I somras målade vi om en fasad med Falu rödfärg. Den hade tidigare varit målad med Faul rödfärg och det enda vi gjorde var att borsta fasaden. Nu två månader senare börjar det flaga på sina ställen. Borde vi ha tvättat fasaden innan och vad är lämpligt att tvätta med i så fall?

Kan färgen ha varit fryst ? den blir lite skum då men ni borde ha sett det när ni målade, det blir grynigt då ...

Går det att tvätta Falu rödfärg? nåt annat skumt måste det ha varit.....nåt i stil med va tallmilan sa

Har hört att det kan flaga om man lägger på för mycket. Min chef gjorde det hos sin svärfar...:)....Hahaha...:)

För tjockt färgskikt. Då flagar det.

Nu bara gissar jag, men kan det ha varit för varmt när ni målade? Om solen ligger på blir det inget bra.

för varmt =sol eller för tjockt då flagar det.. falurödfärgs läggs relativt tunnt.

Det var soligt och varmt vid målningstillfället, så det tillsammans med för mycket färg kan ha varit orsaken. Det var ett gäng ungar som målade och de blaskade på för glatta livet. De fick nämligen ha tillåtelse till ett s k LAN-party efteråt :).

Har för mig att falu rödfärg ska läggas på på våren, speciellt på sydfasader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.