Byggahus.se

Får grannen spränga så berggrunden spricker?

1. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 037 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Men det är ju ungefär som med vägbyggen. En kollektiv våldtekt på den enskillde, för det allmännas bästa!
    Men vem hindrar dig från att gräva dig rakt ner i din egen trädgård och om en sådan lag finns. Hur långt ner får jag gräva innan min tomt tar slut?

Staffan

2. Maria T
    Växthusberoende · Stockholm · 429 inlägg

Maria T

Växthusberoende
    Kan tycka att jag äger 170 meter ned då det är djupet på vår bergvärmebrunn :giggle:

3. Pellegnillot71
    Medlem · 113 inlägg
    Intressant hur alla hävdar att det är för sprängarens skulle som mätutrustning sätts upp på grannarnas hur eftersom sprängaren har strikt ansvar att bevisa att han inte åsamkat några skador. Det är ju bara skitsnack. Allt som behövs är ju samarbete med en besiktningsman som kan protokollföra att skadorna inte beror på sprängningen, så står man sig slätt!

Jag skulle aldrig låta någon spränga i närheten av mitt hus utan att själv ha bekostat en egen besiktningsman som undersöker mitt hus både före och efter sprängningen. Det har vi lärt oss den hårda vägen.

2009 renoverade vi hela vår källare och lade värmegolv och klinker i hela källaren, nytt badrum med bastu, gillestuga, tvättstuga och förråd. 2010 spränger grannarna för sitt hus och allt blev förstört. Klinkergolvet i badrummet lyfte och lossnade från underlaget, alla nya väggar, dörrfoder, kakel mm fick sprickor. 5 dagar senare spränger de sönder muren i tomtgränsen och vår gräsmatta flyttar sig 15 cm. Besiktningsmannen skriver i protokollet att badrummet var felbyggt och att murarna var dåliga. Det tog ett år för oss att få vårt försäkringsbolag att betala ett nytt badrum och en ny mur i tomtgränsen. Det hjälpte inte att besiktningsmannen skrev i protokollet att vi försökte få vårt hus renoverat på sprängarens bekostnad och att sprängaren hade erbjudit sig att reparera, båda sakerna helt felaktiga. Varför skulle vi behöva renovera en källare som vi året innan själva renoverat för en knapp miljon, och sprängaren såg vi inte skymten av sen den dagen han kom och ringde på och sa att det hade gått "lite fel" vid sprängningen.

Alla skador, förutom badrum och mur i tomtgräns, har vi fått bekosta lagning av själva. Men vi har sett till att varje reparation som vi har gjort, har varit en del i att göra det ännu bättre än tidigare. Annars hade vi inte klarat det här. Men det allra, allra värsta är att våra grannar, som ju faktiskt var de som beställde sprängningen, aldrig någonsin har kunnat säga att de beklagar det som hände. Och det kan jag aldrig förlåta!

(Bilden visar hur berget i tomtgränsen mot vårt håll såg ut efter sprängningen.)

4. F
    Medlem · 211 inlägg

FGLIN

Medlem
    Det finns en uppdelning på markägarmineral och inmutningsbara tillgångar. Krossberg, kalksten, marmor och många industrimineral hör till markägaren som får exploatera dem om hen erhåller nödiga miljötillstånd. Inmutningsbart avser i första hand malmer. Inmutningsrätten kan jämföras med patent och copyright och ska skydda dem som lägger ned resurser på prospektering för att dessa ska få skydda frukterna av sitt arbete och för samhällets försörjning och välstånd. Efter en inmutning som inte leder till utmål faller i allmänhet rätten till undersökningsarbeten och markägaren återtar full rådighet. Det kan säkert även vara fallet om en inmutning leder till utmål och brytning men då sker förmodlingen ofta en inlösen så att rättighetsägaren också äger marken. Hur detta inlösenförfarande ser ut vet jag dock inte så mycket om. Om fastigheten inte är inmutad eller utmålslagd är det ur ägorättssynpunkt fritt fram att spränga men sprängregler, byggregler och div andra regler begränsar vad fastighetsägaren kan ta sig till. Grundvattensänkning är ju ett bekymmer där lagstiftningen sannolikt ger kringliggande fastigheter ett ganska svagt skydd.

5. N
    Medlem · 2 inlägg

nalle62

Medlem
    Det är dagens sanning! Även om vibrationsmätningen är inom riktlinjen så kan stora skador inträffa. Mycket beror på markförhållandena. Har själv blivit dumförklarad/nonchalerad av besiktningsman. Glömmer det aldrig!!

• Laddar…
  6. Ö
    Medlem · västra götalalnd · 36 inlägg

Örjan Johansson

Medlem
    Förstår inte varför man bryr sig över vad grannen gör, utgår från att det är med bygglov eller lagligt det som ska göras... Är ju roligt när grannar bygger och fixar... Bjud din granne på fika och gratulera för hans fina planer... Är alltid bäst att prata med vedebörande direkt... Otroligt att du går ut här och frågar... Som så många andra gör med grannens projekt...

7. Maria T
    Växthusberoende · Stockholm · 429 inlägg

Maria T

Växthusberoende
    Men en hel del som grannen gör, helt lagligt som jag tolkar i det här fallet, kan ju ändå få konsekvenser.
    Skulle du då inte vara orolig, eller t o m lite "om dig och kring dig" genom att fråga vad som försiggår?

När vår närmsta granne styckade och sålde sin tomt så fick vi flera problem som rörde tomtgränsen - ett med slipers uppbyggt stöd mellan tomterna revs så mängder av granntomtens massa trillade ner på vår tomt. Det skulle dessutom jämnas ut för att göra en skaftväg vilket fick påföljden att en del av den avstyckade tomten nr 1 blev lägre än vår, och tomt nr 2 blev högre, svårt att beskriva men slipers"muren" hade löst problemet när det var en tomt men inte när det blev två och vägen skulle anläggas.
    Dessutom skulle det sprängas/spräckas berg och vi har en stor ek som växer på vår tomt men mycket nära tomtgräns, och den var det en hel del diskussion kring innan anläggningen av uppfarten påbörjades.
    Avstånd vårt hus till hus på tomt 1 ca 13 meter, avstånd till hus på tomt 2 ca 25 meter, vi fick mätare (?) monterad på vår husgrund och besiktning av sprickor före och efter.

Det finns regler för hur nära (annan) bebyggelse det får sprängas utan att mäta före och efter, jag är inte insatt i de avstånden, men om jag var TS skulle jag definitivt vara orolig, men fråga grannen samt be om kontaktuppgifter till den som ska utföra arbetet.

8. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 037 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Skojar du eller?

Staffan

• Laddar…
  9. K
    Medlem · Falun · 967 inlägg

KungAnka

Medlem
    Det finns nästan alltid två extremtyper i såna här trådar, blåögda typer som tror att allt som inte går att vinna mot i domstol är bra och fint och att grannar är snälla och bryr sig, och dom som utgår ifrån att grannar är ruffiga typer som bara kör på och förstör utsikten. Den första typen kan ändra sig efter att ha blivit rejält r#vkn¥££@d i något bygge. ;)

Oavsett så kan det vara bra att läsa på och veta sina rättigheter innan man pratar med grannen. Det är mycket större risk att det kör ihop sig om man pratar först, läser på sen och kommer dragades med "du hade fel". Bjud över grannen på fika, men läs på först.

Redigerat 10 mar 21:27
  10. S
    Medlem · gävleborg · 560 inlägg

spaxx

Medlem
    Allt gick bra, de som sprängde visste vad dom höll på med

nu har vi ett 5,5m djupt stup efter vår tomtlinje och inget skydd har dom satt upp. Puh...

11. K
    Medlem · Stockholm · 1 109 inlägg

Kirre2

Medlem
    Bra att det gick bra, men jag tycker du målade fan på väggen.
    Vad ska grannen göra med det hålet precis i tomtgräns?

12. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 650 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Kul, men det brukar inte vara några problem (y)

13. buspojken
    Allvetare · Gävle · 1 765 inlägg

buspojken

Allvetare
    Vägskärningar du ser är borrade i sk tätsöm, och sprängs med pentyl för att enbart förhindra sprickbildning. För ofta är marken extremt snålt tilltagen i sida vid vägbyggen.
    Det borras extremt sällan tätsöm vid liknande småsprängningar.

14. Ö
    Medlem · västra götalalnd · 36 inlägg

Örjan Johansson

Medlem
    Nej jag skojar inte, klart man ska bjuda in grannen på fika och snacka lite om ditten och datten... Det gör jag, sitter inte och bombar dessa sajter med vilka problem mina grannar eventuellt ger mig... För när inte internet fanns då pratade vi direkt med varandra ansikte mot ansikte, det var inga problem då... Nu sitter folk och fä bakom tangent bordet och hytter näven åt alla...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.