Byggahus.se

Får det se ut så här?

1. H
    Medlem · 13 inlägg
    Lova oss bara att kabeldragningen vid strömbrytaren åtgärdas innan du släpper dina kära barn utan uppsyn i den lägenheten. Får de för sig att dra loss de kablarna där kan det sluta mycket mycket illa!

2. Å
    Medlem · 19 inlägg
    Inte en godkänd installation, ej utförd av en yrkesverksam.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 775 inlägg
    Källa på det?

4. A
    Medlem · 775 inlägg
  5. O
    Medlem · 3 inlägg
    Alla kablar du får röra är lösa kablar som inte tillhör den fasta elanläggningen

6. useless
    Lök. · 18 117 inlägg
    Du får byta fast monterade vägguttag och strömbrytare. Då måste du röra kablarna som sitter i dom...

7. A
    Medlem · 775 inlägg
    Läste du informationen du länkade till?

8. Fotografen
    Verktygstokig · 10 070 inlägg
    Välkommen till forumet, om ingen sagt det redan!
    Men, vad är du ute efter?
    Läs gärna några av behörighetsdiskussionerna innan du drar igång en ny, detta har avhandlats ett antal gånger och jag vill nog påstå att det är utrett på mikroamperenivå.

9. Mikael_L
    Medlem · 39 189 inlägg
    Byt bara "Har man inte behörighet" till "Har man inte kunskap" ...skall man inte pyssla med el,totalt livsfarligt
    Så är du mer rätt ute.

Du kunde ju möjligen skrivit "Har man inte behörighet får man inte pyssla med el,"
    Det hade jag åtminstone inte kunnat invända emot. :D

Men tyvärr är det inte 100% säkert att kunskap kommer tillsammans med behörighet, det har jag bevittnat på nära håll ... :cry:
    Ofta går det lite hand i hand, men inte alltid alltså ...
    Så behörig, men med för liten kunskap, ska inte heller pyssla med el, enligt mig.

Ja gissa ... det kan vi ju göra.
    De betalar ut, helt enligt försäkringsvillkoren, ty det är det avtal f-bolaget är juridiskt bundet till.
    Så vi kanske inte behöver gissa.

Har du blivit stående med svarte petter någon gång i dessa sammanhang?
    Det skulle var intressant, jag har nämligen i åratal letat med ljus och lykta efter ett sådant fall, men än så länge kammat noll.

vid sidan av vägen; det heter numera auktoriserad elinstallatör, inte längre behörig elinstallatör.
    Inte för att jag hade svårt att förstå vad du menade, men tänkte bara att utifall du missat det. Och själv råkar jag använda "behörig" lite då och då, av gammal vana, eller för att jag tror att den jag pratar med fattar bättre vad jag menar ... så är det ju ... :oops:

10. Mikael_L
    Medlem · 39 189 inlägg
    Kort sagt.
    Det ser skit ut (strömbrytaren verkar t.o.m vippa i horisontalled, hur tänkte man där? :rofl:)
    Det är "olagligt", dvs felaktigt utförande (men det är ingen större risk att din mamma åker dit, i alla så länge som hon inte är medveten om att det är felaktigt)
    Det är troligen olagligt installerat, dvs av någon som saknar rätten att göra det, men inte heller här är det speciellt troligt att någon åker dit, hur ska en åklagare kunna bevisa gärningen?

Är det farligt då?
    Tja, lite farligare än det korrekta utförandet är det ju. Elinstallationsreglerna finns ju inte till för att jävlas eller för att skapa farligare elanläggningar.
    Jag ser det inte som akut farligt, men däremot tycker jag att det är något som borde åtgärdas relativt snart.
    Dvs, hon behöver inte slå av huvudbrytaren direkt och sen ringa en elektriker. :cool:

Sen är det ju som sagt tråkigt att det ser så jäkla pissdåligt ut. :surprised:

• Laddar…
  11. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 245 inlägg
    Såklart det skulle kunna vara det. Slarviga klåpare finns i alla yrken. Varför skulle elektriker vara ett undantag?
    Min grannes elcentral är kopplad av en elfirma. Det sticker ut bara FK lite överallt, innan de försvinner in i flexslangar.

Staffan

12. Peter Th
    Medlem · 1 inlägg
    Man får ju vad man betalar för. Hela installationen är bedrövlig. Ingen seriös elektriker gör så.

• Laddar…
  13. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 245 inlägg
    Det är tyvärr ett rent önsketänkande. Ibland får man vad man betalar för ... och ibland inte!

Staffan