Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Får jag flytta en gruppledning med B behörighet?

1. E
    Medlem · 5 inlägg

esoneson

Medlem
    Jag har 2 badrum, ett på övervåningen dit det i dagsläget går en gruppledning för tvättmaskinen. Och ett på nedervåningen. Jag har b behörighet men är lite rostigt på reglerna. Får jag Flytta den befintliga gruppledningen från övervåningen till nedervåningen? Inga förändringar behöver göras i centralen, jag vill inte lägga till en anslutning utan endast förflytta den befintliga, belastningen kommer således vara densamma.

2. E
    Medlem · jämtland · 21 849 inlägg

elmont

Medlem
    Nej, och numera har du auktorisation om du sökt den förstås, behörigheten är borttagen.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 331 inlägg
    Varför skulle man inte få det? I ELSÄK-FS 2017:4 står det så här om auktorisation B:

Elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning som innebär:
    1 att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar

Alltså borde det vara ok att flytta uttag med tillhörande kablar från en våning till en annan.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 553 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Det är som vanligt en tolkningsfråga. Jag tror inte att du fysiskt får flytta på en gruppledning, och du får definitivt inte förlänga den. B tillåter endast anslutning och losskoppling av förbrukare till befintlig gruppledning.

Ingick ledningsförläggning och ledningsdimensionering i din utbildning?

5. E
    Medlem · 5 inlägg

esoneson

Medlem
    Ja den korrekta benämning är "B Begränsad auktorisation" och jag har den, som jag förstår det så får jag dock flytta befintlig gruppledning, vars står det att jag inte får göra det?

6. E
    Medlem · 5 inlägg

esoneson

Medlem
    Ja det gjorde det, men var ju rätt många år sen. Om jag kan ansluta utan att avsevärt förlänga så är det alltså inget problem, handlar i praktiken om att flytta uttaget kanske 1 meter, men då från ett våningsplan till ett annat.

7. E
    Medlem · 5 inlägg

esoneson

Medlem
    Det är så jag vill tolka det med, men känner också en viss osäkerhet i vad för slags arbete jag egentligen får utföra.

8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    I din situation skulle jag mest fundera på om jag känner mig säker på att utföra arbetet korrekt eller om även handlaget känns lite rostigt. Tolkningen kring exakt vad "flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar" betyder i ditt fall kommer nog aldrig att prövas utanför detta forum. :D

• Laddar…
  9. E
    Medlem · jämtland · 21 849 inlägg

elmont

Medlem
    Och ledningsförläggning och ledningsdimensionering är inte några krav för att få B

10. useless
    Grundproblemet här är väl att Elsäkerhetsverket är värdelösa på att skriva förordningstexter?
    Om man ska dra det till sin spets och låta en domstol tolka det hela borde väl texten i förordningen väga ganska tungt? Där står det ju helt kort och gott att man får installera och flytta uttag. Ganska litet utrymme för tolkningar kan jag tycka?

11. E
    Medlem · 5 inlägg

esoneson

Medlem
    Att utföra arbetet är inga problem, jobbar i en industri där jag dagligen utför liknande arbeten. Jag behöver dock aldrig i mitt jobb ha koll på behörigheter och liknande för privata bostäder, därav denna fråga. Jag vill givetvis utföra arbetet själv och är övertygad om att jg gör det lika bra som vilken annan elektriker som helst, jag vill dock också känna mig säkert gällande försäkring mm, sen är de kul att få kunskap om vad jag får och inte får göra också.

12. useless
    Om du gör jobbet lika bra som vilken annan elektriker som helst så är det inga problem med försäkringen. Det finns inga krav på att man ska kunna visa upp vem som har utfört alla arbeten på elanläggningen, så det enda försäkringsbolaget kan kontrollera är om arbetet är korrekt utfört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.