Jag har 2 badrum, ett på övervåningen dit det i dagsläget går en gruppledning för tvättmaskinen. Och ett på nedervåningen. Jag har b behörighet men är lite rostigt på reglerna. Får jag Flytta den befintliga gruppledningen från övervåningen till nedervåningen? Inga förändringar behöver göras i centralen, jag vill inte lägga till en anslutning utan endast förflytta den befintliga, belastningen kommer således vara densamma.
804 läst · 11 svar
804 läst
11 svar
Får jag flytta en gruppledning med B behörighet?
-
-
21 mar 13:29 #2
Nej, och numera har du auktorisation om du sökt den förstås, behörigheten är borttagen.
-
21 mar 13:35 #3
Varför skulle man inte få det? I ELSÄK-FS 2017:4 står det så här om auktorisation B:
Elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning som innebär:
1 att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar
Alltså borde det vara ok att flytta uttag med tillhörande kablar från en våning till en annan. -
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 553 inlägg 21 mar 13:38
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 20 553 inlägg
- 12 941 gillningar
- 982 bilder och filmer
21 mar 13:38 #4Det är som vanligt en tolkningsfråga. Jag tror inte att du fysiskt får flytta på en gruppledning, och du får definitivt inte förlänga den. B tillåter endast anslutning och losskoppling av förbrukare till befintlig gruppledning.
Ingick ledningsförläggning och ledningsdimensionering i din utbildning? -
21 mar 13:39 #5
-
21 mar 13:43 #6
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 476 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
21 mar 14:01 #8- Laddar…
-
21 mar 14:10 #9
Och ledningsförläggning och ledningsdimensionering är inte några krav för att få B
-
21 mar 14:13 #10
Grundproblemet här är väl att Elsäkerhetsverket är värdelösa på att skriva förordningstexter?
Om man ska dra det till sin spets och låta en domstol tolka det hela borde väl texten i förordningen väga ganska tungt? Där står det ju helt kort och gott att man får installera och flytta uttag. Ganska litet utrymme för tolkningar kan jag tycka? -
21 mar 14:15 #11
-
21 mar 14:17 #12
Om du gör jobbet lika bra som vilken annan elektriker som helst så är det inga problem med försäkringen. Det finns inga krav på att man ska kunna visa upp vem som har utfört alla arbeten på elanläggningen, så det enda försäkringsbolaget kan kontrollera är om arbetet är korrekt utfört.
- Laddar…
Liknande trådar
-
Bygglov för två byggnader – får man flytta in i den ena innan den andra är klar?
Bygglov -
Ungefärlig kostnad för att skarva huvudledningen och flytta huvudsäkringarna? Bilder finns
El -
Färdigt för att flytta in, nytt hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Flytta infart och parkering utan nytt bygglov?
Bygglov -
Får/kan jag flytta takdosan åtta cm åt höger?
El