Byggahus.se

Falu rödfärg - Folksam färgtest

1. Thomas_snickare
    Medlem Nivå 6
    Hej
    Läste precis Folksam färgtest och där får Falu rödfärg mycket dåligt resultat, är det någon här som har erfarenhet från denna färg och kan utveckla detta lite grann. Är själv en vän av traditionella metoder och material och hade nog trott att den skulle klara testerna bättre

2. H
    Medlem · Nivå 9
    Det dåliga resultatet beror ju endast på att färgen får mögel på sig vilket självklart är att förvänta när man målar med en slamfärg fylld med organiskt bindemedel (vetemjöl) och helt utan anti-mögelmedel. Det betyder ju inte att den är dålig utan endast sämre på mögelbeständighet jämfört en modern plastfärg med oorganiska bindemedel och anti-mögelmedel inblandat. Färgen är inte sämre på varken krackelering, avflagning eller alger. Att en slamfärg färgar av sig är även det helt förväntat då endast pigmentet finns kvar på ytan när linoljan torkar in i träet och vetemjölet regnat bort.

3. A
    Medlem · Nivå 10
    jag bor i dalarna och kan meddela att det finns många byggnader som klarat sig bra med falurödfärg.

/ATW

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Fast det är väl just det som betyder att den är dålig? Vem vill ha en färg som möglar? Ingen har tid att måla och tvätta huset så ofta idag...

• Laddar…
  5. Ludwig
    Medlem Nivå 8
    Syns verkligen möglet på en Falu rödfärg annat än med lupp? Har färgtypen överlevt några hundra år måste den ju ha något berättigande. Den är ju dessutom mörkt röd och då syns inte möglet på samma sätt som en på en vit färg.

6. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Nog ser man på färgen att det blir påverkat, det blir svartprickigt, ibland lite flammigt. Men på något sätt tycker jag inte att det stör speciellt, inte om man jämför med fasad målad med annan färg.

7. Bricco
    Medlem Nivå 9
  8. HandySmurf
    Allvetare · Nivå 8
    Förr sägs rödfärgen ha innehållit olika kopparföreningar samt arsenik för att minska påväxt av mögel och svamp. Eftersom det inte är tillåtet med dessa medel möglar färgen nuförtiden. Det gäller inte bara slamfärger utan andra fasadfärger också. Miljövänligt skall det vara.

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Att måla om med slamfärger är väl betydligt enklare än att måla om med andra färger? Man mögeltvättar, tar en piasavakvast med stålborst och sopar av väggen ordentligt och sen på med ett lager ny färg. Inte en massa skrapning. Då kanske man kan leva med att färgen har sämre mögelbeständighet.

• Laddar…
  10. Ludwig
    Medlem Nivå 8
    Att tvätta sin fasad anses i länder typ Holland vara normalt underhåll. Vi tvättade vindskivor och knutar, inte jättekul men enkelt och fort gjort och stor skillnad med låg insats.

11. T
    Medlem Nivå 7
    Svartmöglet syns, men trots det åldras ju färgen vackrare än mången annan åldrande färg. Hos oss är det dessutom bara norrsidan som drabbas, och en vägg orkar man tvätta av vid behov, det är ju inget jättejobb. Jag håller inte med MathiasS om
    För mig är en dålig färg en färg som inte skyddar fasaden eller skadar fasaden eller som är jäkligt bökig att jobba med.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    TorpSara: Man kan förstås ha olika preferenser kring vad som är "dåligt"......mögelfritt är viktigt för mig.

Pelpet: den procedur du beskriver gäller ju flera "vanliga" färger också. Skrapa känns som 1800talet...

13. ullberg
    Verktygstokig · Nivå 15
    Har du några tips på sådana? Var ett tag sedan jag sålde färg men då var instruktionen (var ÅF för Alcro) att man skulle skrapa all löst sittande färg, kollade just på Alcros, Nordsjös och Jotuns arbetsbeskrivningar (på hemsidan) och alla dessa säger skrapa (jotun ger option på stålborste). Dessutom inehåller väl alla täckfärger (alkyd / akrylat) instruktionen "tvätta med grovrent" (oavsett skick på underytan, det behövs för vidhäftningen), medan det är "tvätta vid angrepp" på faluröd. Med de målningintervall jag har på mina hus med falurött får jag inte angrepp, åtminstone inte mer än att de kan borstas bort, varvid det momentet faller.

dessutom finns i mina ögon (och erfarenhet) skillnaden att falu röd inte får löst sittande färg på samma sätt, det är ett löst pulver som man borstar bort (jag använder aldrig stål-piasava, vanlig har räckt utmärkt för mig, även om jag vill minnas att instruktionen nämner stål-dito), på täckfärger behövs mer nöta.

Jag påstår med bestämdhet att underarbetet är enklare på faluröd (slamfärg), men att det skulle vara mindre totalt sett (kortare underhållsintervall på slamfärg) är jag mer tveksam till, i utsatta lägen (exv. sjötomt vid kust) tror jag alkyd / akrylat vinner men i mer skyddade tror jag faluröd har övertaget (total tid lagd på målning).

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Såhär resonerar jag:

1. Jag har själv Alcros Stugfärg på huset (den finns ev fortfarande i sortimentet men är ungefär samma sak som Bestå). Den har suttit där i 10-12 år nu och ser ut att klara sig ett tag till utan problem. Men, skulle jag behöva måla idag finns garanterat inget att skrapa. Det är bara att tvätta och måla nytt. Inget sitter löst. Du har säkert rätt i att instruktionen säger skrapa, men här finns då inget löst........ Jag skulle tvätta och sedan måla. Enkelt och snabbt.

2. På landstället har vi målat med Jotuns demidekk. Samma procedur där. Tvätta, måla. Finns inget att skrapa efter 10-15 år.

3. Föräldrarnas hus här hemma, Demidekk där med, samma sak. Inget att skrapa. Tvätta och måla.

3 hus, samma enkla procedur. Kan ju inte bara vara tur.....

Vad gäller tvättningen: Med tanke på arbetsinsatsen för att måla ett helt hus är det väl ingen som gör det, oavsett färgval, utan att tvätta fasaden först. Det låter knasigt och är ju som att be om problem. Ingen skillnad där heller mao.

Redigerat 26 jun 2013 21:00
  15. Y
    Medlem · Nivå 18
    FaluRödfärg nämner i sin text att man ska behandla med antimögelmedel ifall byggnaden är i riskzon.
    - Menar dom då att det är något som ska blanda i färghinken eller ett medel på virket före man målar på färgen?

Och om man gör denna procedur, är man safe då?

Ska måla stora bondgårdsbyggnader så jag var och kikade på Falu Vapens rödfärg, tyckte den var så matt och tråkig. Är FaluRödfärg likadan eller något vassare röd?