Byggahus.se

Faluröd Fasadfärg

5k läst  20 svar

1. anderton_swe
    Medlem Nivå 5
    Är det någon som målat med den? Jag står i valet och kvalet mellan den och falurödfärd (slamfärg).

2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Slamfärg alla gånger, om du har nytillverkad panel eller fasad tidigare målad med slamfärg.

3. anderton_swe
    Medlem Nivå 5
    oki, fast det lutar just nu åt Falu fasadfärg

4. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Slamfärg har, efter va ja har läst :), massa fördelar i förhållande till de flesta andra färgtyper. Den "andas", alltså stänger inte in fukt så att trät lätt ruttnar som många "plast" färger gör.

Den ska oxå vara lätt att underhålla eftersom du inte behöver skrapa av tidigare färgskikt före ommålning, bara att borsta väggen :) . Du behöver inte heller förbehandla underlaget..

Sen finns det säkert massa andra för/nackdelar som inte jag vet om :) De funkar väl inte på hyvlade ytor men de antar jag att du inte har utomhus? Hur som helst har jag fått för mej att linoljefärg är bäst på hyvlade ytor, om än lite dyrt..

5. anderton_swe
    Medlem Nivå 5
    Så här står det på tillverkarnes hemsida:

FALURÖD FASADFÄRG
    Vattenburen alkydoljebaserad färg för målning utomhus på träfasader och listverk. FALURÖD har egenskaper och utseende som liknar äkta Falu Rödfärg.
    Det här är färgen för dig som som vill ha traditionell Falu Rödfärg men inte har de rätta förutsättningarna för att måla med Falu Rödfärg. Faluröd Fasadfärg är framtagen för att användas på ytor där Falu Rödfärg inte fäster. Exempelvis på tidigare målade fasader och på hyvlat och tryckimpregnerat virke. På ohyvlat virke och tidigare rödfärgsmålade ytor rekommenderas dock Falu Rödfärg. Faluröd Fasadfärg är en modern alkydoljeburen emulsionsfärg. Faluröd har egenskaper som liknar den traditionella rödfärgen, t.ex behövs inga svåra och tidskrävande förarbeten. Faluröd är matt, lättstruken och bildar ingen tät färgfilm, vilket möjliggör att träet kan andas. Faluröd Fasadfärg kan med fördel användas tillsammans med Falu Rödfärg på de ytor där den traditionella rödfärgen inte biter. Bra täckning - en strykning räcker oftast

6. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Okey :)

Men de verkar ju vara ett alternativ om man vill måla över ytor som inte är målade med slamfärg.

Men hur är väggarna du ska måla? Är de tidigare målade med plastfärg så är ju saken klar :) för då funkar ju inte vanliga faluröd..

Men vad ska de vara för fördel med den jämfört med slamfärgen? Förutom att den funkar på hyvlade/tidigare målade (utan slamfärg) ytor? De står ju:

"FALURÖD har egenskaper och utseende som liknar äkta Falu Rödfärg.
    Det här är färgen för dig som som vill ha traditionell Falu Rödfärg men inte har de rätta förutsättningarna för att måla med Falu Rödfärg.
    "

Har du inte förutsättningar för den "vanliga"?

Vill bara tillägga att Falu rödfärg finns på byggmax för 20kr/l. De är ju väldigt billigt :)

Redigerat 5 maj 2010 10:06
  7. anderton_swe
    Medlem Nivå 5
    Mitt hus är nybyggt och är helt obehandlat. Vet om färgen på byggmax. Jag behöver ca 200 liter slamfärg och det blir 4000 kr på byggmax. Av Falurödfasadfärg behöver jag bara 100 liter då den täcker dubbelt så bra. Denna färg har jag prutat lite på och fått ner från 110kr/liter till 69kr/liter, Så det blir ju 6900 kr. skillnad 2900 kr, fast köper jag då Faluröd fasadfärg får jag med en quikbrusch för endast 500 spänn, ordinarie pris 995kr.

8. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Ja valet är ju ditt :)
    Så då förlorar du alltså 3400:- och får en quickbrusch samt några timmar tillövers eftersom du slipper måla lika många varv.

Jag hade nog endå kört på Faluröd slamfärgen.. Den har ju trots allt funkat i ca 500 år ;)

9. C
    Anonym
    Vet inte vad dom har på byggmax, om det är äkta falu rödfärg, men på bauhaus tar dom just nu 199 kronor för 10 liter äkta falu rödfärg, och då stämmer det ju med 4000 för 200 liter. Jag ser ingen anledning, om man vill ha falurött hus och huset är obehandlat sen innan, att inte måla med falu rödfärg, speciellt när den är billigare. Även om den inte hade varit det vet jag inte varför man skulle snåla med färgen på ett helt nytt hus. Ungefär som att köpa en ny Rolls-Royce för 2 miljoner och välja bort skinnklädseln för 10000...

• Svara
  10. anderton_swe
    Medlem Nivå 5
    Jag var mest nyfiken på hur Faluröd Fasdafärg är som färg om man ska ta den ist för deras slamfärg, inte för att hitta billigaste alternativet. Men visst vill man spara pengar, många poster små samtidigt som man vill ha det bästa när man bygger =)

11. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Då är det ju klockrent med Faluröd slamfärg. Billigast och bäst. :D

12. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Bauhaus säljer Falu Rödfärg för 199 kr/10 liter just nu. Billigt vet jag inte, men Hornbach är dyrare. Således kan man vara lurig och ta Bauhaus reklamblad och åka till Hornbach och claima prisgaranti.

13. B
    Medlem Nivå 2
    Till och med tillverkaren själv anser ju att "vanlig" Falu Rödfärg är det du bör använda med dina förutsättningar:

"På ohyvlat virke och tidigare rödfärgsmålade ytor rekommenderas dock Falu Rödfärg" (klippt ur texten ovan).

Om färgen hade några särskilt bra egenskaper, utöver sin förmåga att fästa på redan målade ytor, skulle tillverkaren ju givetvis rekommendera fasadfärgen till alla.

Tycker det är jättebra att de tagit fram en specialfärg för de vars slamfärgade fasad förstörts av moderna färger, men för dig är det ju inget vettigt alternativ.

14. B
    Medlem Nivå 2
    Ni som tipsar om extrapriset på Bauhaus, vet ni om de har den äkta ljusröda kulören till specialpris också eler bara den moderna mörkröda?

15. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Redigerat 6 maj 2010 12:15