Byggahus.se

Får jag måla grannens garage som står i tomtgräns?

1. F
    Medlem · 4 inlägg

Flaskhals

Medlem
    Jag grundar det på följande: Har han knackat på hos grannen och gjort kontaktförsök en eller flera gånger? Svar: Nej!
    Istället väljer han att lägga upp det på ett forum där han beskriver grannen som avvikande och detta skulle ge alibi för TS att
    agera på egen hand att måla grannens plank under förutsättning att han klarar sig undan juridiskt. Problemet här är inte "Eremiten" utan definitivt TS. Omoraliskt och märkligt beteende!

2. H
    Medlem · 122 inlägg

HansOT

Medlem
    Varför ballar alla granntrådar ur? Varför är det uppenbarligen så att folk bara skriver utan att ha läst tråden.
    Lite disciplin borde man väl kunna begära även i detta forum!

3. H
    Medlem · 62 inlägg

Hassel1949

Medlem
    Sätt upp ett plank - eller en spaljé med tyg på - i tomtgränsen och välj din egen färg om andra föreslagna sätt med dialog inte funkar.
    Formellt måste du nog ha grannens ok för plank så demonterbar lösning är kanske smidigast juridiskt sett.

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 792 inlägg

useless

Lök.
    Frågan är ställd i juridikdikdelen av forumet. Det juridiska är redan utrett - Man får inte måla någon annans egendom*.
    Case closed.

*) Det kan finnas undantag. T ex om man har ett servitut eller annat avtal där det regleras vem som ska sköta underhållet. Oftast för att man ska ha ett gemensamt ansvar för en väg eller liknande.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Värmland · 389 inlägg

Stingray468

Medlem
    Kanske är gammalt groll som gör att han inte hälsar. Han har knappast kommit åt och kunnat måla innan du flyttade in och öppnade kanske en tråd här, om han kunde klippa grannens buskar då grannen var en Eremit och inte hälsade. ;-)

Hur som, ha en trevlig helg och då vädret är på strålande humör, så kanske din granne är det också och vill prata idag.

Lycka till!

6. MaxÅ
    Medlem · Örebro · 92 inlägg

MaxÅ

Medlem
    Exakt så Johan! Så...vad är problemet?!?

7. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 802 inlägg

MultiMan

Realist
    Gamla kaffesäckar i jute har väl varit på modet ett tag? https://rodastjarnan.com/militar-utrustning/kaffesack-jute-14506

8. M
    Medlem · 11 inlägg

Meyo

Medlem
    1) Klargör vems staket det är (grannens, gemensamt, ditt) ?

Detta påverkar de lagliga rättigheterna !

9. F
    Medlem · Västra götaland · 5 552 inlägg

fsn

Medlem
    Det du kallar otrevligt är TS förmåga att kommunicera rakt och tidseffektivt på i första hand frågor som inte berör grundfrågan. Jag är inte heller förtjust i att ställa en enkel fråga och istället få en handfull förmyndare och hobbypsykologer på halsen.

10. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 963 inlägg

Demmpa

Husägare
    Hur länge sedan tog ni bort buskaget?
    Det är inte konstigt att planket & väggsidan inte är underhållen när det har varit stort buskage precis framför.

Det första ni bör göra är att se till att marken hamnar tillräckligt långt under planket & väggpanelen samt att så in gräs så att det inte kan stänka upp jord mm på planket/väggen.
    Edit: kanske en/två rader med plattor/singel precis invid garaget eftersom gräs brukar växa dåligt den/dom närmsta dm intill (hus)grund. (Slut edit)

Därefter går det att spola av med trädgårdsslangen och någon typ av borste, ingen högtryckstvätt mot fasad mm.

Gul färg ser ganska snabbt skabbig ut pga bla solblekning.

Redigerat 18 apr 2020 11:01
  11. !
    Medlem · 1 inlägg

###

Medlem
    Vladimir kanske inte känner sig bekväm med att prata svenska?

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Västra götaland · 5 552 inlägg

fsn

Medlem
    Det mest anmärkningsvärda är väl att du tycker det om en fråga postad i just juridikforumet. Jag skall till sjukgymnasten på Onsdag, skall dit och prata om nytt bakdäck till motorcykeln.....

13. M
    Medlem · Stockholm · 49 inlägg

Mexitegelfixaren

Medlem
    Det går inte att låsa tyvärr.

14. P
    Medlem · 201 inlägg
    jo men alla har ju försökt förklara för TS att det inte behöver bli en juridisk fråga utan det räcker med att ringa på och fråga.

15. M
    Medlem · Stockholm · 49 inlägg

Mexitegelfixaren

Medlem
    Jag har fått svar på min legala fråga. Nu är jag ute i trädgården och fixar. Ej målar. Vet inte riktigt vad jag duckar?

Det är härligt att så många engagerar sig i mina grannrelationer men upplever inte att jag har någon redovisningsplikt för processen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.