Hej!
Jag är på jakt efter en tomt och nu har jag hittat en som kan vara den rätta.
Det är en stor tomt men med detaljplan för fritidshus.
  • Max 4,5 meter bygghöjd
  • Max 100 kvm byggyta
  • Max 1 våning
Tomten har som mest 9 meters höjdskillnad så det är en lutande tomt, perfekt för suterränghus. Alla andra tomter är byggda sedan 70-talet och nästan alla grannarna har suterränghus.

Till frågan; får man inte längre bygga suterränghus som mäklaren sa? Jag vill mena att Boverkets avvikelser från bestämmelserna gäller här; https://www.boverket.se/contentasse...-av-byggnadsverks-hojder-och-vaningsantal.pdf
Från sida 44; "En våning där avståndet mellan medelmarknivån och golvnivån i våningen närm- ast ovanför är mindre än 1,5 meter räknas inte med i våningsantalet."

Är det någon annan som har såna här begränsningar?
Hjälp mig i hur jag kan tänka, det är en fantastisk tomt men jag vågar inte köpa en tomt som endast går att bygga i ett plan som permanent bostadshus.

R
>> Till frågan; får man inte längre bygga suterränghus som mäklaren sa?

Svaret är, det beror på. Från och med den här domen så har Mark- och miljööverdomstolen också börjat göra en "samlad bedömning" av vad som är en källare kontra våning:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Avgöranden/P 6673-13.pdf
HD tog aldrig upp frågan.

Här är ett senare exempel, från i år:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Svea HR P 2608-18 Dom 2019-01-09.pdf

4,5 meter byggnadshöjd är ganska mycket. Om det inte går att bygga en suterrängvåning så kan man bygga en vindsvåning med snedtak. Om höjdskillnaden från golvet på vinden till takfoten är max 0,7 meter så räknas inte vinden som våning.

Skillnad mellan byggnadshöjd, totalhöjd, nockhöjd.
Byggnadshöjd = ytterväggens höjd + taket med max 45 graders taklutnining.

Jag måste rätta mig, insåg när jag läste igen att det endast är 3,5 meter som gäller, det förändrade ju allt.

Nu har jag pratat med byggnadsnämnden. Det går utmärkt att göra källarvåning/suterräng, det står inte att källare inte får inredas. Källare räknas inte som våning om höjden mellan medelmarknivå och taket är mindre än 1.5 meter. Det är bara att gräva ner bottenvåningen så långt ner att det uppfylls, och det lär inte vara några problem på den tomten.
Sen sa hon på byggnadsnämnden att det går att inreda loftet också, det står inget om max takvinkel. Så länge inte vindsplanet har högre bygghöjd än 0.7 meter (se samma bild)
Dessutom kunde de ge dispans om det var en överjävlig tomt att bygga på... vilket denna säkert är eftersom den fortfarande är obyggd :seenoevil::crysmile:

• Ritning som visar husets snitt med markerade höjder för källarvåning över 1,5 meter och vind på 0,7 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en tomt med höjdkurvor, angivna mått och tomtnummer, som används i byggplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Apple68 och 1 till
  • Laddar…
F Fjällfisen skrev:
Jag måste rätta mig, insåg när jag läste igen att det endast är 3,5 meter som gäller, det förändrade ju allt.
3,5 meter är också gott om plats för att få in en vindsvåning. Det är ju, som sagt var, upp till takfoten man mäter normalt sett.

Bra att det kanske löser sig.

Jag står inför samma utmaning med ett husköp som jag vill bygga ut. Jag är nyfiken, var fick du tag på den detaljerad topografiska kartan? Den jag ser på Lantmäteriets sökbara webbkartan är inte lika fint.

:thinking:

Apple68 Apple68 skrev:
Bra att det kanske löser sig.

Jag står inför samma utmaning med ett husköp som jag vill bygga ut. Jag är nyfiken, var fick du tag på den detaljerad topografiska kartan? Den jag ser på Lantmäteriets sökbara webbkartan är inte lika fint.

:thinking:
Tydligen nuvarande ägaren som köpt den hos lantmäteriet inför bygglovet. Mäklaren sa att man behövde en sån.

useless useless skrev:
4,5 meter byggnadshöjd är ganska mycket. Om det inte går att bygga en suterrängvåning så kan man bygga en vindsvåning med snedtak. Om höjdskillnaden från golvet på vinden till takfoten är max 0,7 meter så räknas inte vinden som våning.

• Gilla
Apple68
  • Laddar…
Jag har själv varit med om flera godkända bygglov (både som handläggare och arkitekt (dock i separata kommuner)) där man fått in suterräng och inredd vind på 4,5 meters byggnadshöjd, där en våning tillåts enligt DP. Beror helt och hållet på terräng, omgivning, beräkningsgrundande fasad (avstånd till gata, omgivning, var är grannen, hur är lutningen osv osv).

Byggnadshöjden räknas på ett nytt sätt ifall takvinkeln är högre än 45 grader. Rekommenderar 38-44 takvinkel

Det är inte ett nytt sätt, 45 graders projektion från takdelar till skärning mellan tak och fasad har varit kutym sedan 1987. Och glöm inte att takkupor oftast räknas in i byggnadshöjden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.