Byggahus.se

Får jag dra rören i väggen själv?

1. X
    Renoveringsnovis · Stockholm · 15 inlägg

Xtrnisse

Renoveringsnovis
    Hej!

Jag håller på att renovera ett torp där all el behöver bytas ut, så även alla ytskikt.

När jag ändå renoverar alla väggar vill jag dra den nya elen i väggen. Får jag dra rören i väggen själv så länge jag lämnar all inkoppling åt elektrikern?

Jag kan även låta bli att sätta upp gipsskivorna innan elen är dragen. (jag förstår att det inte har någon bäring på själva elfrågan, men en elektriker kanske är mer bekväm med att installera om hen kan inspektera rördragningen i samband med installationen)

2. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 455 inlägg

Janus82

Medlem
    Ta kontakt med en elektriker och kom överens med dem. Generellt så verkar många elfirmor tycka att det är ok att man drar rören själv men då under förutsättning att de har fått vara med från början. Då kan de hjälpa dig med att skapa en elritning som du ska följa och även känna av om de tycker att de kan lita på att du vet vad du håller på med.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Stockholm · 42 786 inlägg

hempularen

Moderator
    Det (relativt) korta svaret. Nej, följer du lagen så får du inte dra rören själv, om de är avsedda för en elinstallation.

I praktiken kan man ofta komma överens (i förväg) med en elektriker om att du "får" dra rören själv. Strikt formellt så begår du då ändå ett brott som teoretiskt kan ge ett års fängelse.

Men tänk också på att många elektriker hävdar (med viss rätta) att det är rördragningen som kräver yrekskunskap, att sedan koppla ihop allting kan nästan vem som helst klara.

4. E
    Medlem · jämtland · 19 656 inlägg

elmont

Medlem
    Som sagt det är rördragningen som är det "svåra", det finns många fallgropar som man inte upptäcker förän väggarna sitter igen. Så det första du bör göra är att ta kontakt med en elis och gemensamt gå igenom vad och hur det ska göras.
    Hör och häpna, det är faktiskt lite mer än två hål i väggen ;)

5. Bästa svaret

N
    Medlem · 158 inlägg

Nixon90

Medlem
    Det kräver helt klart en del kunnande att planera och förlägga slang/rör. Exempelvis hur rummen skall få sina matningar och hur matningen sen ska fördelas till olika apparater. På vilket djup i väggen de skall ligga samt om de ev skall passera någon form av ångspärr/broms och hur detta ska göras. Så rådet blir som fler redan har skrivit. Kontakta en elektriker och be honom komma ut för att gemensamt göra en plan. Du vill inte göra några missar som i slutänden kostar dig mer arbetstimmar för elektrikern än om denne själv gjort hela jobbet.

En sak som jag tycker att fler borde tänka på/ta hänsyn till är helt klart att det i många fritidshus och torp är så tunna väggar att det kan vara olämpligt med infällda dragningar då det kan saknas möjlighet att få fullgod isolering runt dosor och apparater. Det kan leda till kallras och kondens i slangar som i sin tur kan leda till tråkiga överslag och glappa uttag och brytare. Det var ett litet stickspår för jag vet inget om ditt hus, det kanske är väldigt bra förutsättningar för infällda dragningar. Men även det kan ju en elektriker uttala sig om ifall du tar ett möte och går igenom vad som ska göras.

Lycka till!

6. A
    Medlem · 13 inlägg

akak

Medlem
    Som ett kort och tråkigt svar. Nej det är behörighetskrävande arbete! Sedan kan diskussionen fortsätta som ni tycker

7. D
    Medlem · Västmanland · 25 inlägg

DW79

Medlem
    Om du drar rören själv, se för fasiken till att elektrikern kommer och drar kablarna innan du stänger väggarna :) Har du dragit skitrör från lågprismarknad kan det bli väldigt jobbigt annars.

8. A
    Medlem · 13 inlägg

akak

Medlem
    Kabeln drar man när väggen är stängd så man inte skruvar igenom kablar och rör.

A

9. D
    Medlem · Västmanland · 25 inlägg

DW79

Medlem
    Då riskerar du att rören går sönder när kablarna ska dras och så får du öppna igen.

10. A
    Medlem · 13 inlägg

akak

Medlem
    Just därför! Du vill inte få skador på kablarna.

11. H
    Moderator · Stockholm · 42 786 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är iofs. en bra tanke. Men idag drar man ju i huvudsak slang med fördragna trådar. Så det normala är nog att trådarna är indragna i rören/slangen innan man stänger väggarna.

Men risken med spik/skruv genom rören skall inte underskattas. Här hemma, samband med att vi renoverade köket för en del år sedan så rev jag en vägg, som stod rakt ovanför elcentralen i källaren, så jag var ju lite nervös över hur mycket el som kunde tänkas gå i väggen. När jag öppnade väggen hittade jag 26 elrör, en blandning av gamla pansarrör, och lite modernare "mjuka metallrör", vet inte vad den typen heter. Men 4 av dem var genomspikade. I två av dem hade spiken dessutom gått rakt igenom en tråd i röret, i båda fallen var det enutralledaren som var spetsad (ingen jordfelsbrytare då).

Vid den rivningen löstes även ett mysterium. Något år tidigare hade jag försökt reda ut hur telefonledningarna var dragna i huset, när jag skulle ordna så första jacket för ADSL kom rätt. Teletrådarna gick in i ett rör i källaren, och kom sedan upp på vinden, men de hade bytt färg på vägen, och satt stenhårt fast. Jag höll på i veckor och letade efter en kopplingsdosa för telefonin. öppnade massor med eldosor, som visade sig vara just eldosor. Men vi rev en liten gästtoa för att utöka köket, och där bakom spegeln på toan fanns det en kopplingsdosa för telefonin. Uppenbar placering....

12. E
    Medlem · jämtland · 19 656 inlägg

elmont

Medlem
    Man drar ALLTID, om möjligt, tråd innan man stänger väggarna. Risken av att skruva och skada trådarna är ytterst liten. Inte minst om man har en dialog med snickarna och påminner om risken. Min erfarenhet av "skruv i rör" handlar om tusentals "bostäder" och mindre industrier och affärslokaler, där jag varit delaktig (oftast som ledande montör) och antalet skruvar i rör/slang handlar om mindre än en handfull.
    Har man ett rörstopp (vilket man har då och då) och väggarna är öppna tar det kanske 5 minuter att fixa, är väggarna stängda tar det någon timme att öppna fixa stoppet samt återställa väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.