen är ju inte att parkera på vägen, så där kan polisen bötfälla.
Parkera på vägen i rätt riktning borde väl inte gå att bötfälla alls även om kommunen har avtal med samfälligheten, hemma finns många korta vägsnuttar (10 meter) in från vägen där folk parkerar för att gå ut i skogen.
Ju mer jag tänker så måste vi få veta allt om vilka ev avtal samfälligheten har med kommunen och varför böter utdelades, ursprungsfrågan är alldeles för informationsfattig.
/Workingclasshero

R Räknenisse skrev:
Vilket då bör vara en myndighetsutövande befogenhet.
Är det något som i praktiken bara finns i större kommuner som har egenanställda P-vakter?

Eller är det något de kan vidaredelegera till privata aktörer, typ Securitas m.fl. privata aktörer som sköter deras andra P-kontroll. Att inte följa trafikförordningen är väl ett trafikbrott och att bekämpa brott är väl en uppgift som inte får delas utanför myndighetssfären? Eller finns det någon light-nivå i regelverket som gör att vissa förseelser mot trafikförordningen inte anses vara brott i den meningen?
Ja visst är det myndighetsutövande. Det finns nog i de flesta kommuner men sen kanske parkeringsvakterna bara är aktiva i de större tätorterna i kommunen. Så tycks det vara i min kommun, vi har aldrig sett en parkeringsvakt i vår perifera småort. Här parkeras det hej vilt i terrängen. Grannhålan som är lite större drabbades av en parkeringsvaktsräd för några år sedan.

Ja det går sen lagändringen på 80-talet att vidaredelegera av kommunen till parkeringsbolags personal.

• Gilla
Amatör 123!
  • Laddar…
D Danne824 skrev:

Men enligt mig så är svarat, Nej, om inte samfälligheten/markägaren har tecknat avtal med kommunen.

Det framgår av tidigare svar från TS att det inte är en kontrollavgift.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Danne824 skrev:

Parkeringsanmärkningarna avser främst parkering i fel färdriktning.

Marken under gemensamhetsanläggningen är ett lapptäcke av olika fastigheter, dock främst med kommunen som markägare, men även med enskilda markägare och även gammal samfälld mark.

Samfälligheten har inga avtal med kommunen.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Att parkera i terrängen är ju inte att parkera på vägen, så där kan polisen bötfälla.
Parkera på vägen i rätt riktning borde väl inte gå att bötfälla alls även om kommunen har avtal med samfälligheten, hemma finns många korta vägsnuttar (10 meter) in från vägen där folk parkerar för att gå ut i skogen.
Ju mer jag tänker så måste vi få veta allt om vilka ev avtal samfälligheten har med kommunen och varför böter utdelades, ursprungsfrågan är alldeles för informationsfattig.
/Workingclasshero
Parkeringsanmärkningarna avser framförallt parkering i fel färdriktning. Precis som det står i trådstart så gäller givetvis trafikförordningen, men frågan är om kommunens parkeringsvakter har rätt att beivra överträdelser. Men om man ska utgå från de svar vi har hittills i tråden så får kommunens parkeringsvakter bötfälla på alla vägar, även enskilda.

Inga avtal finns mellan samfällighetsföreningen eller kommunen.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.