Har efter grannens dåliga uppförande och ovilja att sköta underhållet på uppfarten som vi delar bestämt mig för att gräva av den och bredda den på min sida för att få en egen uppfart. 2/3 av uppfarten ligger idag på min tomt och det finns inget servitut gällande denna uppfart. Finns det något som ändå skulle kunna hindra mig från att göra detta? Jag har godkänt från vägsamfälligheten att bredda min uppfart. Grannen kommer såklart behöva bredda sin med.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Hur länge har uppfarten använts?

• Gilla
Kraas
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hur länge har uppfarten använts?
Sedan 1982. Husen byggdes samtidigt och dåvarande ägare var överens om allt såsom underhåll och snöröjning. Uppfarten ligger i en brant och kräver således mycket underhåll vilket jag inte gärna bjuder på.

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
A
S Stubben90 skrev:
Sedan 1982. Husen byggdes samtidigt och dåvarande ägare var överens om allt såsom underhåll och snöröjning. Uppfarten ligger i en brant och kräver således mycket underhåll vilket jag inte gärna bjuder på.
Har du några bilder på hur det ser ut?
Tråkigt med grannar som inte kan hjälpas åt..

Claes Sörmland
Formellt är det nog inget som hindrar dig. Bara grannen inte är delägare av uppfarten som anläggning betraktat.

Läs mer här i så fall:

https://lagen.nu/1904:48_s.1

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är inte det här att gå över ån efter vatten...?

Du spar inget arbete och du blir av med tomtyta...

Visst är det surt att grannen inte bidrar men vad tjänar du på det mer än att du får grannen att lägga pengar/energi på infarten.

/ATW

• Gilla
C-H Andersson och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Är inte det här att gå över ån efter vatten...?

Du spar inget arbete och du blir av med tomtyta...

Visst är det surt att grannen inte bidrar men vad tjänar du på det mer än att du får grannen att lägga pengar/energi på infarten.

/ATW
Jag har haft tanken på att göra det ett tag även innan grannarnas dåliga uppförande, den tomtyta jag förlorar är idag döyta, en slänt ner mot vägen. Har haft tanken att jag vill göra en stenläggning vilket blir svårt då grannen inte ens vill betala för ett gruslass vilket uppfarten är i behov utav.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt är det nog inget som hindrar dig. Bara grannen inte är delägare av uppfarten som anläggning betraktat.

Läs mer här i så fall:

[länk]
Har kollat med lantmäteriet och inga servitut finns registrerade och enligt dem som byggde huset 1982 skall inga papper finnas gällande uppfarten.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har du några bilder på hur det ser ut?
Tråkigt med grannar som inte kan hjälpas åt..
Vill helst hålla det lite anonymt. Men tänk dig ett T där det lodräta strecket är den gemensamma biten vilken 2/3 av den ligger på min fastighet. Sträckan är Max 10m.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stubben90 skrev:
Har kollat med lantmäteriet och inga servitut finns registrerade och enligt dem som byggde huset 1982 skall inga papper finnas gällande uppfarten.
Det behövs inga papper för att samäga något.

Om du och jag t ex anlägger en grusad yta på din fastighet så samäger vi den. Inte marken för den äger du, men anläggningen på marken. Som lös egendom.

• Gilla
Fwheel och 1 till
  • Laddar…
Det behövs inga papper för att samäga något.

Om du och jag t ex anlägger en grusad yta på din fastighet så samäger vi den. Inte marken för den äger du, men anläggningen på marken. Som lös egendom.
Vad skyddar din rätt att använda den om inget finns dokumenterat?

Tanken är att bygga en låg mur eller annan naturlig avgränsning ca en meter från fastighetsgränsen för att möjliggöra underhåll etc.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stubben90 skrev:
Vad skyddar din rätt att använda den om inget finns dokumenterat?
Om du är beredd att ljuga och hävda att vår samfällt ägda anläggning är enbart din, ja då är det ord mot ord. Inget vidare skydd för mig.

Det ska sägas att de här frågorna vem som äger vad på fastigheter när det handlar om samägande ofta är riktigt grötiga. Särskilt när de har bytt ägare. Det går ofta inte ens att reda ut vad som har hänt i historien och vad som såldes som lös egendom som en del av en fastighetsaffär. Häckar är ju en klassiker. Ofta samägda när de anlades och sen har historiens dimmor lagt sig över ägandefrågan när fastigheterna har bytt ägare.

S Stubben90 skrev:
Tanken är att bygga en låg mur eller annan naturlig avgränsning ca en meter från fastighetsgränsen för att möjliggöra underhåll etc.
I praktiken är det troligen bara att dra igång och meddela grannen i god tid innan. Sen blir det gnissel.

• Gilla
Lersjön och 6 till
  • Laddar…
Informera grannen om dina planer och om inte grannen hävdar att ni samäger anläggningen så är det ju bars att köra på enligt plan.
Börjar grannen gapa och skrika så informera om att denna lösning är bäst för er båda och ni slipper ha mer med varandra att göra i frågan.
Hävdar grannen dock att ni samäger anläggningen så får du ta det där från...

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Om du är beredd att ljuga och hävda att vår samfällt ägda anläggning är enbart din, ja då är det ord mot ord. Inget vidare skydd för mig.

Det ska sägas att de här frågorna vem som äger vad på fastigheter när det handlar om samägande ofta är riktigt grötiga. Särskilt när de har bytt ägare. Det går ofta inte ens att reda ut vad som har hänt i historien och vad som såldes som lös egendom som en del av en fastighetsaffär. Häckar är ju en klassiker. Ofta samägda när de anlades och sen har historiens dimmor lagt sig över ägandefrågan när fastigheterna har bytt ägare.

I praktiken är det troligen bara att dra igång och meddela grannen i god tid innan. Sen blir det gnissel.
Okej tack för svar, här kan man ju verkligen säga att historiens dimma har lagt sig, fastigheterna har sedan 1982 byttägare 4gånger vardera. I praktiken omöjligt att säga om det skulle samägas eller inte.

När husen byggdes 1982 var dem goda vänner som byggde och det var således inget problem att dela uppfart.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Hur ser det ut på grannens sida, har han möjlighet att bygga ut också (till rimlig kostnad)? Annars blir det lite lurigt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.