Jag har ett litet dilemma med min fasad.
Den ha från början målats med slamfärg när huset byggdes -81, och målades sedan under senaste ägarens tid över med en blankröd färg av okänt fabrikat - dock inte på alla ställen av någon anledning. Vissa delar av fasaden (ex på altanen) är fortfarande slamfärg (faluröd).

Jag vill nu få iordning på detta och vill behålla looken av faluröd men ändå måla med en färg som går att måla över med annan kulör senare om så önskas.

Jag funderar på att skrapa hela fasaden och försöka få bort så mycket som möjligt av nuvarande färgen, och sedan måla med Falu Vapen Fasad.

Då jag är värdelös på hur färgsystem fungerar så tänkte jag fråga er här som har lite bättre koll:

- Förutsatt att jag skrapar fasaden noga och borstar och tvättar den - kan jag då måla den med Falu Vapen Fasad och förvänta mig ett bra slutresultat?
- Kan jag måla över Falu Vapen Fasad med ex Beckers Perfekt Fasad+ av valfri kulör framöver?

Tack för hjälpen!

Ja, det går bra. Dock tror jag att även du skulle se det som värt att använda äkta FaluRödfärg Fasad.
Du behöver då inte heller lägga ner dig särskilt mycket på skrapning. Dra bara snabbt bort det värsta, som lossnar direkt. Det fungerar även väldigt bra att spola av det med högtryckstvätten. Färgen andas, och du kan därför måla redan ett par dagar efteråt.
Om du råkar slarva med skrapningen, så är det bara att fylla i det, utan att det syns.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det går bra. Dock tror jag att även du skulle se det som värt att använda äkta FaluRödfärg Fasad.
Du behöver då inte heller lägga ner dig särskilt mycket på skrapning. Dra bara snabbt bort det värsta, som lossnar direkt. Det fungerar även väldigt bra att spola av det med högtryckstvätten. Färgen andas, och du kan därför måla redan ett par dagar efteråt.
Om du råkar slarva med skrapningen, så är det bara att fylla i det, utan att det syns.
Undrar om man verkligen kan lägga Beckers Perfekt på en linoljebaserad färg.
Jag funderar verkligen på om man kan lägga på ny färg ovanpå ett underlag man "bara snabbt dragit av det värsta". Bra underarbete lönar sig som regel bättre. Gör rätt första gången liksom. Men mitt värsta kanske inte är ditt värsta 😅. Läser man på Falu Rödfärgs hemsida är de ju själva ganska noga med förarbetet. Där beskriver de ju dessutom att utsatta sidor kan behöva målas tre gånger ( enligt deras hemsida ) med deras fasadfärg. De skriver också om att man inte ska/kan fläckbättra med deras rödfärg eftersom huset blir prickigt. De skriver inte att det går med den fasadfärg du talar om. Falu Vapens Fälu Fasad går inte att fläckbättra. Den påminner mera om en riktig slamfärg på det viset.

Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Undrar om man verkligen kan lägga Beckers Perfekt på en linoljebaserad färg.
Jag funderar verkligen på om man kan lägga på ny färg ovanpå ett underlag man "bara snabbt dragit av det värsta". Bra underarbete lönar sig som regel bättre. Gör rätt första gången liksom. Men mitt värsta kanske inte är ditt värsta 😅. Läser man på Falu Rödfärgs hemsida är de ju själva ganska noga med förarbetet. Där beskriver de ju dessutom att utsatta sidor kan behöva målas tre gånger ( enligt deras hemsida ) med deras fasadfärg. De skriver också om att man inte ska/kan fläckbättra med deras rödfärg eftersom huset blir prickigt. De skriver inte att det går med den fasadfärg du talar om. Falu Vapens Fälu Fasad går inte att fläckbättra. Den påminner mera om en riktig slamfärg på det viset.
Alla produkttillverkare skriver ju saker för att gardera sig. De måste ju vara säkra på det håller, oavsett hur klantig du är som målare, i det här fallet. Dessutom vill alla tillverkare sälja så mycket som möjligt. Om man målar tre gånger, så går det ju åt mer än om man bara målar två.
Av samma orsak rekomenderar ju inte en färgtillverkare att punktmåla. Dels så säljer de ju ingen färg, om många börjar punktmåla. Men, de kan ju inte heller lova något resultat vid bättringsmålning. Säg att ett jättestort bostadsbolag annonserar att de använder en sorts färg, när de målar om. Men så har de enbart fyllt i lite här och där, på fasaden som senast målades 20år tidigare. Då skulle det tolkas som färgen var skitdålig av allmänheten.
Bättra kan man ju bara göra de första åren, med dugligt resultat. Sen är det fråga om hur perfekt det ska vara. Är man total perfektionist, som du tyck vara, så får du nog ställa in dig på att måla om huset vart femte år ungefär. Jag menar att en fasad är ändå inte i perfekt skick mer än så. Så efter det kanske man även kan tåla, att man i vissa ljus och vinklar kan ana en viss förgskiftning efter bättringsmålning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.