Byggahus.se

Falu rödfärg - Folksam färgtest

1. T
    Självbyggare · Skåne · 2 726 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Det är väl inte helt otroligt att tillverkare som placerar sig dåligt på listan häller i mer mögelhämmande tillsatser till nästa års test, frågan är bara hur länge dessa tillsatser har verkan. Testet pågår bara två år, fick höra av en person som jobbar inom färgtillverkningsindustrin att de mögelhämmande tillsatserna inte verkar särskilt mycket längre än så..

2. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Så kan man alltid tänka, men vad skulle driva utveckling framåt om byggbranschen inte testar nytt. För mig är det underhållsfritt om det håller 50 år, då lever jag ändå inte :) plåtfasader, cellplastisolering, tegel, plastfönster, ja allt det är ur det perspektivet underhållsfritt. Slamfärg 7-8 år mellan ommålningarna. Övriga färger max 15 år Fönsterkitt 25 år osv osv

3. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Stämmer nog bra! Fasaden såg bra ut i ca 2 år med Falu röd, sen kom svartmögelprickarna...

4. Y
    Medlem · Skåne · 6 792 inlägg

Yrrol

Medlem
    För onödigt vetande; nu har jag beställt bensalkonklorid [​IMG]

Jag har jämfört kulörprover på Faluröd och Falu Vapen.
    Ytterst liten skillnad. Faluröd är pyttelite färggladare, 100kr dyrare (10liter).

Sugen på Faluljusröd fast då hade jag åktpå frakten vid specialbeställning så får bli den tråkigt mörka ändå.

Redigerat 4 jul 2013 17:02
  5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 297 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Den snygga, alltså. :)

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Var försiktig med den koncentrerade lösningen, använd både nitrilhandskar och skyddsglasögon vid hanteringen. Personligen hade jag även använt dem under målningen också. Här har du riskfraserna samt säkerhetsdatablad:

R21/22 Farligt vid hudkontakt och förtäring.
    R22 Farligt vid förtäring.
    R34 Frätande.
    R38 Irriterar huden
    R41 Risk för allvarliga ögonskador.
    R50 Mycket giftigt for vattenlevande organismer.
    R50/53 Mycket giftigt for vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön

http://yluf.com/support/uploads/allt-fraktfritt/produktdatablad/Bensaltensid-SDB.pdf

• Laddar…
  7. Y

Yrrol

Medlem
    Så.. Alla mörka "fläckar" på faluröd-väggar är svamp? Ni pratar prickar men jag har en ladugård med stora svartare fläckar lite här och var på iaf ena väggen.

8. M
    Medlem · Östergötland · 31 inlägg

_MD_

Medlem
    Kanske dum fråga, men är det någon skillnad på Falurödfärg och slamfärgen från andra tillverkare?

9. X
    Renoverare · Södermanland · 1 760 inlägg

xdigger

Renoverare
    Jag har recept på riktig falurödfärg! (y)

• Laddar…
  10. Y

Yrrol

Medlem
    Så nu har jag köpt 20liter med FaluRöd. Ska måla ny obehandlad panel.

Då ska man dels spä med vatten och sen mögelmedlet. Eller ska jag hoppa över vattnet?

11. X

xdigger

Renoverare
    Fila i en bit av ett kopparrör, har hört att det ska göra färgen lite tåligare mot mögel och annan påväxt, vet inte om det stämmer dock.

12. A
    Medlem · dalarna · 1 956 inlägg

ArneTW

Medlem

Nja

Fast tro kan försätta berg så tror jag inte lite kopparslip har någon märkbar effekt mot nånting.

Det är väl som vanligt man ska använda den färg som man gillar och passar i området.

Rödfärg är kanske inte det bästa skyddsmedlet i utsatta miljöer men byggar man i fritt och luftigt i en aning torrare klimat där hus har klarat sig bra utan färg alls i hundratals år kommer ju en rödfärgad stuga att klara sig bra där med.

När det gäller ommålningsintervall är det ju en smaksak om 5-10-25 år är lagom... det finns ju inget speciell bäst före datum för en rödfärgad vägg.

Så om ni funderar på rödfärg är det ju lämpligt att man åker runt i sitt område och kollar hur de gått för de hus som finns där, och har man sitt hus där det inte finns någon rödfärgad i närheten kan det ju bero på klimatet och de skyddsegenskaper som krävs just där.

/ATW

13. X

xdigger

Renoverare
    Hehe, fin liknelse, tror dock inte det räcker med lite isåfall. Har du någonsin sett ett koppartak där det växer mossa? Kan tänka mig att det har samma giftiga inverkan på mögel med.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Problemet är samma som för bensalkonklorid och kopparsulfaten, avsaknaden av bindemedel i färgen. Det är vetemjölet som agerar bindemedel och när det regnat bort (tar max ett par år) så försvinner även den mögelhämmande effekten. Filar man dessutom bara på ett kopparrör kommer partiklarna bli så stora att de snabbt regnar bort.

• Laddar…
  15. X

xdigger

Renoverare
    Okej, äsch tacka vet jag blymönja! :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.