Får inte in kanal +tv3...

8k läst  11 svar

1. I
    Medlem Nivå 7
    Jag flyttade in i vårat renoveringsobjekt för någon månad sedan. och har sedan dess haft en bordsantenn på tv:n och det har fungerat bra på alla kanaler utom på kanal5 och tv3 där det har hackat en del emellanåt. men det har varit ok. nu tog jag och köpte en antenn som jag satte på vinden. drog ner kabeln och satte den i tv:n. allt fungerar super, förutom kanal5 och tv3 som jag inte längre får in. är det någon som har någon idee om vad som kan vara fel? är tv3 och kanal5 svårare att få bra än alla andra??

tack så länge...

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Kolla på http://www.teracom.se/?page=5883 på den antenn du har riktat mot. Gissar att dessa ligger på samma mux (kanal) och det är just denna du har problem med. Har din box en RF modulator får denna inte stå på samma eller nära den kanalen där dessa ligger. Kan även vara en Video eller likanande som kör på denna kanal.

3. I
    Medlem Nivå 7
    Jag har kollat på sidan. och det är kanal 29 som jag har problem med. jag har i nuläget ingenting annat än digitalboxen kopplad till tv:n.. vad menas med RF modulator??? hur ser jag om min box har det???

4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    RF modulator är en del som gör så att du inte måste ha en scart från boxen till TVn utan kan koppla in TVn med vanlig antenn kabel.

5. I
    Medlem Nivå 7
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett problem som sammanfaller med ditt... Med bordsantenn fungerade de flesta kanaler utom 3:an och 5:an. Nu har jag kopplat in den fasta antennen (digitalantenn Digiality5000 på taket med 5V förstärkare innan förgrening till 3st uttag). Nu fungerar alla kanaler inkl 3:an och 5:an men istället krånglar 4:an och 6:an (4+, 4Film mfl krånglar också). Jag har en Dilog-box med Boxer-abonnemang. Jag har scart mellan boxen och TV'n. Vad är fördelen med RF-modulator och antennkabel (koax-kabel)?

7. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Har ögnat igenom den bruxen utan att hitta att den har RF modulator så där borde inte felet va. Kvar är då kabel eller antenn fel om nu du inte bor illa till.
    Fördel med RF är att kunna köra ut kanalen till en gammal TV som inte har scart eller i ett befintligt Kabelnät.

8. imported_Robban
    Medlem Nivå 1
    Hade själv samma problem förra året då vi flyttade in.
    Jag läste mig till på teracoms hemsida att jag varit för snål med antennen jag köpt, den klarade inte alla frekvenser/kanaler.
    Hade precis som ni problem med 3:an o femman som tydligen körs på samma kanal/frekvens eller vad det nu var.
    Lycka till

9. I
    Medlem Nivå 7
    Jag har äntligen fått det att fungera... Det var helt enkelt bara att finjustera antennen. det var millimeter det handlade om, så vi får väl se hur länge det fungerar...

men tack för all hjälp...

10. monostump
    Medlem Nivå 5
    Tips från läktaren. :)

När det gäller signalmottagning via antenn för DVB-T och boxer kanaler så kan det faktiskt vara tufft ibland trots att man kanske bara är någon mil ifrån. Samtidigt så kan det växla kraftigt både signalmässigt och kvalitetsmässigt mellan de olika muxarna. Kanalnumrena som muxarna ligger på. Där är ju gjort en kanalplanering för muxplaceringarna av Teracom inför all drift i landet. Finns faktiskt vissa ställen som de har fått ändra om litegrann på efter hand.

I allafall. Bara för att samtliga 4 muxar eller 5 muxar kommer från samma sändarmast så behöver dom inte alls se likadana ut signalmässigt eller kvalitetsmässigt. Det borde göra det kan man tycka men det är mycket som fortfarande kan spöka till det samt störa vissa frekvenser. Skog och diverse. Man provar och snurrar antennen för att försöka hitta mellanting med instrumentet.

11. K
    Medlem Nivå 7
    Jag hade en sådan antenn (Digiality5000) ett tag och höll på att justera ihjäl mig utan att få acceptabel mottagning. Bytte ut den mot en gitterantenn och vips så fungerade alla kanaler.

12. L
    Medlem Nivå 1

Jag har också problem

Detta är inte rätt tråd för mig som bor i hyreslägenhet. Men jag googlade fram denna sidan då jag har problem med att få in Tv3 jag också.

Jag får in Kanal 1, Tv2, Kanal 5, Tv4 samt danska kanaler. Men inte Tv3. Om jag får in Kanal 5, borde jag inte få in Tv3 då också?

Kan det vara fel på antenn-sladden / tvn?

Hoppas såååå mycket på svar!!

Ha en skön dag!

Hälsningar Liza

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: