5 469 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Får jag hjälpa elektrikern med att dra flexorör/montera apparatdosor?
Sida 1 av 2
Håller på och bygger ut. Mitt avtal med min huvudentreprenör är att jag ska göra så mycket som möjligt själv. Hade tänkt att dra flexorören och montera apparatdosorna i de tre små nya rummen. När jag får kontakt med Elektrikern säger han att jag inte får lov att göra någonting alls. Han måste göra allt själv. Stämmer verkligen detta. Får jag inte hjälpa till och spara pengar. Hört om flera som gjort detta tidigare
Tacksam för snabbt svar
LhNilsson
Tacksam för snabbt svar
LhNilsson
Det stämmer att rören och dosorna enligt reglerna skall monteras under elbehörigs arbetsledning.
Det är den som har behörigheten som bestämmer vilken personal som skall användas och dennes ansvar att den personalen har rätt kompetens.
(Den som är "Elektriker" kan iofs ha egen behöriget, men troligtvis är det en anställd på ett företag där någon med elbehörighet är arbetsledare.)
Det är det formella, så länge du inte är anställd / formellt underställd en elbehörig får du egentligen inte göra rördragningen.
Sen är det en annan sak att detta inte alltid fungerar så strikt i praktiken....
Det är den som har behörigheten som bestämmer vilken personal som skall användas och dennes ansvar att den personalen har rätt kompetens.
(Den som är "Elektriker" kan iofs ha egen behöriget, men troligtvis är det en anställd på ett företag där någon med elbehörighet är arbetsledare.)
Det är det formella, så länge du inte är anställd / formellt underställd en elbehörig får du egentligen inte göra rördragningen.
Sen är det en annan sak att detta inte alltid fungerar så strikt i praktiken....
De flesta elektriker tar gärna emot hjälp i form av handräckning. På så sätt kan man spara in en hel del tid eller en extra elektriker.
När det gäller att göra saker själv så stämmer det att allt arbeta ska ske av någon där det råder ett anställningsförhållande till den ansvarige elektrikern. Olika elektriker håller olika strikt på den regeln, men det är egentligen en helt klar regel.
När det gäller att göra saker själv så stämmer det att allt arbeta ska ske av någon där det råder ett anställningsförhållande till den ansvarige elektrikern. Olika elektriker håller olika strikt på den regeln, men det är egentligen en helt klar regel.
Sen är ju elektrikern (eller den som har behörigheten) som är ansvarig för att allt blir rätt monterat. Om du slår dit spiken, sätter fast röret och han sen kontrollerar att allt ser bra ut och tar på sig ansvaret så funkar nog det för alla. Det är ju inte olagligt att sätta upp tomma rör osv... Sen när det blir en färdig elinstallation så är det ju en annan sak!
Använd så lite flexislang ni kan.
Elsäkerhetsverket har gått ut med direktiv att använda max 250 mm långa bitar.
Många använder bara slang och fäster inte upp den ordentligt vilket ger problem
om man ska dra om någon gång i framtiden.
Elsäkerhetsverket har gått ut med direktiv att använda max 250 mm långa bitar.
Många använder bara slang och fäster inte upp den ordentligt vilket ger problem
om man ska dra om någon gång i framtiden.
Det här var spännande! Är själv ingen fantast av flexslang och ämnet slang versus rör har ju dryftast till leda i många andra trådar, dock är jag nyfiken på om du har någon mer specifik källa till denna infon?Niklas Ekström skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jo det är olagligt att sätta upp tomma rör om de skall ingå i en starkströmsanläggning. Rör och dososr är en del av anläggningen, de är den yttersta isoaltionen och skyddet av trådarna mekaniskt. Därför är de en de lav anläggningen. Och formellt så får man inte utföra en elektrisk starkströmmsanläggning såvida man inte är behörig eller är anställd av en behörig elektriker.skogstomten skrev:Sen är ju elektrikern (eller den som har behörigheten) som är ansvarig för att allt blir rätt monterat. Om du slår dit spiken, sätter fast röret och han sen kontrollerar att allt ser bra ut och tar på sig ansvaret så funkar nog det för alla. Det är ju inte olagligt att sätta upp tomma rör osv... Sen när det blir en färdig elinstallation så är det ju en annan sak!
Som dety sagts så tummas det i praktiken mot denna regle en hel del, och rent praktiskt så är det troligen ingen större säkerhetsrisk att bryta mot det heller så länge man förstö gör upp med elektrikern om hur det skall utföras.
I praktiken är det dock ofta så att om man som amatör drar rör så är det alltid väldigt stor risk att elektrikern sedan måste göra om något, en för tvär krök, för långt rör eller liknande. Då är det stor risk att hela vinsten med hempulet äts upp.
Jag måste bara undra, vad då 250 mm långa bitar??? 25 cm är ju ingenting... och varför skulle det ställa till problem om man har en flexlang som man omsorgsfullt har fäst upp med lagom stora böjar och så vidare som är 20m lång? det är ju inga problem... eller???
Det är en metod som jag inte tror att någon yrkesman använder, jag har då aldrig hört att nån har lagt lös kabel i väggar. Och angående slang, är det utfört på det vis som det ska utföras så är det faktiskt LÄTTARE att byta tråd i slang än i rör, men jag vet att det brukar fuskas och då kan det bli svårt.