26 697 läst · 108 svar
27k läst
108 svar
Får kommunen anlägga trottoaren precis i tomtgräns?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
En cykelbana kan man som privat person, inte vara underhållsskyldighet för på kommunal mark.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Oj jösses är det verkligen så att i 3/4 av kommuner måste privatpersonen skotta hela trottoaren? Där jag bor är det då helt omöjligt att göra utan traktor då dom fyller den med snö från vägbanan så det blir stenhårt. Jag får dock ansvara så jag tar mig ut med bilen själv om jag vill det men i övrigt behöver jag inte göra något utanför min tomt.
Vi är det. Men jag resonerar som så att om kommunens folk pressar upp allt på trottoaren så skiter jag fullkomligt i det. Men jag är oftast före dem och skottar ner allt på vägen, speciellt det som de har sandat för det ska inte in på min tomt. Nu har det ju inte blivit så högt, upp till 1-1,5 meter som max på snöhögen som ligger i kanten gata/trottoar förutom vid brevlådan där det kan bli lite högre =)Rickard.ag skrev:
Oj jösses är det verkligen så att i 3/4 av kommuner måste privatpersonen skotta hela trottoaren? Där jag bor är det då helt omöjligt att göra utan traktor då dom fyller den med snö från vägbanan så det blir stenhårt. Jag får dock ansvara så jag tar mig ut med bilen själv om jag vill det men i övrigt behöver jag inte göra något utanför min tomt.
Har cykelväg längs ena sidan, den rör jag inte överhuvudtaget då trafikverket ansvarar för den, och där är så mycket grus och sten som de brukar gömma i ena hörnan när de sopar men får snällt hämta det när jag ringer in =)
Men som sagt, kommer en kommungubbe och trycker allt över trottoaren så förblir den obrukbar tills någon tar det eller det smälter bort.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 797 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 048 inlägg
Då är det ju en annan frågeställning om de ska bygga inne på din tomt.S spaxx skrev:
Vad säger kommunen? De kommer väl inte med sådana planer utan att kunna ange någon grund till varför de anser sig ha rätt att disponera marken.
Eller är det fortfarande på planeringsstadiet? Händer att mark exproprieras för att få plats med en ny cykelbana invid en väg t.ex.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Kommunen får inte schakta o fylla på din tomt om inte det finns angivna restriktioner i detaljplanen. Tex zområde
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 838 inlägg
Som vanligt får man vara försiktig med att utgå från att det TS kallar sin tomt verkligen är det. Vägområdet kan ju mycket väl gå in på TS fastighet och därmed leda till att tomten är mindre än fastigheten.13th Marine skrev:
Hur menar du nu? Trädäck får du bygga ut till tomtgränsen så länge det inte är för högt. Följer det marken så kan du bygga trädäck på varenda kvadratcentimeter på din tomt.S spaxx skrev:
Så varför skulle kommunen inte få asfaltera menar du?
Däremot blir du skyldig att hålla den halkfri på vintern...tror det gäller 1,2 meter ut från din tomtgräns.
Där jag bor måste vi skotta trottoaren utanför (gäller ej cykelbana, tror jag).Rickard.ag skrev:
Vi får normalt inga mängder med snö, men om det är så att kommunen måste lägga upp snövallar på trottoaren, så slipper man skotta.
Trodde inte att man kunde ansvara för annat än sin egen fastighet (som det är i min kommun). Kollade runt lite och vissa kommuner har sjuka krav, tex Mölndal:
Detta är deras kravlista (stackars pensionär som bor kvar i sin villa)
Detta är deras kravlista (stackars pensionär som bor kvar i sin villa)
- Trottoarer vid din fastighet.
Saknas trottoar helt på gatan räknas en meter av gatan från fastigheten som gåyta. Då ska du snöröja och sanda/salta den. - Om det råkar bli vallar vid snöröjningen av gatan är du som fastighetsägare ansvarig för att göra öppningar. Du kan också behöva skotta trottoaren igen.
- Trappor och gångvägar inom sju meter från fastigheten.
- Ordna en röjd väg till fastigheten för sophämtning, det vill säga sopbilens angöringsplats. Du ska se till att vägen mellan kärlen och bilen är fri från snö och is på minst en meters bredd.
- Ordna en röjd väg till slamtank för slamtömning om du har detta.
- Se till att snö eller is inte faller från tak ner på gående.
- Ta bort snö och is från gatubrunnar.