3 114 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Får fängelse för piratkopierade möbler
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 148 inlägg
Patent- och marknadsöverdomstolen dömer ansvariga för piratkopierade möbler till böter och fängelse.
Du kan läsa artikeln här: Får fängelse för piratkopierade möbler
Du kan läsa artikeln här: Får fängelse för piratkopierade möbler
50milioner kr i böter stämmer inte va? Det låter helt orimligt.
Jag hittade en artikel på annat håll. Det är inte böter utan skadestånd det handlar om. Samtidigt verkar målsägande ha missat vad skadestånd är. Det ska kompensera för skadan, det har inte som syfte att vara ett straff. Hurvida den åtalade gör vinst eller inte ska inte påverka något skadestånd.
Hur skadestånd sätts i immaterialrätts ärenden fattar jag dock inte. De är fullständigt orimliga många gånger. Hur det ligger till i det här fallet vet jag dock inte.
Hur skadestånd sätts i immaterialrätts ärenden fattar jag dock inte. De är fullständigt orimliga många gånger. Hur det ligger till i det här fallet vet jag dock inte.
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Haha många här som är den där man undviker på fest
Det är väl som vid fildelning att man förutsätter att alla som laddat ner/köpt piratkopian skulle ha köpt originalet till fullt pris om inte kopian funnits.D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Tror det ofta handlar om en bristande förståelse för kvalitet. Många har helt enkelt inte det som krävs för att se skillnaden (lyckliga dem kan man ju tycka).HasseTeknik skrev:
Som exempel. Ta en kopia av Arne Jacobsen, finns även icke direkta kopior som bara liknar dem, både Mio och Ikea har dessa. Det är en enorm skillnad på den formpressade plywooden.
Tror att det handlar om mycket mer än märket när det gäller kvalitet. Man kan inte jämföra en bil för 100 000 med en för 1 000 000 däremot bör man vara medveten om att märket ofta kostar mer än det smakar. Jämförde en HH-jacka med en liknande mckinley för halva priset och kunde inte hitta kvalitetsskillnaden som skulle motsvara det högre priset.
Priset på original eller kopia är väl inte huvudsakligen en fråga om kvalitet. Tänk på den eller de som lagt ner stora kostnader och kanske år på att designa eller utveckla en produkt. Det är väl inte orimligt att man som kund även skall betala för det?