Om en vecka ska vi skriva på köpekontraktet för det gamla hus vi ska köpa. Pratade nu med mäklaren för första gången (förhandling har skett privat), och han gav inte mycket hjälp. Vi får till exempel inte köpekontraktet hemsänt för genomläsning i förväg, utan måste vänta till kontraktskrivningen - är inte det underligt?
2 102 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Får inte läsa köpekontraktet i förväg
-
-
7 jul 2004 20:42 #2
Re: Får inte läsa köpekontraktet i förväg
-
7 jul 2004 21:11 #3
Jag håller med.. mycket fuffens.. Kontrade ni med att förklara att kontraktskrivningen kommer att ta "timmar"?
Allvarligt talat, jag skulle också vilja veta vad han hade för motivering. -
7 jul 2004 22:19 #4
Knepigt! Det låter som om ni bör ta med er en egen jurist till kontraktskrivningen ... -
Medlem · 2 901 inlägg 8 jul 2004 00:398 jul 2004 00:39 #5
Kan det vara så enkelt att iom. att ni gjort upp hela affären privat utan mäklarens inblandning och hans därmed följande uteblivna rätt till mäklararvodeså kanske han helt enkelt är "rädd" för att ni kopierar kontraktet och skriver även dessa sista moment "privat" och att han därmed går miste om de pengar han annars får för kontraktsskrivningen :-/
//Christina.
PS: Vem av parterna betalar mäklarens kostnader för kontraktsskrivning, säljaren, ni själva eller delar ni på kostnaden?
Har själv sålt bostadsrätt privat och bara tagit hjälp med kontraktsskrivning av mäklare, fick inte heller kontraktet hemskickat innan (bad iof. inte om det heller)men detta gällde även köparna.
I detta fallet var det vi som säljare som betalade mäklarkostnaden./DS. -
Medlem · 376 inlägg 8 jul 2004 14:138 jul 2004 14:13 #6
Även om Christina har rätt är det oacceptabelt. Varför göra så stora köp utan att kontrollera förutsättningarna i lugn och ro.
Personligen skulle jag kräva att få läsa det innan och vägras det skulle jag gå till träffen, men inte skriva på utan att ha tagit hem och läst ordentligt (och ev rådfrågat vid frågetecken).
Det känn sinte seriöst att begära en påskrift vid sittande bord. -
14 jul 2004 09:16 #7
Kira!
Hur gick det med köpekontraktet?
Var det mycket illa när ni väl kom till mäklaren och fick läsa kontraktet eller gick det bra?
//Nyfiken i en strut -
21 jul 2004 18:35 #8
Det var inga som helst problem. Inga konstiga klausuler eller luriga formuleringar. Ett enkelt standardkontrakt, så allt gick bra! Tack för ert stöd!