"Falsk" takstolsventilation för att ventilera vind

9k läst  13 svar

1. Fredik_T
    Medlem Nivå 1
    Hej alla! Köpte ett gammalt 1 1/2-planshus från -35 i somras. Det var kondens på vinden med påväxt. Ingen ventilation alls. Isolering 50 mm mineralull och ca 15 cm spån. Ingen ångspärr finns upp till vinden.

Hörde mig för med besiktningsmannen och läste en del på nätet. Kom fram till följande. Öppnade upp 20x20 cm stora gavelventiler. monterade vindavledare mellan takstolarna för att fixa luftspalt så att inte isoleringen skulle ligg mot yttertaket. Krattade ut ca 20 cm lösull på den befintliga isoleringen. Resultat: Tokfuktigt och mögelpåväxt lokalt. Inget runt murstocken (endast trivseleldning, kör på el) utan bara mot gavlarna där jag öppnat ventilationen. Vid takstolen, längst ned, i husets nordligaste del, så är det så fuktigt att det frusit till is på insidan av yttertaket.... :( >:
    ( Det finns även påväxt uppe i nock. Mest mot ytterväggarna.

Att riva innertaken på ovanvåningen och montera plast verkar vanskligt. Jag får det nog ändå inte helt tätt p g a väggarna. Jag funderar på att strypa gavelventilerna till halva storleken (10 x 10 cm) och montera mögelstoppers längst ned mellan takstolarna för att försöka ventilera bort fukt och kondens som inte ventileras bort. Det skulle bli en sorts "falsk takstolsventilation". Kan det vara något? Taket är nämligen fyllt med spån och inte ventilerat. Finns det risk att mögelstoppern drar in fuktig luft så att jag får mögelproblem i den del av taket som jag inte kommer åt? Alltså den del som går ned nedanför övre boningsplanet. Sedan har jag planer på att konvertera oljebrännaren till en pelletsbrännare för att murstocken ska användas och i sin tur värma vinden. Undrar om någon förstår vad jag menar?.... :)

Någon som har synpunkter? Eller ska jag komplettera med nockventilation? Jag vill inte ha för mycket ventilation så att temperaturen sjunker allt för mycket på vinden. Vår fuktiga inomhusluft kondenserar väl lättare ju kallare det är på vinden?

Kanske borde köpt det där halvtrista huset från -92 istället.......suck..........

Ser fram mot kloka svar och tips!!!

/Fredrik, Sollentuna

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: "Falsk" takstolsventilation för att ventilera

Hej och välkommen!

Trist med vinden, men ta det lugnt - allt går att ordna till! Medan du väntar på att "tartan" ger dig råd/tips så läs denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31913

3. T
    Anonym

Fråga:

När du konstaterade fuktproblemen på vinden, lät du torka ur detta med en luftavfuktare under några veckors tid och vädrade du ur "kuttret"ordentligt och mätte fukthalten igen innan du la på ny isolering ovanpå det gamla "kuttret"?

4. T
    Medlem Nivå 4

Tackar för förtroendet, "ByggaNytt" här kommer några enkla råd från "tartan"
    Fredrik T. Det ligger till så här med ditt hus och din vind. I ditt gamla hus har det från början funnits någon eller några eldstäder för uppvärmning av huset. Senare har det kompletterats med en panna för olja och kanske ved. Då, innan du gick över till el, fungerade ventilationen och du hade en godtagbar luftomsättning och ett undertryck i huset. Skorstensstocken var hyfsat varm och höll temperaturen på vinden på acceptabla nivåer. Men sedan ändrades förutsättningarna för ditt hus. Eldningen upphörde och huset värms numera med el. Vinden tilläggsisolerades och eftersom skorstenen kallnar fungerar inte den värmekällaren. Vinden blir alltså kall. Eftersom skorstenen kallnar fungerar inte en självdragsventilation tillfredsställande. Och sedan tog du upp ventiler och ökade ventilationen på vinden och det blev en ännu kallare miljö där. Din fuktiga inomhusluft pyser upp på vinden och kondenserar då det inte finns någon diffusionsspärr. Mögelpåväxten kommer lika säkert som brevbäraren.
    Nu till ett åtgärdsförslag: Minska ventilationen på vinden. Montera en liten kanalfläkt i bostaden som ska gå kontinuerligt. Den behöver inte gå på höga varv, endast så du får luftomsättning. Det kommer då att bildas ett undertryck i huset, och då kan inte inomhusluften pysa upp och kondensera. Kolla också att det finns tilluft i sovrum och kammare. I duschrummet ska det finnas en separat fläkt, så du kan forsera frånluftsflödet när ni duschar.
    Lycka till
    Tartan

5. Fredik_T
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren! Tartan verkar ju vara det här forumets fukt och mögelexpert! Jag läste dina tidigare inlägg om över och undertryck i bostaden. Ursäkta min okunskap, men var ska jag i så fall placera denna kanalfläkt? På övervåningen? Behöver jag montera ventiler för tilluft i huset som har värdelös isolering i väggarna och endast gamla 2-glas fönster som inte känns 100 % täta fastän jag monterat nya lister?

Vad tror du om min tanke om "takstolsventilation" med mögelstopper om jag samtidigt stryper gavelventilerna till hälften? Om jag konverterar till pelletsbrännare så att murstockan åter används. Behöver jag då inte kanalfläkten? ....eftersom då borde självdraget fungera så som det var tänkt från början. Förstod jag dig rätt då? :-? Eller kan det vara idé att montera en ändå för att få undertryck?

Kondensproblemet verkar bara ha funnits på vintern tidigare då ventilation helt saknades. Cutterspån och insidan av yttertaket hade torkat upp helt när vi köpte huset förra sommaren.

/Fredrik T :)

6. E
    Medlem Nivå 2

hade liknande problem eftersom skorstenen hade tagits ner när man bytt taket!!!!!!(idioter) dom som hade huset tidigare hade även målat vinden och satt upp massa ventiler som sitter under takpannorna som jag senare förstod därför att det blev lite (mögel????) grå dassig färg lyste igenom på vissa ställen.....besiktnings mannen konstaterade att jag hade dårlig ventilation i huset så jag satte upp ventiler i alla fönster utom i köket + att jag monterade in frech 90 i ena sänkammaren uppe.
    jag var uppe på vinden i går och det värkade fungera (har ej mätt fuktigheten..)

jag ska nog montera en frech 90 i andra sovrumet uppe med tror jag!!!!!
    vet ej om det behövs men luften är lite dårlig där så det kan väll inte skada???

7. T
    Medlem Nivå 4

Fredrik T Egentligen kan man installera en kanalfläkt på vilken våning som helst. Men sittter den på bottenvåningen måste den gå med högre hastighet för att orka dra ner luft från övervåningen. Alltså, enklast att sätta den på övervåningen.
    Fördelen med att monntra tilluftsventiler är att du kan styra tilluften. Med det menar jag att du kan strypa lite i rum som används lite, och öka i rum som t.ex. föräldrasovrum där det är två personer som vistas. En annan fördel är att man slipper drag på fel ställen. På övervåningen kommer du att behöva strypa tilluften mer än på bottenvåningen, och rum som ligger långt bort kan behöva ha ventilen mer öppet.
    Mögelstoppers kan du montera, men var sparsam med antalet. Och stryp ner gavelventilerna till hälften. Håll sedan koll på vinden.
    Angående pelletsbrännaren, så får du en hyfsad ventilation med självdrag när det är eldningssäsong. Problemet är vår, sommar och tidig höst när du kanske endast eldar för varmvatten. Då fungerar en självdragsventilation mycett dåligt, det är ju ofta samma temperatur ute och inne eller till och med varmare ute, och då får du ingen som helst "skorstensverkan" Jag vill nog rekomendera en kanalfläkt i alla fall. Den går ju att ställa ner på lägsta hastighet när pelletsbrännaren är igång. Och under varma årstiderna höja upp på max för att få en behaglig luft inne.
    Kondensproblemet har nog börjat när gamla pannan stängdes av, sedan har det förvärrats lite när vinden tilläggsisolerades för att sedan bli ännu värre när du öppnaad upp lite stora ventiler på vinden.

Men lugn. Det går att ordna.
    Tartan

8. Fredik_T
    Medlem Nivå 1

:) Jag ska lyda dina råd Tartan! De verkar vettiga. Jag har tänkt enl. följande: 1. Kanalfläkt på övervåningen 2. tilluftsventiler 3. montera mögelstoppers (sparsamt) vid takstolarna för att ventilera bort kondens som nu fått fäste där. 4. Strypa gavelventilerna till motsvarande storlek 10x10 cm. Sen blir det sannolikt en pelletsbrännare före nästa vinter. Med lite tur blir kombinationen ökad värme och vettig ventilation nyckeln till framgång (?). :cool:

Tack för alla kloka råd!!!!

/Fredrik

9. T
    Medlem Nivå 4

Lycka till!!!
    Tartan

10. S
    Medlem Nivå 2

Vilken typ av tak har du på ditt hus Fredrik? Jag har själv ett mansardtak och funderar en del över dessa frågor.

11. Fredik_T
    Medlem Nivå 1

Hej!

Vårt hus är ett 1 1/2-planshus med starkt lutande sadeltak. Takstolarna är "stängda" och väggen full med spån. Inte lätt att göra någon vettig takstolsventilation :(. Tartan! Ska jag ha kvar full size på gavelventilerna och öppna ventilation med mögelstoppers för att försöka vädra ut så att fukten torkar upp nu under våren? Då kan jag kanske stänga igen när nästa vargavinter närmar sig....eller? :)

/Fredrik

12. T
    Medlem Nivå 4

Du kan dra ner på gavelventilationen redan nu. Den här årstiden är det torrt i luften, men när våren kommer med snösmältning så ökar luftfuktigheten utomhus, samt även värmen. Om denna varma fuktiga utomhusluft kommer in i stora mängder på din vind som fortfarande är kall, kan dina problem förvärras.
    Tartan

13. K
    Medlem Nivå 1

kanal fläkt som alltid går är enda vettiga lösningen på vinden då den kan gå på lågtvarv,ock man slipper fläkt sur >:(

14. O
    Medlem Nivå 2

Hej
    Står själv mitt uppe i projekt "tilläggsisolera vinden" i mitt suteränghus byggt 1965
    Har för tillfället 20 cm kutterspån (torr) och skall lägga på 35 cm lösull.
    Huset är teglat utan tillstymmelse till takstolventilation (38 graders taklutning)
    10 cm ventilation i båda gavelspetsarna, och inget mögelpåslag någonstans.
    Oljepanna som har gått på el hela vintern och skall dockas med L/V pump till hösten.
    Är livrädd att jag kanske får problem i framtiden.
    Frågan är kan jag ersätta en ev. kanalluftfläkt med kontinuerlig ventilation i vc ( bv)-badrum ( bostadsplan)-tvättstuga(bv) typ Pax 260 samt byta ut köksfläkten mot en som har " ventilationsfunktion dvs går alltid på lågfart"
    Göran

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: