Lova oss bara att kabeldragningen vid strömbrytaren åtgärdas innan du släpper dina kära barn utan uppsyn i den lägenheten. Får de för sig att dra loss de kablarna där kan det sluta mycket mycket illa!
17 679 läst · 43 svar
18k läst
43 svar
Får det se ut så här?
-
Medlem · 19 inlägg 7 jan 17:27
-
-
-
7 jan 20:38 #37
Du får byta fast monterade vägguttag och strömbrytare. Då måste du röra kablarna som sitter i dom...
- Laddar…
-
Verktygstokig · 10 070 inlägg 7 jan 21:087 jan 21:08 #39
Men, vad är du ute efter?
Läs gärna några av behörighetsdiskussionerna innan du drar igång en ny, detta har avhandlats ett antal gånger och jag vill nog påstå att det är utrett på mikroamperenivå.- Laddar…
-
8 jan 01:00 #40
Så är du mer rätt ute.
Du kunde ju möjligen skrivit "Har man inte behörighet får man inte pyssla med el,"
Det hade jag åtminstone inte kunnat invända emot.
Men tyvärr är det inte 100% säkert att kunskap kommer tillsammans med behörighet, det har jag bevittnat på nära håll ...
Ofta går det lite hand i hand, men inte alltid alltså ...
Så behörig, men med för liten kunskap, ska inte heller pyssla med el, enligt mig.
De betalar ut, helt enligt försäkringsvillkoren, ty det är det avtal f-bolaget är juridiskt bundet till.
Så vi kanske inte behöver gissa.
Har du blivit stående med svarte petter någon gång i dessa sammanhang?
Det skulle var intressant, jag har nämligen i åratal letat med ljus och lykta efter ett sådant fall, men än så länge kammat noll.
vid sidan av vägen; det heter numera auktoriserad elinstallatör, inte längre behörig elinstallatör.
Inte för att jag hade svårt att förstå vad du menade, men tänkte bara att utifall du missat det. Och själv råkar jag använda "behörig" lite då och då, av gammal vana, eller för att jag tror att den jag pratar med fattar bättre vad jag menar ... så är det ju ...- Laddar…
-
8 jan 01:08 #41
Det ser skit ut (strömbrytaren verkar t.o.m vippa i horisontalled, hur tänkte man där?)
Det är "olagligt", dvs felaktigt utförande (men det är ingen större risk att din mamma åker dit, i alla så länge som hon inte är medveten om att det är felaktigt)
Det är troligen olagligt installerat, dvs av någon som saknar rätten att göra det, men inte heller här är det speciellt troligt att någon åker dit, hur ska en åklagare kunna bevisa gärningen?
Är det farligt då?
Tja, lite farligare än det korrekta utförandet är det ju. Elinstallationsreglerna finns ju inte till för att jävlas eller för att skapa farligare elanläggningar.
Jag ser det inte som akut farligt, men däremot tycker jag att det är något som borde åtgärdas relativt snart.
Dvs, hon behöver inte slå av huvudbrytaren direkt och sen ringa en elektriker.
Sen är det ju som sagt tråkigt att det ser så jäkla pissdåligt ut.- Laddar…
-
Banned by Bo · 7 245 inlägg 8 jan 01:348 jan 01:34 #42
Min grannes elcentral är kopplad av en elfirma. Det sticker ut bara FK lite överallt, innan de försvinner in i flexslangar.
Staffan -
Banned by Bo · 7 245 inlägg 8 jan 23:278 jan 23:27 #44
Staffan