2 428 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Får inte på blandaren på blandarfästet
Har ett par 12mm Prisolrör som jag kapat enligt anvisningar, skruvat fast blandarfästet (Trio Perfekta), satt stödhylsor i rören, trär på förminskningshylsa och sedan halvkona på vartdera röret men sedan kan jag inte få den lekande muttern på blandaren att ta gängan på blandarfästet. Kan jag trots allt ha fått rören en mm för långa eller är det att de inte sitter perfekt centrerade i hålen? Tycker inte att halvkonorna kommer in ordentligt när jag trär på dem. Kan jag knacka in dem med en hammare enligt devisen "går det inte med våld så prova med mera våld? Hur hårt vågar jag slå? Några råd?
Moderator
· Stockholm
· 56 266 inlägg
Jag har rätt lite erfarenhet av sådana fästen, men är inte riktigt med på beskrivningen.
Om du har fäste med cc160 (svensk standard), så brukar den lekande muttern sitta på blandarfästet, och blandaren har konisk tätning. Det är dessutom M-gänga (M26 har jag för mig).
Har du en blandare med cc150, som gäller i övriga Europa, så sitter lekande muttern på blandaren, med planpackning som tätning, och det är rörgänga.
På din beskrivning, låter det lite som en blandning mellan cc150 o cc160 standarden.
Lägg gärna upp bilder, och länkar till exakt de produkter du använt. Förminskningshylsan, ingår den i blandarfäste-kitet?
Om du har fäste med cc160 (svensk standard), så brukar den lekande muttern sitta på blandarfästet, och blandaren har konisk tätning. Det är dessutom M-gänga (M26 har jag för mig).
Har du en blandare med cc150, som gäller i övriga Europa, så sitter lekande muttern på blandaren, med planpackning som tätning, och det är rörgänga.
På din beskrivning, låter det lite som en blandning mellan cc150 o cc160 standarden.
Lägg gärna upp bilder, och länkar till exakt de produkter du använt. Förminskningshylsan, ingår den i blandarfäste-kitet?
Det är ett 150-fäste och 150cc på blandaren, det är blandaren som har lekande mutter. Beskrivningen för blandarfästet ser ut precis som i denna tråd:
https://www.google.com/url?client=i...FjAFegQIBRAB&usg=AOvVaw0YXuQuqZgePQlVaouaPhZF
När jag placerar blandaren rätt och trycker in kan jag alltså inte få den lekande muttern att ta i den fasta han-gängan på blandarfästet på ena sidan, den når inte fram, men nästan, den andra når nätt och jämt.
Blev lite fundersam när jag läste trådar om svårigheter att få tätt: ska det vara en planpackning mellan fästet (dvs halvkonan) och blandaren? Då blir det nog omöjligt att få muttern att ta även på den andra sidan.
Blandaren är ungersk, Novaservis Titania, vald för att den har ett gammaldags utseende utan att kosta som retrodesign.
Tacksam för all input!
https://www.google.com/url?client=i...FjAFegQIBRAB&usg=AOvVaw0YXuQuqZgePQlVaouaPhZF
När jag placerar blandaren rätt och trycker in kan jag alltså inte få den lekande muttern att ta i den fasta han-gängan på blandarfästet på ena sidan, den når inte fram, men nästan, den andra når nätt och jämt.
Blev lite fundersam när jag läste trådar om svårigheter att få tätt: ska det vara en planpackning mellan fästet (dvs halvkonan) och blandaren? Då blir det nog omöjligt att få muttern att ta även på den andra sidan.
Blandaren är ungersk, Novaservis Titania, vald för att den har ett gammaldags utseende utan att kosta som retrodesign.
Tacksam för all input!
En liten korrigering: jag får inte på någon av muttrarna, långt ifrån. Det var när jag testade utan förminskningshylsorna som den ena gick på och den andra nästan. Det ser ut som om jag skulle behöva komma 2 mm längre in för att muttrarna ska få kontakt.
Tror jag hittat felet: Har missförstått anvisningen eller glömt hur jag tänkte i höstas. Det sitter isolering kvar för långt ut på rören. Antingen får jag fixa ett verktyg så att jag kan svarva av 5 mm eller ta loss blandarfästet, det blir val det senare även om jag riskerar tätheten i skruvhålen, skruvarna går ju genom tätskiktet. Men det fixar sig väl med silikon.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Du har alltså inte kapat plasten enligt anvisning? Hur fick du dit konorna då eller menar du att du kapat bort för lite?
Jag tror inte det fanns angivet något om var isoleringen skulle sluta i Blandarfästets anvisning (de tänkte sig nog isolering och rör kapade till samma längd) så jag följde anvisningen för hur tätskiktets genomföringar skulle monteras. Men sedan kaklet satts upp borde jag kapat isoleringen jäms med kaklet, det får jag göra nu.
Tack för visat intresse!
Tack för visat intresse!
Du har rätt, får skylla på att jag kapade rören i höstas, enligt anvisning, men det gick ett halvår innan jag fortsatte med att borra hål i kakelplattorna och satte upp dem. Borde förstås lusläst anvisningarna igen så hade jag hittat det.
Vad är det för isolering?
Moderator
· Stockholm
· 56 266 inlägg
Klicka här för att svara