Byggahus.se

Får det se ut så här?

1. El Filipo
    Medlem · 86 inlägg
    En bekant har fått hjälp med en lättare renovering varpå kabelkanaler dragits till både strömbrytare och vägguttag. Jag är inte ens hantverkare men hade aldrig chansat på att detta var ett tillåtet sätt att installera el på. Det kommer röra sig små barn i denna bostad framöver. Har jag fel i att det ser riskabelt ut?

2. Violina
    Medlem · 1 240 inlägg
    Lampknappen känns inte som att det är ok alls..

Uttaget känns fult, men inte direkt fel?

3. G
    Medlem · 608 inlägg
    Vad är det för drullputte till hantverkare som har gjort denna installation?

4. G
    Medlem · 608 inlägg
    Ser ut som uttaget är infällt i väggen och man har gått från det till en utanpåliggande strömbrytare och vidare till belysning? Har jag fel?

• Laddar…
  5. Ludde Jakobsson
    Medlem · 100 inlägg
    Inte gjort utav en elektriker..

6. G
    Medlem · 608 inlägg
    knappast

7. Fotografen
    Verktygstokig · 10 174 inlägg
    Nej, inga lösa trådar ut i det fria eller i kanaler. Ser inte ut att vara gjort av någon installationskunnig, det där är ett raktfram-jobb för någon som jobbar med el, finns ingen anledning att röra till det.

8. H
    Moderator · 42 562 inlägg
    Vid brytaren går det oskyddade enkelisolerade ledare. Inte ok.

Det går enkelisolerade ledningar i en kabelkanal. Det är oftast fel. Det finns något enstaka fabrikat av kabelkanal som får användas så (får inte gå att öppna kanalen utan verktyg).

Vid uttaget ser det fult ut. Men det är svårt att se vad det är för typ av kabel som går in i uttaget. Ser tveksam ut.

9. Ludde Jakobsson
    Medlem · 100 inlägg
    Om jag var din bekant skulle jag ta dit en riktig elektriker och be honom göra rätt. En riktig elektriker skulle använda riktiga kabelrännor som inte är inköpta på Biltema eller på Jula. Han skulle dessutom troligtvis använda sig av förhöjningsramar för att ansluta snyggt mot kabelrännan Sist men inte minst så skulle han troligtvis använda en annan typ av kabel. Troligtvis en 3x1,5 EKK eller dylik .

10. G
    Medlem · 608 inlägg
    Inget fel att lägga en kulo i kanal men varför har de skalat upp den så mycket i ändan mot strömbrytaren. Så får det inte se ut. Väggen är porös och därför har de använt kanal.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 74 inlägg
    Enkla kablarna som du har exponerat i första bilden måste alltid gå i rör. Den får inte vara exponerad så som det är på bilden. Dom andra bilderna tror jag är regelmässigt okej, men väldigt fult gjort.

Redigerat 6 jan 21:19
  12. G
    Medlem · 608 inlägg
    Knappast FK som tittar fram under brytaren utan förr en uppskalad EKRK

• Laddar…
  13. R134a
    Medlem · 355 inlägg
    Ser ut som kattskit, hade aldrig godkänt dylikt arbete. om jag jämför detta med det som våra elektriker utför på våra jobb, så är det under all kritik, till och med utanpåliggande klamrad kabel är snyggt, om det är gjort på rätt sätt, men detta ser ut som Harry på hörnet varit i farten.

14. L
    Medlem · 4 977 inlägg
    Det är ingen yrkesman som har gjort den elinstallationen.

• Laddar…
  15. kidon
    Medlem · 40 inlägg
    Det var det jävligaste elinstallation jag har sett på länge, att det inte är någon elektriker som utfört detta kan vem som helst begripa.
    Så där kan man helt enkelt inte ha det, måste åtgärdas av någon kunnig, och tillse att detta klantarsle inte gör mera jobb.