Får inte ner värmen

93 läst  2 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej! Har googlat och pillat bäst jag kan på värmeväxlaren men kommer inte riktigt till en lösning.
    Har fjärrvärme med ny(4år) växlare.
    Har tidigare år haft rätt ojämn värme och delvis kalla element så i somras bytte jag alla insatser i radiatorventilerna samt installerade danfoss living connect termostater överallt. Tidigare hade vi bara vred på elementen.
    Mitt problem är att jag tycker växlaren kör ut onödigt mycket värme på elementen. I september gjorde vi av med 1.5 mwh när det var 10-15 grader ute. Känns som man knappt hade behövt ha värmen igång alls då tycker jag.
    Jag har kurvan inställd på 1.0 och önskad temp inställd på 18grader vilket är lägsta möjliga. Ändå har vi mitt i huset ca 23-24 grader. Termostaterna är inställda på 21 grader vilket dom också visar att dom håller sig kring nu när dom hittat rätt. Frågan är alltså om man i nån inställning kan förskjuta värmekurvan ännu mer ned än 18 grader. Har sett folk skriva om -8/+8 i nån inställning med men antar att det är samma som jag pratar om fast i min enhet anges det i grader?
    Tacksam för tips!

2. useless
    Självbyggare · Nivå 12
    Fungerar shunten?

3. D
    Medlem Nivå 2
    Det var en bra fråga! Allt är som sagt bytt nyligen så det borde funka allting tycker jag. Var sitter den och vad har den för funktion?

Mvh Kalle

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: