Byggahus.se
S spaxx skrev:
Att skotta 50m cykelbana? Då kommer min rygg gå sönder ju :(
Läste lite snabbt, uppfattade som att det var trottoar de skulle anlägga och inte en cykelbana. Lite osäker på vad som gäller om det är cykelbana som gränsar. Det bör kommunen vara ansvariga för att underhålla.

En cykelbana kan man som privat person, inte vara underhållsskyldighet för på kommunal mark.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Oj jösses är det verkligen så att i 3/4 av kommuner måste privatpersonen skotta hela trottoaren? Där jag bor är det då helt omöjligt att göra utan traktor då dom fyller den med snö från vägbanan så det blir stenhårt. Jag får dock ansvara så jag tar mig ut med bilen själv om jag vill det men i övrigt behöver jag inte göra något utanför min tomt.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Oj jösses är det verkligen så att i 3/4 av kommuner måste privatpersonen skotta hela trottoaren? Där jag bor är det då helt omöjligt att göra utan traktor då dom fyller den med snö från vägbanan så det blir stenhårt. Jag får dock ansvara så jag tar mig ut med bilen själv om jag vill det men i övrigt behöver jag inte göra något utanför min tomt.
Vi är det. Men jag resonerar som så att om kommunens folk pressar upp allt på trottoaren så skiter jag fullkomligt i det. Men jag är oftast före dem och skottar ner allt på vägen, speciellt det som de har sandat för det ska inte in på min tomt. Nu har det ju inte blivit så högt, upp till 1-1,5 meter som max på snöhögen som ligger i kanten gata/trottoar förutom vid brevlådan där det kan bli lite högre =)

Har cykelväg längs ena sidan, den rör jag inte överhuvudtaget då trafikverket ansvarar för den, och där är så mycket grus och sten som de brukar gömma i ena hörnan när de sopar men får snällt hämta det när jag ringer in =)

Men som sagt, kommer en kommungubbe och trycker allt över trottoaren så förblir den obrukbar tills någon tar det eller det smälter bort.

• Gilla
Brorsson60 och 1 till
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Dom ska in 80cm på vår tomt o bygga bärlager, så både häck och planteringar ryker :(

och någon betongkant i tomtlinjen under vår mark 30cm där vi vill sätta staketstolpar.
Har svårt att tänka mig att de får göra allt detta på er tomt, de får hålla sig på sin sida av tomtgränsen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Dom ska in 80cm på vår tomt o bygga bärlager, så både häck och planteringar ryker :(

och någon betongkant i tomtlinjen under vår mark 30cm där vi vill sätta staketstolpar.
Då är det ju en annan frågeställning om de ska bygga inne på din tomt.

Vad säger kommunen? De kommer väl inte med sådana planer utan att kunna ange någon grund till varför de anser sig ha rätt att disponera marken.

Eller är det fortfarande på planeringsstadiet? Händer att mark exproprieras för att få plats med en ny cykelbana invid en väg t.ex.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det låter konstigt att skulle kunna lägga bärlager på din tomt. Hur ser detaljplanen ut för marken?

H
Tänk vilket liv det skulle bli om en vanlig villagranne skulle in på grannens tomt och fylla ut bärlager som TS skriver...det kan inte vara ok från kommunen att göra för att få till sin trotoar

Kommunen får inte schakta o fylla på din tomt om inte det finns angivna restriktioner i detaljplanen. Tex zområde

• Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har svårt att tänka mig att de får göra allt detta på er tomt, de får hålla sig på sin sida av tomtgränsen.
Som vanligt får man vara försiktig med att utgå från att det TS kallar sin tomt verkligen är det. Vägområdet kan ju mycket väl gå in på TS fastighet och därmed leda till att tomten är mindre än fastigheten.

• Gilla
Sigge1960 och 6 till
  • Laddar…
harry73
Är det kommunen, är det detaljplan och då brukar gräns mellan tomtmark och gatumark stämma bra överens med fastighetsgräns. Men det finns såklart några undantag

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S spaxx skrev:

det verkar lite tveksamt

Nissens
S spaxx skrev:
Vanligt folk får ju inte göra vad som helst intill tomtgräns. Så hur kan kommunen få göra det.
Hur menar du nu? Trädäck får du bygga ut till tomtgränsen så länge det inte är för högt. Följer det marken så kan du bygga trädäck på varenda kvadratcentimeter på din tomt.
Så varför skulle kommunen inte få asfaltera menar du?
Däremot blir du skyldig att hålla den halkfri på vintern...tror det gäller 1,2 meter ut från din tomtgräns.

• Gilla
Vinkelhake
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Där jag bor måste vi skotta trottoaren utanför (gäller ej cykelbana, tror jag).
Vi får normalt inga mängder med snö, men om det är så att kommunen måste lägga upp snövallar på trottoaren, så slipper man skotta.

• Gilla
BertG
  • Laddar…
E
Trodde inte att man kunde ansvara för annat än sin egen fastighet (som det är i min kommun). Kollade runt lite och vissa kommuner har sjuka krav, tex Mölndal:

Detta är deras kravlista (stackars pensionär som bor kvar i sin villa)

• Trottoarer vid din fastighet.
    Saknas trottoar helt på gatan räknas en meter av gatan från fastigheten som gåyta. Då ska du snöröja och sanda/salta den.
  • Om det råkar bli vallar vid snöröjningen av gatan är du som fastighetsägare ansvarig för att göra öppningar. Du kan också behöva skotta trottoaren igen.
  • Trappor och gångvägar inom sju meter från fastigheten.
  • Ordna en röjd väg till fastigheten för sophämtning, det vill säga sopbilens angöringsplats. Du ska se till att vägen mellan kärlen och bilen är fri från snö och is på minst en meters bredd.
  • Ordna en röjd väg till slamtank för slamtömning om du har detta.
  • Se till att snö eller is inte faller från tak ner på gående.
  • Ta bort snö och is från gatubrunnar.

• Gilla
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.