Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Får det se ut så här i badrum?

1. T
    Medlem · Västra Götalands län · 83 inlägg

Tussilago

Medlem
    Hej!

Vi har renoverat vårt badrum. I taket sitter en lampa som de fäst i ett lägre innertak. Idag upptäckte jag att lampan inte sitter över hålet utan att det helt enkelt är ett hål... Lite lustigt att man sätter silikon i alla skarvar men lämnar ett hål rakt in i glipan mellan de två taken.. Får en elinstallation i badrummet överhuvudtaget se ut så här?

Tacksam för om någon kunnig person kan hjäpa mig med ett svar på detta så jag vet om jag skall reklammera detta till firman som gjorde jobbet.

MVH

Tussen

Redigerat 17 feb 2010 15:05
  2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 300 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Är lampan monterad i den vänstra bilden? Ledarna ser ut att vara klämda mot taket? Om det där hålet är ok beror på skyddet runt lampan som syns i den högra bilden är ett tillräckligt skydd som ung motsvarar ett täcklock, dvs att det är isolerande material och helst ej demonterbart utan verktyg.
    Men det står IP44 på den vänstra bilden vilket får mig att misstänka att det inte är ok - det borde gå en kabel (inte FK) genom en tätning i burken till vänster.

3. T

Tussilago

Medlem
    Tack för ditt snabba svar. Jag tog några foton till så kanske det är tydligare hur den sitter.

MVH

Tussen

4. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Den som monterat armaturen har då gjort fel. Fk får inte ligga fritt utan ska skyddas av ett till lager isolering. Man kan ju fråga sig varför man ej monterat armaturen ovanför hålet?

5. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Ang tätskikt i tak vet jag inte om det finns några speciella krav?

6. M
    Medlem · 700 inlägg

mikaelbe

Medlem
    Man är ju rätt så noga med att fuktskydda taket också med våtrumsfärg. Det blir ju naturligtvis inga pölar, men man vill ju inte ha in fukt där heller.

7. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 472 inlägg
    Antagligen hittade han inget att fästa den i där.

8. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Ledarna ska ju in underifrån till armaturen, dvs den ska sitta centrerad över hålet. Det är anses väl rent av vara farligt när man klämmer ledarna så där eller?

9. mr.Ola
    Medlem · BD · 1 458 inlägg
    Är det inte en ränna till ledarna? Det ser inte ut som bara fastklämt!

10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 12 120 inlägg

FotografenPremiumikon: Lampa

Verktygstokig
    Jo, ser ut som en ränna men om man åtminstone tagit en bit avskal och dratt över...jaja, inte direkt livsfarligt men inte bra heller, få det åtgärdat.

11. mr.Ola
    Medlem · BD · 1 458 inlägg
    Nej ledarna bör väl vara dubbelisolerade för att klara kraven?!

12. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 884 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Så där är det aldrig ok att göra (vilket sorts rum det än må vara).

13. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Ang. Fuktskydd i badrum: Nej, det finns inget krav på att det skall vara ett vattentätt tak....men tätskikt skall det vara på väggarna ända upp till taket...vettigt?, Nä, men det är bra för dem som säljer tätskikt....

(Dvs det behövs knappast tätskikt på annat än golv och i duschutrymmen)

14. T

Tussilago

Medlem
    Stort tack för alla era svar. En fråga från en amatör - men vad menar ni med FK? En sak är ju att det inte är bra - men kan jag kräva att firman rättar? Det vill säga är det faktiskt fel att göra på detta vis? Någon som är elektriker här i forumet som vet?

//Tussen

15. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 8 016 inlägg
    FK är namnet på trådarna som är synliga.

Det är fel att göra på det sättet. Enkelisolerade ledare, FK, får inte vara synligt förlagda utan kräver en extra isolering. T.ex. VP-rör eller en bit kabelmantel.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.