Ponera att en BRF har andelar i en Samfällighet(SF) där det finns andra medlemmar förutom BRF.
SF skall på årsstämman rösta om en större investering som kommer belasta medlemmarna i form av en större uttaxering. Vi kan i detta exempel säga förnyelse av lekplats och som ryms inom anläggningsbeslutet.

Denna frågan var okänd för BRF när budgeten för året sattes och finns därför inte med i någon ekonomisk plan.
Frågan har ekonomisk betydelse för BRF och kommer (om den bifalles av stämman) leda till att BRF måste kalla till extrastämma för uttaxering alternativt ta upp lån då medel inte finns i kassan.

Nu till frågan, får styrelsen självmant rösta i frågan utan att först ta upp frågan på ett medlemsmöte inom BRF?

C
Kvackatore Kvackatore skrev:
Nu till frågan, får styrelsen självmant rösta i frågan utan att först ta upp frågan på ett medlemsmöte inom BRF?
Vilken fråga - specifikt?

Det ankommer styrelsen att sköta föreningens ekonomiska förvaltning och med det kommer ett omfattande mandat att självständigt ta beslut om hur t.ex. föreningens kostnader skall finansieras.

Däremot kan ju inte styrelsen besluta om någon sorts "uttaxering", annat än att höja årsavgiften. Man kan föreslå till stämman att besluta om ett kapitaltillskott, men vanligtvis finansierar man dylika oförutsedda kostnader med ett vanligt lån.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilken fråga - specifikt?

Det ankommer styrelsen att sköta föreningens ekonomiska förvaltning och med det kommer ett omfattande mandat att självständigt ta beslut om hur t.ex. föreningens kostnader skall finansieras.

Däremot kan ju inte styrelsen besluta om någon sorts "uttaxering", annat än att höja årsavgiften. Man kan föreslå till stämman att besluta om ett kapitaltillskott, men vanligtvis finansierar man dylika oförutsedda kostnader med ett vanligt lån.
Jag är mer nyfiken på vilka mandat BRF-styrelsen har i att rösta i en tung kostnadsfråga utan att först ha lyft frågan på en stämma. Jag är medveten om att styrelsen har ansvar för den ekonomiska förvaltningen och även har rätt att självständigt ta upp lån.

Om vi jämför med en fråga som enbart berör BRF, låt säga takbyte eller stambyte. D.v.s. en ganska tung kostnadspost för en BRF. Det ansvariga för styrelsen vore då att först säkerställa löfte från banken att de godkänner lånet alternativt hålla årsstämma och besluta om uttaxering innan man kontrakterar arbetet.

Min fråga blir då om BRF-styrelsen borde göra liknande innan de går på SF-stämma och röstar i en fråga där som blir en tung ekonomisk post för föreningen och som medel saknas till?

• Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Styrelsen har givetvis mandat att sköta föreningens andelar i samfälligheter. Det är trots allt styrelsen som utsetts av medlemmarna att företräda föreningen. Vem skulle annars göra det?

Sen förstår jag inte varför samfälligheten har en omröstning om förnyelse av lekpark, vad händer om delägarna röstar nej? Tänker man låta bli att sköta om lekparken i strid mot anläggningsbeslutet?

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
I bostadsrättslagen finns angivet vad som ska beslutas på föreningsstämma. Det är sådant som innebär väsentliga förändringar i föreningens fastighet. Det är inte angivet som ett belopp eller liknande. Styrelsen har ett ansvar för att hantera övriga frågor, som till exempel föreningens medlemskap i en samfällighet. Så styrelsen agerar korrekt om den bedömer vilket agerande som är bäst för föreningen inom en samfällighet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
OM vi tänker oss fallet att samfällighetens utdebitering blir oväntat hög, så är det en kostnad som styrelsen får lösa. Man kan höja årsavgiften (årsavgiftens nivå i en bostadsrättsförening är en styrelsefråga, inget som skall beslutas på en stämma). Eller så kan man ta upp lån.

Jag ser faktiskt inte problemet.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BRF måste kalla till extrastämma för uttaxering
Förstår inte riktigt vad du menar. Normalt är en BRFs huvudsakliga intäkter medlemmarnas årsavgifter och storleken på dessa beslutas av styrelsen och är ingen stämmofråga.

• Gilla
adron och 5 till
  • Laddar…
C
Jag är mer nyfiken på vilka mandat BRF-styrelsen har i att rösta i en tung kostnadsfråga utan att först ha lyft frågan på en stämma.
Du är fortfarande lite oklar där, men jag tolkar det som att det gäller hur BRF genom styrelsen lägger sin röst på samfällighetens stämma. Ja, där skulle jag vilja påstå att det finns potential att överträda sitt mandat.

Men så länge det handlar om underhålls- och reparationskostnader för befintliga anläggningar och ingen nyanläggning eller dramatisk standardhöjning så spelar beloppets storlek i sig ingen roll.

En BRF är betydligt mer autonom än en samfällighet. Man blandar normalt inte in stämman i underhållsfrågor, och någon uttaxering kan som sagt inte göras i en BRF, utan föreningen bär sina egna kostnader.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du är fortfarande lite oklar där, men jag tolkar det som att det gäller hur BRF genom styrelsen lägger sin röst på samfällighetens stämma. Ja, där skulle jag vilja påstå att det finns potential att överträda sitt mandat.
Du får ursäkta, det är inte helt lätt att formulera sig. Var längesen jag bodde i en BRF så blandar ibland ihop det med hur en SF fungerar. Men du har tolkat det rätt.
C cpalm skrev:
Men så länge det handlar om underhålls- och reparationskostnader för befintliga anläggningar och ingen nyanläggning eller dramatisk standardhöjning så spelar beloppets storlek i sig ingen roll.
I mitt exempel med förnyelse av lekplats. Låt säga att lekplatsen inte är i omedelbart behov av förnyelse, bara sliten som lekplatser blir med åren. Lite färg och hantverk hade kunnat hålla den vid liv 5 år till. Det finns alltså ingen risk att SF åker dit på att inte förvalta sin anläggning enligt anläggningsbeslutet.

En förnyelse skulle innebära en kostnadspost på 500.000 för SF och BRF innehar en stor majoritetspost. Slår man ut det på varje BRF-innehavare så blir det över 10.000 med lägenhet.

Det är givetvis en avsevärd summa per brf medlem. Och man får hoppas att styrelsen sköter finansieringen på ett klokt sätt. Men om inte styrelsen skulle företräda bostadsrättsföreningen som medlem i samfälligheten, hur skulle det då gå till?

Bostadsrättsföreningen har ju rimligen underhållskostnader i den här storleksordningen med jämna/ojämna mellanrum. Fönsterbyten, underhåll av trappuppgångar, takbyte, balkonger och stammbyten. Det är inte en extremkostnad med underhåll för 10 000/lgh.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
I mitt exempel med förnyelse av lekplats. Låt säga att lekplatsen inte är i omedelbart behov av förnyelse, bara sliten som lekplatser blir med åren. Lite färg och hantverk hade kunnat hålla den vid liv 5 år till. Det finns alltså ingen risk att SF åker dit på att inte förvalta sin anläggning enligt anläggningsbeslutet.

En förnyelse skulle innebära en kostnadspost på 500.000 för SF och BRF innehar en stor majoritetspost. Slår man ut det på varje BRF-innehavare så blir det över 10.000 med lägenhet.
Det är ju huvudsakligen upp till styrelsen i samfällighetsföreningen att göra bedömningen vilket underhåll som lekplatsen kräver. Samfällighetens stämma har ju möjlighet att hindra underhållsåtgärder genom att inte godkänna den utgifts- och inkomststat som styrelsen lägger fram på stämma. Men stämman kan inte hindra uttaxering, den beslutas av samfällighetsföreningen styrelse. Det blir således viktigt för bostadsrättsföreningen som delägare i anläggningssamhälligheten att verka för att det är personer med bra omdöme som sitter i styrelsen för samfällighetsföreningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bostadsrättsföreningen har ju rimligen underhållskostnader i dne här storleksordningen med jämna/ojämna mellanrum. Fönsterbyten, underhåll av trappuppgångar, takbyte, balkonger och stammbyten. Det är inte en extremkostnad med underhåll för 10 000/lgh.
Tänker man sig att lekplatsen förnyas i sin helhet på detta sätt vart 30:e år så rör det sig om 28 kr i månaden per bostadsrättslägenhet. Ingen jättesumma. Till detta kommer ju också kapitalkostnader för lån.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hur man än vrider och vänder på detta har jag svårt att se att det skulle kunna bli en stämmofråga för bostadsrättsföreningen.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur man än vrider och vänder på detta har jag svårt att se att det skulle kunna bli en stämmofråga för bostadsrättsföreningen.
Man kan ju motionera om att bostadsrättsföreningens ska verka på ett visst sätt i samfällighetsföreningen. T ex att BRFens stämma antar en policy om att verka för försiktighet gällande underhållsåtgärder i samfällighetsföreningen. Typ.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
Det är ändå underhåll av en befintlig anläggning, dvs. en fråga som faller inom såväl samfällighetens som BRF:s "kärnverksamhet". Det skall mycket till innan man kan säga att det faller utanför BRF-styrelsens mandat att självständigt besluta i sådana frågor.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.