Byggahus.se
Våran Smoke Detector började just tjuta mitt i natten, falskt alarm som tur var.
Märkte då att den var kopplad till sirenen utomhus; någon som vet hur man stänger av det?
Någon mer som haft falskt larm, väldigt obehagligt när det händer på natten.

Om du berätta vilket larm du använder så kanske det går att svara på din fråga.

Förlåt, såg nu att jag skrivit i fel chat; blir kanske så när man gör det klockan 04:00

:thinking:

Ja eller 04:53

Om du med ”smoke detector” menar en helt vanlig brandvarnare så är det inte helt ovanligt att de falsklarmar. Jag blev själv utsatt för det en natt för några månader sedan. Har nog aldrig blivit så klarvaken så snabbt...

Annars håller jag med TheGame till din förklaring; :thinking:

Det är inte så att det är en trådlös (eller trådbunden) historia som är kopplad till larmet? Så har vi det så att om brandlarmet går någonstans i huset, garaget osv så går "inbrottslarmet". Man får då notis i mobilen mm också. Det kan förklara varför sirenen utomhus låter, att den är kopplad på inbrottslarmet alltså.

Skulle i så fall kunna vara ett antal fel. Batteri. Lös enhet så sabotagelarm löser. Kommunikation med larmet felar så huvudenheten larmar för brist på kontakt.

Behöver alltså lite mer info för att kunna veta vad som är fel. Är det en enkel brandvarnare, byt batteri o vänta några år tills det händer igen :)

raveper raveper skrev:
Ja eller 04:53
Till och med 22:45. :crysmile:

Hände flera gånger när vi hade ihopkopplade/länkade brandvarnare så de har åkt ut. Har numera nest variant samt ett äldre helt vanlig som aldrig fellarmar

Det kan även vara en lite ”bugs”/insekt som krupit in i mätkammaren som gör att ljusstrålen bryts av så att den träffar ljussensorn.
”Lampan” & ljussensorn sitter i 90° vinkel mot varandra, mätkammarens väggar är massa smala bitar som står i vinkel som gör att inget ljus från ”lampan” träffar ljussensorn i normalläge, när det kommer tex rökpartiklar i mätkammaren så studsar ljuset på partiklarna och träffar ljussensorn, ju mer ljus som träffar ju mer (rök)partiklar är det.

Vi har haft det ett antal gånger på jobbet på brandlarmanläggningar kopplade till räddningstjänsten. Räddningstjänsten markerar dessa larm som ”okänd orsak”, när jag sedan innevarande/nästkommande arbetsdag öppnar rökdetektorn så har jag ofta hittat en liten ”bugs”.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det hände med vårt larm också ( alert alarm ).
Kontaktade alert alarm, skickade tillbaka komponenterna för felsökning och fick nya komponenter, 1 månad senare hände det samma sak och en gång till därpå och varje gång någon gång mellan 02:00-04:00. Nu är bindningstiden bruten och pengarna har vi fått tillbaka för vad larmet kostade. Kan bara säga att alert alarm är nog det sämsta skiten som någonsin har fått säljas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.