50 766 läst · 76 svar
51k läst
76 svar
Falu rödfärg - svinigt dyr i år!?
"Rödjord" har man målat med i århundraden i Finland, vet jag som kommer därifrån. Falu röd är ju bara järnhaltig mineral från Falu koppargruva, men det finns motsvarande varhelst i världen. Det är varumärket som gör "äkta" Falu röd så dyrt, inte nödvändigtvis bättre kvalité. Det är ingenting märkvärdigt med det. Det gäller bara att läsa innantill innehållet.
Kemiskt är huvudingrediensen järnoxid dvs. rost, men det finns några olika järnoxider som kan blandas i olika proportiner, så kulören kan variera från svart till ljusrött (även gulokra, men andra färger är nog helt andra pigment). Annars är det samma egenskaper. Utom själva oxiden ska det vara med järnvitriol som träskydd, och det ämnet är färglöst (Det går att måla med bara vitriol om man vill ha vackert grånad träyta som håller).
Som bindemedel, när man kokade själv, användes förr rågmjöl. Det är det som "klistrar" slammet i väggen. Det är modernare bindeämnen i dag i stället. Linolja är bra att ha med, en del sorter har det från början. Extra träskydd, och gör att färgen inte kritar så mycket, och kan måla på lite slätare yta. Jag brukar alltid bättra på med lite extra linolja, samt med något mögelskydd. Har ett rödfärgat hus och tillbyggnader, som jag målar om var tionde år. Det är ungefär så ofta man behöver bättra på, och underarbetet är lätt: borsta.
Vad gäller färnyansen, kan hända det finns moderna blandningar som inte ändrar sig så mycket. Men gammaldags rödfärg bleknar med tiden, det hör till. Vill man få gammaldags ljusa nyans behöver färgen inte vara ljusröd från början, men det blir det ändå efter ett par år.
Kemiskt är huvudingrediensen järnoxid dvs. rost, men det finns några olika järnoxider som kan blandas i olika proportiner, så kulören kan variera från svart till ljusrött (även gulokra, men andra färger är nog helt andra pigment). Annars är det samma egenskaper. Utom själva oxiden ska det vara med järnvitriol som träskydd, och det ämnet är färglöst (Det går att måla med bara vitriol om man vill ha vackert grånad träyta som håller).
Som bindemedel, när man kokade själv, användes förr rågmjöl. Det är det som "klistrar" slammet i väggen. Det är modernare bindeämnen i dag i stället. Linolja är bra att ha med, en del sorter har det från början. Extra träskydd, och gör att färgen inte kritar så mycket, och kan måla på lite slätare yta. Jag brukar alltid bättra på med lite extra linolja, samt med något mögelskydd. Har ett rödfärgat hus och tillbyggnader, som jag målar om var tionde år. Det är ungefär så ofta man behöver bättra på, och underarbetet är lätt: borsta.
Vad gäller färnyansen, kan hända det finns moderna blandningar som inte ändrar sig så mycket. Men gammaldags rödfärg bleknar med tiden, det hör till. Vill man få gammaldags ljusa nyans behöver färgen inte vara ljusröd från början, men det blir det ändå efter ett par år.
Råvaran till pigmenten är egentligen den samma, men beroende på hur varmt och länge det bränns så får du olika kulörer. Förutom järnoxid så innehåller pigmentet även zink och kopparföreningar som bidrar med träskyddande egenskaper.
I princip alla Rödfärger som säljs idag använder sig av mjöl och linolja som bindemedel - Det finns inga moderna alternativ för att göra riktig slamfärg. Att tillsätta linolja är onödigt eftersom det, enligt min tumregel för tillsatser i färg, antingen inte gör någon nytta eller så sabbar det funktionen i färgen.
Rödfärgspigmentet är i sig mycket kulörstabilt så att det bleknar beror sannolikt på saltutfällningar eller extra linolja
I princip alla Rödfärger som säljs idag använder sig av mjöl och linolja som bindemedel - Det finns inga moderna alternativ för att göra riktig slamfärg. Att tillsätta linolja är onödigt eftersom det, enligt min tumregel för tillsatser i färg, antingen inte gör någon nytta eller så sabbar det funktionen i färgen.
Rödfärgspigmentet är i sig mycket kulörstabilt så att det bleknar beror sannolikt på saltutfällningar eller extra linolja
Den här tråden startade för två år sen. Då passerade en tia Falu Rödfärg 400-kronorsvallen.
- Idag är priset ytterligare 20 procent högre!
Rödfärg Röd från Byggmax 99kr/10l, någon som vet hur den är jämförd med original Faluröd?
Så här skriver dom:
"För att motverka den på senare år allt vanligare påväxten av alger och mögel tillsätts ett antimögelmedel. För att ytterligare förstärka hållbarheten tillsätts oorganiska sulfater (järnsulfat)"
http://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus/rodfarg-rod-p19852#ReadMore
Så här skriver dom:
"För att motverka den på senare år allt vanligare påväxten av alger och mögel tillsätts ett antimögelmedel. För att ytterligare förstärka hållbarheten tillsätts oorganiska sulfater (järnsulfat)"
http://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus/rodfarg-rod-p19852#ReadMore
Alltså bindmedlet och mjölet är ju identiskt med det som finns i "äkta" slamfärg. Men själva pigmentet utvinns i denna färg inte ur gruvslagg, utan är en rent syntetiskt framställd produkt.
roblyn skrev:
Enklaste sättet att spara pengar på slamfärg är att fuska med pigment och antimögelmedel. Detta är dyra grejor. Därför anger producenten varken hur mycket sådant man använt, eller vilken kvalitet det håller. Vi får inte ens veta på vilken "svensk" rödfärgsfabrik färgen är gjord. Det tycker jag själv är första varningssignalen.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 100 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 100 inlägg
äkta faluröd avslöjar inte ar den är tillverkadbilly_baver skrev:Enklaste sättet att spara pengar på slamfärg är att fuska med pigment och antimögelmedel. Detta är dyra grejor. Därför anger producenten varken hur mycket sådant man använt, eller vilken kvalitet det håller. Vi får inte ens veta på vilken "svensk" rödfärgsfabrik färgen är gjord. Det tycker jag själv är första varningssignalen.
Har målat alla våra uthus med en som heter "svensk rödfärg" köpt på öob 10l för 149:- . Gillar nyansen som är lite mörkare än andra billiga varianter jag målat med tidigare som nästan sett orange ut. Den verkar också stå emot mögel bra. Målade bostadshuset med en liten dyrare rödfärg från beckers och den har redan fått mycket mögelflöckar i sig. Men inte den från öob