Vi har köpt ett fritidshus där fd ägaren har målat om fasaden för några år sedan.
Panelen är målad med traditionell Falu Rödfärg, enligt ägaren ovanpå alkyd "brun färg".
Men vi såg många gula genomslag så som det ser ut när det blir kådgenomslag, vid kvistar och ådring.
Skillnaden är här att genomslagen är svavel/ljus gula och pulveraktiga.
Jag skrapade på färgen och ända ner till den trärena panel är det samma material som tittar fram, ljusgult pulver. Det finns inget spår efter ett brunt lager och det gula som lossnar liknar mest tjock limfärg, se bild (där har jag borstat bort det jag skrapat)
Kan det vara något galet som hänt med färgen? Hittar ingen förklaring själv.

• Falu rödfärgad panel med gula pulveraktiga genomslag efter att överfärg skrapats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Vet inte om det är det som är problemet här, men slamfärg "kan" inte användas på ytor som tidigare är målade med annan färg.

• Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Skillnaden är här att genomslagen är svavel/ljus gula och pulveraktiga.
Det är gran i panelen och den har en förmåga att ge genomslag vid framförallt kvistar, det blir som gropar och gult pulver, jag har lika på brädorna som är i staketet på altanen, svårt att få ordning på detta, men ingen målarfärg, enbart vitrol

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Ja, det ska inte gå, men den som målat verkar helt okunnig. Det går inte att vara säker på om det var äkta faluröd färg eller bara "något rött" han målat med. Dock smetar den av sig och blir mörk om man blöter den lite. Alltså det som han beskriver som brunt har legat underst, där det nu är gult. Kan det vara förtvålad linoljefärg pga man använt alkaliskt tvättmedel på torrt underlag och låtit det sjunka in av misstag?

J jonaserik skrev:
Det är gran i panelen och den har en förmåga att ge genomslag vid framförallt kvistar, det blir som gropar och gult pulver, jag har lika på brädorna som är i staketet på altanen, svårt att få ordning på detta, men ingen målarfärg, enbart vitrol
Behövde du tvätta av hela innan vitriolbehandlingen?

Redigerat:
MIna brädor är behandlad i neutralt skick med järnvitrol, så ingen färg finns, men gula ränder och pulver finns vid kvistar, det är kåda som utfälls från gran, ett typiskt fenomen på solsidan, möjligtvis går det att slipa av och patentera med skellack. Har det blivit gropar i kvistarna blir det nog att spackla med. Falufärg blir som sammet efter X-antal år, kan det vara fiskoljefärg först, hade det på ett hus från 1945 och den var det sammet med, Jag stålborstade all panel och strök en gång med linoljefärg 40 olja 60 terpentin, sög rätt häftigt in i panelen för att bottna och förhindra genomslag ( panelen gråsvart ) sedan ett varv med orginal gul linoljefärg

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.