Byggahus.se

Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?

1. Needas
    Renoverare · Anderslöv · 758 inlägg

Needas

Renoverare
    Hej

När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
    Jag slog till på det och resultatet blev såhär
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170918_150228.jpg

Hade ni accepterat röran?
    Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.

• Laddar…
  2. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 617 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    Oherre! Han måste vara bra less sitt jobb han!!:worried:

3. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 257 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Hur lyckas man ska ett sånt kaos?

4. Needas

Needas

Renoverare
    Jag hade gjort det bättre och då är jag inte elektriker.
    Jobbet gjordes för ett år sedan men efter en vattenläcka i taket så var jag tvungen att öppna kapslingen och blev lite chockad.

5. E
    Medlem · jämtland · 19 659 inlägg

elmont

Medlem
    Så där ser det ut i dom allra flesta centralerna, snyggt ? NEJ, säkert? Ja så vitt jag kan se. Det som man kan fundera på är ju svagströmskabeln och lampsladden?
    Bara för att trådarna ligger vinkelrätt och ev buntade (sämre än luftigt förlagd) betyder inte att det är bättre bara snyggare och vem bryr sig hur trådarna är dragna inne i en central?

6. U
    Medlem · Skåne · 1 757 inlägg

Uffe A

Medlem
    Jo så är det tyvärr.
    Men bara för att det inte syns förrän man tar av kapslingen så behöver det inte betyda att man ska slarva.
    Om man trådar snyggt med lika stora böjar och symmetri ut från säkringarna så inger det mer förtroende.
    Sen blir det ju alltid lite kabel som man trycker in bakom din skenorna.
    Det blir ju aldrig lika snyggt i en sån här normkapsling som när man bygger en större central eller ett styr/automatik skåp på en verkstad.

7. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 943 inlägg

anders07

Medlem
    Så där ser min central ut också, rena råttboet... Gjort av välrenommerad elfirma.
    Jag hade in en annan elektriker (polsk men med svenska papper) som lade in en undercentral för poolen och han städade lite och drog bl.a. om nollor och skyddsjord så de inte gick kors och tvärs och flätade över skenorna...

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 599 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Lampsladden är den medlevererade till strömtrafosarna som gömmer sig under nedre säkringsraden så det är inget konstigt, men jag håller med om att det är lite osnyggt med svagströmmen. Många gråa nollor var det också...

Vilket skåp är det där? Mer specifikt, vems PE/N-plintar är det? Jag har idag Eldons snabbplintar i ena centralen och de känns rätt kass om jag ska vara ärlig.

• Laddar…
  9. Needas

Needas

Renoverare
    Det är Garos central och brytarna är ABB

10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 268 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det är med elcentraler som med människor, alla är inte fotomodeller men de flesta helt OK ändå.
    Inte den snyggaste centralen i världshistorien men inget alarmerande och jag ser inget knasigt. Grå nollor är helt ok i en gammal installation så länge de är friska, här är de ju märkta tom. Ser en röd och en grön också.

11. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 257 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare

Tycker jag nog inte att det alltid ser ut så från 52 centralbyte 2016

12. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 142 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Hade du alltså velat betala mer för att få fina böjar och rätt längd på kablarna?

13. Needas

Needas

Renoverare
    Ja definitivt!

14. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Det hade varit enklare att göra det snyggt vid en nyinstallation. En fördel är att stopptiden blir kortare om man bara flyttar över ledarna skalade och klara till den nya centralen.

• Laddar…
  15. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 076 inlägg

GK100

Medlem
    Det ska inte behöva kosta mer för det snarare tvärtom. Har man någon som helst förmåga går det bättre och snabbare utan såna resultat som på bilden.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.