Byggahus.se

Falu rödfärg - Folksam färgtest

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 384 inlägg

MathiasS

Medlem
    Sant. Och OM det är så får man ju anpassa sig till det.

2. B
    Medlem · blekinge · 3 inlägg

bengarn

Medlem
    Jag jobbar som snickar och ni anar inte hur många träbitar folk har kommit med där de vill ha nya upphyvlade... Anledningen är alltid att de har målat med någon variant av plastfärg, utsidan ser helt ny ut... Men insidan är helt upprutten! Plastfärg funkar säkert jättebra om man använder den rätt, men om man gör fel är det som att stoppa en träbit i en plastpåse...

• Laddar…
  3. Y
    Medlem · Skåne · 6 792 inlägg

Yrrol

Medlem
    *nyfiken* Vad gör folk fel, hur är rätt sätt att måla med plast?

• Laddar…
  4. B
    Medlem · blekinge · 3 inlägg

bengarn

Medlem
    Väldigt bra fråga... :) Då jag snickrar och inte målar så vet inte heller jag säkert det... Har dock fått för mig att det felet folk gör är att man målar för tjockt så man helt enkelt "kväver" träet! Färgen blir som en plastig hinna runt träet och man då stänger inne eventuell fukt som leder till att det ruttnar!
    Blir kanske bättre med plastfärg om man T:ex målar en fasad, och då bara målar ena sidan medan baksidan är omålad och kan andas bort fukten!
    Men som sagt, jag är ingen målare... Har bara sett vad plastfärg kan göra med trä! :)

5. Y
    Medlem · Skåne · 6 792 inlägg

Yrrol

Medlem
    Går det att få en rödare ton på slamfärg?

6. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 399 inlägg
    Det finns väl pigment att köpa om man kokar egen rödfärg.
    Köp lite sånt och blanda i vanlig rödfärg.

7. mickearos
    Självbyggare · Stockholm, (har byggt på Gotland) · 268 inlägg

mickearos

Självbyggare
  8. Dalbotös
    Medlem · Dalsland · 2 620 inlägg

Dalbotös

Medlem
    Det där är ju uthus MathiasS, som dessutom inte fått någon ny färg sedan Sundsvall brann. Du får jämföra äpplen med äpplen! ;)

9. B
    Medlem · Kronoberg · 14 inlägg

BeerFace

Medlem

Snabbt och billigt

Jag har ingen aning om vilken färg som är "bäst" egentligen, men när det gäller pris och arbete finns det inget som slår rödfärg (slamfärg).
    Jag är i färd med att måla mitt hus för andra gången sedan jag flyttade in. Det var ca tio år sedan sist. Då snålade jag i brist mot bättre vetande och köpte en väldigt billig rödfärg och den blev väldigt snabbt dålig.
    Nu köpte jag fluggers rödfärg och det kostade ca300/spann jag målar hela huset med de vita knutarna för 2000-2500, det är vitfärgen som är det dyraste. Att jag råkade vara klumpig och välta en halvfull spann är ju en annan sak så det blir kanske något dyrare.

Arbetet går inte att jämföra med en plastfärg. Man borstar lite med en stålborste och jag tar sedan tryckluften och blåser rent det. Pensla runt fönster etc och sedan använder jag en vanlig färgspruta att lägga på färg med. Resultatet blir jättebra och går snabbt.

När det väl är borstat målar man hela huset på en dag utan problem.

En färgspruta på biltema går på ett par hundringar, kompressor hade jag sedan innan.

Totalpris beräknas landa på 3000-3500:- med all färg och redskap och lån av ställning (jag tycker inte om att stå på stege), lägg till att arbetet endast tar tre-fyra dagar totalt.

När det är så enkelt och så billigt så tar jag gärna att jag får göra det oftare.

10. Mikael_L
    Medlem · 40 524 inlägg
    Jag håller med dig Mathias. Ska husets panel klara av stå nere i jorden måste det antagligen vara Alcro stugfärg för att klara sig.
    Den färgen skyddar också mot plankor att lossna.

:D

11. F
    Medlem · 151 inlägg

frean98

Medlem
  12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 384 inlägg

MathiasS

Medlem
    Frean98's första länk gav ju ett tydligt svar på tal iaf. Billigare och mindre jobb med rätt sorts färg....

Även om jag tror att du är en sanning på spåret Mikael, så var nog min avsikt med bildinlägget att visualisera att ruttna hus handlar mer om underhåll (bristande) än valet av färg....

13. mickearos
    Självbyggare · Stockholm, (har byggt på Gotland) · 268 inlägg

mickearos

Självbyggare
    När det gäller naturmaterial tror jag på "fukt går in - fukt går ut" som en första approximation. Men det är vad jag TROR, sanningen är aldrig helt objektiv ändå.

14. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 297 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Inte särskilt vettigt, typ olagligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.