1 902 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Får ett företag fakturera en kund och sedan begära att kunden begär pe
Hej, jag och min granne strider med ett företag som jobbar inom vatten och avlopp åt kommunen vi bor i. Dom är kommunens entreprenör och ansvar för vatten och avlopp och dess olika anläggningar. Jag och min granne gjorde en felanmälan på vår gemensamma tryckavlopps anläggning när den slutade fungera. Historien om vems ansvar som ”orsakat” driftstoppet är lång . Vi äger inte anläggning utan betalar en avgift för nyttjandet. Efter många turer så har entreprenören börjat fakturera mig för åtgärder för att återställa funktionen i anläggningen. Dessa har jag bestridit och påtalat orsaken. Dom har då ändrat på fakturan och kommit med nya orsaker till driftstoppet , nu för 3:je gången med ca 5-6 månaders mellanrum. I sista fakturan så får jag svar på att jag ska betala hela summan och begära hälften av min granne. Till saken är att dom fakturerar oss korrekt , var för sig gällande avgiften för anläggningen. Deras kommentar på mitt bestridande gällande den punkten är. ” så brukar vi göra när grannar delar på en gemensam anläggning” Anläggningen ingår inte i någon samfällighet eller bostadsrättsförening utan helt mot 2 privatpersoner.
Min fråga är . Kan verkligen ett företag fakturera en privatperson för en anläggning som dom vet delas av 2 privatpersoner( fastighetsägare) och kräva att denne får om möjligt kräva av sin granne på pengar?
Vilket stöd i lagen skulle entreprenören ha då. Och motsatsen vilket stöd i lagen har jag att bestrida?
Min fråga är . Kan verkligen ett företag fakturera en privatperson för en anläggning som dom vet delas av 2 privatpersoner( fastighetsägare) och kräva att denne får om möjligt kräva av sin granne på pengar?
Vilket stöd i lagen skulle entreprenören ha då. Och motsatsen vilket stöd i lagen har jag att bestrida?
Hej,T Toolex skrev:Hej, jag och min granne strider med ett företag som jobbar inom vatten och avlopp åt kommunen vi bor i. Dom är kommunens entreprenör och ansvar för vatten och avlopp och dess olika anläggningar. Jag och min granne gjorde en felanmälan på vår gemensamma tryckavlopps anläggning när den slutade fungera. Historien om vems ansvar som ”orsakat” driftstoppet är lång . Vi äger inte anläggning utan betalar en avgift för nyttjandet. Efter många turer så har entreprenören börjat fakturera mig för åtgärder för att återställa funktionen i anläggningen. Dessa har jag bestridit och påtalat orsaken. Dom har då ändrat på fakturan och kommit med nya orsaker till driftstoppet , nu för 3:je gången med ca 5-6 månaders mellanrum. I sista fakturan så får jag svar på att jag ska betala hela summan och begära hälften av min granne. Till saken är att dom fakturerar oss korrekt , var för sig gällande avgiften för anläggningen. Deras kommentar på mitt bestridande gällande den punkten är. ” så brukar vi göra när grannar delar på en gemensam anläggning” Anläggningen ingår inte i någon samfällighet eller bostadsrättsförening utan helt mot 2 privatpersoner.
Detta var en mycket märklig situation. Det hela kanske skulle bli klarare om man kunde ta del av avtalsdokumentationen. Som jag förstår det har ni inget avtal med företaget utan med kommunen? Om det inte finns något avtal mellan er och företaget så ser jag ingen som helst möjlighet för företaget att fakturera er direkt. Detta måste ju bli en fråga mellan dem och kommunen och sedan mellan er och kommunen.
Jo det är en riktig rövarhistoria. Anläggningen var vårt ansvar från början men sedan 15 år tog kommunen över ansvaret för alla ” enskilda tryckavlopp” och la ut drift och underhåll på sin nuvarande entreprenör. Vi har inte tecknat något avtal med varesig kommunen eller entreprenören. Jag har själv jobbat med den här typen av anläggningar och vet att dessa inte sköter sig själv . Kommunens entreprenör har aldrig meddelat mig som fastighetsägare om jag har några underhållsskyldigheter utan att enbart felanmäla vid driftproblem. En sak som jag bestridit på fakturan är att entreprenören inte informerade om att deras åtgärd skulle medföra kostnader och hur stora dom skulle bli. Dom utför inget förebyggande service på grund av det stora antalet anläggningar och personal styrkan är för liten menar dom. Nu på senaste fakturan hänvisar dom till ett pdf dokument online. Vilken skyldighet har jag att känns till dessa pdf dokument om ingen information delgivits tidigare om att dom finns? Kan ett företag gömma sig bakom dokument som ” plötsligt finns” men som man inte kände till.
Men som sagt något avtal finns inte mer än att jag betalar en avgift för anläggningen.
Men som sagt något avtal finns inte mer än att jag betalar en avgift för anläggningen.
Jag tycker att du skall fråga och be dem redogöra för hur de menar att du träffat någon avtal med dem och hur/när den pdf som de hänvisat till blivit avtalsinnehåll mellan dig och dem. Därefter tycker jag att du ska kontakta kommunen och se vad de har att säga i frågan.T Toolex skrev:Jo det är en riktig rövarhistoria. Anläggningen var vårt ansvar från början men sedan 15 år tog kommunen över ansvaret för alla ” enskilda tryckavlopp” och la ut drift och underhåll på sin nuvarande entreprenör. Vi har inte tecknat något avtal med varesig kommunen eller entreprenören. Jag har själv jobbat med den här typen av anläggningar och vet att dessa inte sköter sig själv . Kommunens entreprenör har aldrig meddelat mig som fastighetsägare om jag har några underhållsskyldigheter utan att enbart felanmäla vid driftproblem. En sak som jag bestridit på fakturan är att entreprenören inte informerade om att deras åtgärd skulle medföra kostnader och hur stora dom skulle bli. Dom utför inget förebyggande service på grund av det stora antalet anläggningar och personal styrkan är för liten menar dom. Nu på senaste fakturan hänvisar dom till ett pdf dokument online. Vilken skyldighet har jag att känns till dessa pdf dokument om ingen information delgivits tidigare om att dom finns? Kan ett företag gömma sig bakom dokument som ” plötsligt finns” men som man inte kände till.
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 911 inlägg
Är det möjligtvis kommunens ABVA som kommunfullmäktige har beslutat om? Eller VA-taxan. Det är två dokument man förväntas man känna till när man har del i en VA-anläggning. Och de uppdateras regelbundet.T Toolex skrev:Nu på senaste fakturan hänvisar dom till ett pdf dokument online. Vilken skyldighet har jag att känns till dessa pdf dokument om ingen information delgivits tidigare om att dom finns? Kan ett företag gömma sig bakom dokument som ” plötsligt finns” men som man inte kände till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var får jag tag i företag som kan handgräva dränering i VGR/Halland?
Grund & Markarbeten -
Husägare får rätt mot reliningföretag
Artikelkommentarer -
Byggföretag får bakläxa – tvingas rätta till bristfälligt takarbete
Artikelkommentarer -
Stoppa order från företag som aldrig får tummen ur
Juridik -
Erfarenhet av detta företag?
Badrum