Byggahus.se

Får jag sätta lampor över spegeln i badrummet? Våtzon?

1. altaxis
    Hobbyelektriker Nivå 7
    I badrummet jag byggde för ett par år sedan tycker jag att det är bra ljus men enligt min bättre hälft är det inte ok för sminkning då det blir skuggor av spotlights. Tanken är att sätta någon form av belysning över spegeln som då eliminerar skuggorna. Frågan är dock om, och i så fall var jag får sätta lampor över spegeln eftersom det är ett badkar bredvid. Planen är ev 2 lampor ungefär en tredjedel in från spegelkanten alternativt en i mitten.
    Just för tillfället är väggen öppen på andra sidan spegeln men jag vill sätta igen den i veckan så nu måste jag bestämma placering av lampor. Det är förberett med tomrör i vägen men inga dosor ännu.

Behörighetsdiskussion kan vi lämna därhän. Jag har ingen egen behörighet men jobbar med el dagligen som servicetekniker.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det går bra. Det ser ut att vara lågt i tak vilket innebär att lampan till vänster kan hamna i område 2. Det innebär ingenting speciellt annat än att den behöver hålla minst IPX4. Eventuell strömbrytare bör givetvis placeras på höger sida, eller annan plats.

• Laddar…
  3. altaxis
    Hobbyelektriker Nivå 7
    Tack för snabbt svar.
    Strömbrytaren sitter direkt till höger utanför bild. Jag var så smart att jag förberedde med brytare och början på tomrör men då jag själv inte haft behovet av spegelbelysning har jag inte brytt mig förrän nu.
    Det är lågt i tak, ca 215cm. Räknar med att all belysning i badrummet ska hålla ip44.
    Är det nödvändigt att ha dosan precis bakom lampan eller kan man dra utanpåliggande och sätta dosa med (DCL) lampkontakter i mitten? Ger ju i så fall lite mer valfrihet.

4. H
    Medlem · Nivå 6
    Egentligen får du väl placera din i både zon 1 o 2 hur du vill. Men ej i zon "bad o dusch"

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Då får du mäta avståndet till kanten på badkaret till minst 60 cm då uttag inte får finnas i område 2. Ljusarmaturen kan dock vara placerad i område 2 så länge uttaget är placerat i oklassat område.
    När det handlar om el i badrum som talar reglerna om områden. Ordet zoner har aldrig förekommit, men det kanske används när man talar om "vattenregler". Något område som heter "bad och dusch" finns inte heller utan det låter mer som hela badrummet.
    Se Regler för elinstallationer i badrum.