Servitut = konflikter. Jo min granne har in och utfartsväg ca 25 meter över min fastighet, ett officialsservitut. I detta står att servitutet ger grannen rätt till in och utfart samt nedlägga och serva vatten och avloppsledningar. Grannen är av mig flertalet gånger informerad om servitutets innehåll. Trots det ignorerar grannen flagrant i dess regler och låter sina besökande parkera på vägen. Att det inte är tillåtet har skriftligen bekräftats av LM. Vi har därmed titt som tätt en eller flera bilar, upp till 5 st, parkerade i vår trädgård mitt i utsikten från kök och altan. Om de kör in hela vägen in på grannens fastighet finns där plats för 3 bilar och där skyms de av växtlighet. Vintertid bryr grannen sig inte om att snöröja vägen på sin fastighet utan betraktar servitutet som en given P-plats för besökare.

När jag vid vissa tillfällen påtalet för besökare att de inte får parkera på servitutsdelen har jag av grannen blivit anklagad för att ofreda dennes gäster med hot om polisanmälan. Nu har jag tröttnat, efter 15 år......Eftersom granntanten själv inte upplyser sina besökare om var de får och inte får parkera ser jag ingen annan lösning än att sätta upp skylt. En skylt vid servitutets slut som säger. Parkering förbjuden 25 m hitom denna skylt. Endast in och utfartstrafik är tillåten. Överträdelse beivras.

Skylten skall ej stå på servitutsområdet utan på den del av min fastighet som gränsar till servitutet. Så, frågan är om det är tillåtet att på detta sätt via egentillverkad skylt upplysa om vilka reglker som gäller? Eller kan grannen hävda otillåten skyltning? Jag vill inte göra något fel och behöva ta ned en olovlig skylt. Någon annan som gjort på detta vis? Erfarenheter?

Kan du inte säga upp servitutet?

Nej, det är som sagt ett officialsservitut. LM har bestämt detta som del i fastighetsbildningen.

Hej,

Den lag du ska läsa är "lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering", se https://lagen.nu/1984:318

Lagen ger dig rätt att ta ut en så kallad kontrollavgift om du har satt upp korrekta skyltar (dvs vägmärken) som förbjuder parkering på din privata mark. Du får alltså inte bara sätta upp en egenpåhittad skylt.

Jag är ingen jurist, så kontroller själv att det jag säger stämmer...

Typ en sån här skylt?

966201112816Pcef6.jpg

show.aspx

Redigerat:
harry73
Jag tror också att du får ta ut kontrollavgift, men enligt paragraf 12 får du börja plugga först. Jag vet inte vad en lämplig utbildning är

12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.

Beroende på ålder så kan tre nätter på flickskola var bra. Men som sagt se upp med åldern

Mikael_L
Noseone skrev:
Typ en sån här skylt?

[bild]
Jag tror det finns en vägmärkesförordning, där du kan hitta alla krav på ett vägmärke.
Det du visade tror jag inte är godkänt, utan kan antagligen endast användas som komplement.

Vägmärken ska sitta på rätt höjder och vara av reflekterande material och en massa annat skit.

harry73 skrev:
Jag tror också att du får ta ut kontrollavgift, men enligt paragraf 12 får du börja plugga först. Jag vet inte vad en lämplig utbildning är

12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.
:D He , he utbildning ja. Jo jag har 20p i juridk men det var ju några år sedan och vi kom nog aldrig så långt som till paragraf 12. Annars låter flickskola intressant. Finns det sådana 2012?

Avsikten är inte ta ut kontrallavgift utan att ge information till besökare så att de förstår vad som gäller, och ytterst att slippa ha olovlig parkering på servitutsvägen. En fråga är om det kan anses kränkande gentemot grannen att skylta med p-regler inom privat fastighet och som privatperson. Det är nämligen en trolig reaktion hos grannen utifrån vad jag kan bedöma. Men hon får i sådana fall skylla sig själv, tycker jag, som inte bryr sig om att informera sina besökare.

Vill du ha ett riktigt vägmärke eller duger det med en enklare sak? Du kan ju göra en textad skylt som upplyser om att det är privat mark. Förslag:
Privat mark
Parkering förbjuden

Ring polisen på din ort och fråga. Det är ju dit din granne kommer ringa :D

Du kan sätta upp skylten, inga problem där. Ska du däremot ta ut kontrollavgift (vilket du kan), så blir det rätt mycket krångligare. Testa med bara skylt först. DollarStore har billiga skyltar, riktiga plåtskyltar med fundament och allt är dyrt.

Du får däremot inte flytta fordonet eller blockera det på något sätt, det kan du få på fan för rejält.

Som privatperson kan man ju ringa bärgare å få en bil bortforslad som exempelvis blockera garageutfart eller brandgata i bostadsområde.

Kan man inte göra samma här efter att man satt upp en korrekt skylt?

Knappast. Men om syftet bara är att få slut på parkerandet så kan man kontakta ett etablerat parkeringsbolag och ge dem "rätten". Och jag tror att man kan lägga upp det så att du själv agerar P-lisa (du får en bunt med böteslappar), men pengarna hamnar i parkeringsbolaget.

Hemapularn, om det stämmer vore det väl rätt kul om man först informerar grannen att det kommer bli parkeringsböter nästa gång, så om det händer igen så bötfäller man, kul som privatperson att slåss mot p-bolagen....

Garanterat sista gången som någon parkerar där, samt även att det sista av gransämjan också försvinner...men ett gott skratt får man sig.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.