50 768 läst · 76 svar
51k läst
76 svar
Falu rödfärg - svinigt dyr i år!?
Precis som många skriver så vill de höja priset pga att den skall vara lite exklusivare, den "äkta".
Falu vapens rödfärg innehåller samma saker förutom blyet. Det är fortfarande ett järnoxidpigment.
Så kör med de rödfärger som är byggda på järnoxidpigment. Finns säkert många tillverkare som använder sig av dessa.
De rödfärger som däremot innehåller syntetiska pigment är jag mer skeptisk till. Framför allt till kulörerna. Men de kanske är på frammarsch?
Falu vapens rödfärg innehåller samma saker förutom blyet. Det är fortfarande ett järnoxidpigment.
Så kör med de rödfärger som är byggda på järnoxidpigment. Finns säkert många tillverkare som använder sig av dessa.
De rödfärger som däremot innehåller syntetiska pigment är jag mer skeptisk till. Framför allt till kulörerna. Men de kanske är på frammarsch?
Även jag hajade till rejält när jag skulle åka och handla för sommarens ommålning.Tyrström skrev:Precis som många skriver så vill de höja priset pga att den skall vara lite exklusivare, den "äkta".
Otroligt vilken prishöjning! Usch!
Är det någon som kan lista vilka slamfärger som är snarlika Falu Röd original såväl gällande kulör (skiljer trots allt mellan de olika märkena slamfärg röd) och vilka ämnen det är i.
Tidigare i tråden skrevs om Rötmotaverkets Falu Vapen rödfärg. Är den så snarlik man kan komma? Vem säljer?
Hur är det med ByggMax "Extra Prima Rödfärg". Är den ok?
Om du menar Bernol så tillverkar de väl inte Falu rödfärg, däremot kokar han egen rödfärg på pigment från Falu. Hitills har det funnits massor med företag som fått göra det men Falu drar in även deras möjligheter och licenser. De slutar sälja pigment till dem för de har haft problem med att färgen som kokats ute i landet har hållit så ojämn kvalité men ändå sålts under namnet Falu rödfärg. Det menar Falu skadar deras varumärke.peternicklas skrev:
Och om du nu menar Bernol så har jag hört från flera håll att just den färgen brukar vara väldigt ojämn, som vatten ibland och alldeles för tjock ibland.
Kan det nog heta.Sophie skrev:Om du menar Bernol så tillverkar de väl inte Falu rödfärg, däremot kokar han egen rödfärg på pigment från Falu. Hitills har det funnits massor med företag som fått göra det men Falu drar in även deras möjligheter och licenser. De slutar sälja pigment till dem för de har haft problem med att färgen som kokats ute i landet har hållit så ojämn kvalité men ändå sålts under namnet Falu rödfärg. Det menar Falu skadar deras varumärke.
Och om du nu menar Bernol så har jag hört från flera håll att just den färgen brukar vara väldigt ojämn, som vatten ibland och alldeles för tjock ibland.
Falu Vapen (Rötmota Färgverk) samt Göranssons är de två fabriker som tillverkat äkta Falu rödfärg "på licens" åt Falu Rödfärg vid gruvan. Så dessa borde ha störst kompetens och erfarenhet. Alla ingredienser och processer (förutom pigmentet) borde vara identiska. Har nu sprutmålat staketet med Falu Vapen och är supernöjd. Vi får se hur det ser ut om några år.
Hej
Har också upptäckt detta. Byggmax har tagit bort en ur sitt sortiment. Var inte tillräckligt miljövänlig eller något sådant. Är nog bara att bita i det sura äpplet. Vi har tidigare även provat andra märken men såg en klar försämring. Äkta Falu Rödfärg är nog bäst. Fast det Joel skriver låter intressant.
Har också upptäckt detta. Byggmax har tagit bort en ur sitt sortiment. Var inte tillräckligt miljövänlig eller något sådant. Är nog bara att bita i det sura äpplet. Vi har tidigare även provat andra märken men såg en klar försämring. Äkta Falu Rödfärg är nog bäst. Fast det Joel skriver låter intressant.
Var i en byggnadsvårdsbutik häromdagen som gått över till just Göranssons (fast de har kvar falu också) och säljaren sa att många yrkesmålare gått över till just Göranssons och att den är bra men något mörkare i kulören än den vanliga faluröda.
Byggnad har inte kvar falu rödfärg, eftersom färgen inte säljs via grossister längre vilket gör att de inte kan dumpa priserna. Sen kan de ju skylla på miljön, men falu(företaget) vill inte att byggmax säljer deras färg. Antagligen är det likadant hos de andra affärerna som inte längre har falufärgen i sitt sortiment längre. Och därför är den dyrare än tidigare.
Du vet säkert om att Ert pigment kommer från Polen och är ett syntetiskt järnoxidpigment. Vad det nu kan innebära rent kvalitesmässigt. Själv har jag dålig erfarenhet av Polska produkter. Du är säkert också lite sur på StoraEnso för att du inte får koka deras färg längre. Och du kanske till och med är delägare i Falu Vapen. Vem vet...Gruvberget skrev:Falu Rödfärg har sedan flera år "tagit tillbaka" sitt varumärke och alla licenstillverkare (nej det var ingen hörsägen) har tappat rätten att använda gruvans pigment (förut såldes den via bulkbil) och prishöjningen tror Falu Röd att dom kan göra i år för att de har "originalet". Men sanningen är att det finns fler gruvor än Falu koppargruva som kan erbjuda pigment, det är inte alls några märkvärdigheter, det är här mytbildningen finns
Göranssons färg och Rötmotaverken i Falun har under decennier tillverkat Falu Rödfärg och har egna produktionsanläggningar och proffs som kan detta, själv köpte jag en 10 liters Rötmota Rödfärg för 285:- idag istället för 485:- för "originalet". Pigmentet är inget stort mysterium och resten av ingredienserna är kända.
Jag har mängder med byggnader, staket och plank rödmålade med slamfärg och jag är inte ett dugg oroad över att använda Rötmotaverkens eget fabrikat.
Jag uppmanar inte till bojkott av "originalet" men jag har fått höra så mycket och vet så pass om hur både ÅF och licenstillverkare blivit behandlade under åren, så jag tänker inte klösa mig kvar vid något som knappt har tradition kvar längre.