Byggahus.se

Falu Rödfärg - Gråa/flammiga partier efter målning

1. S
    Medlem · 2 inlägg

Stevebede

Medlem
    Har problem med att vissa mindre partier inte blir bra. Det är konstigt för det är både som att virket suger åt sig hur mycket färg som helst, men ändå som att det inte blir täckande rött färgmässigt utan gråaktigt och blankt.

Detta är på sydsidan och har antagligen inte målats om på väldigt många år. Gemensamt för de problematiska områdena är att i princip all färg släppte när jag borstade med kvast (se bild på halvfärdig målning). En tanke är ifall virket helt enkelt tagit mycket stryk av solen. På nåt ställe gick jag lös med stålborste ordentligt för att få bort allt grånat trä men det verkar inte heller hjälpa, möjligen blir det mindre grått i tonen men det blir ingen bra täckning av färgen ändå och virket känns ändå "glatt". Även gråaktigt på vissa av lockläkten åt sydväst-hållet.

Några idéer? Förhoppningsvis går det att urskilja lite på bilderna, det är lättare att se i verkligheten.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 190 inlägg

Stefan1972

Medlem
    tycker det ser jättefint ut.............målar man med riktig rödfärg så får man nog acceptera lite avvikelser beroende på hur trät suger som sagt. Det är ju ingen jämnt täckande färg på det viset.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 1 233 inlägg
    Träet suger mer vatten där det är trärent och solpåverkat och färglagret blir därför tjockare. Risk för att det flagnar av senare. På en utsatt yta kan det vara bra att grunda med en utspädd färg först så att det verkligen blir ett tunt lager bara (som på nytt virke), det kan du göra fläckvis.

Sen kommer ytan att jämna ut sig med tiden (om det inte flagnar).

4. S
    Medlem · 2 inlägg

Stevebede

Medlem
    Tack för snabba svar!

Det estetiska med färgavvikelse bryr jag mig inte om direkt utan min största oro var svar i stil med "dessa panelbrädor är slut och måste bytas". Verkar som det rätta nu när det redan är målat är att sitta still i båten och se hur det utvecklar sig då, om det ev börjar flagna pga för mycket färg (har ju tagit på lite _mer_ färg på dessa partier än vanligt just för att det verkade sugas rakt in i träet).

Men tar med mig tipset om att grunda med lite utspädd färg på utsatta partier till resten av målningsprojektet, har bara målat halva sydsidan ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.