Byggahus.se

Falsat plåttak som ligger direkt på tjärpapp!

1. R
    Medlem Nivå 1
    Har i dagsläget hus med nyare tjärpapp, vi vill lägga på falsad plåttak. Plåttaket kommer ligga direkt på taket, ingen läkt osv.
    Nu funderar jag på att lägga en duk ełler en väv under plåten som skydd mot nötning då tjärpappen är vass.
    Kan duken/väven ha den fördelen att transportera bort kondens under plåten?
    Vilken duk/väv är bra att användas? Fungerar det med markduk typ N2.

2. TomasJor
    Medlem · Nivå 12
    Välkommen till forumet.
    Jag kan inget om plåttak men du får säkert svar av någon annan snart, om inte annat så bör du ju följa installationsanvisningen. Funderade bara på vad du skriver ’vass tjärpapp’, hur menar du då?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Om man tänker bryta mot en norm så bör man först sätta sig in i varför normen finns, alltså vad som är syftet med att göra som normen säger. Sedan kommer man sannolikt följa normen istället för att bryta mot den, men det finns undantag.

4. S
    Medlem · Nivå 5
    kanske blir så att (tjär)pappen skadas en varm sommardag med stekande sol ,
    är nog bäst att använda läkt iallafall

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Falsade plåttak lägger man inte på läkt. Att pappen skulle nöta igenom plåten tror jag inte en sekund på men jag skulle tänka till om taket är slätt nog för att man ser lätt ojämnheter genom plåten.

Tänker du ta in en plåtslagare för en riktig bandtäckning så är dom du bör fråga.

Redigerat 6 dec 2019 06:49
  6. R
    Medlem Nivå 1
    Tjärpappen är mycket kornig med en sträv yta.
    Ytannpöppåpp tjäpöpra0e

7. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 10
    Vårt plåttak är lagt på en papp som är anpassad för just plåt, så visst ligger det något i att grövre papp kan få oönskade effekter. Men set kan säkert gå hur bra som helst också. Mataki Steel heter pappen som vi la under.

8. R
    Medlem Nivå 1
    Har varit i kontakt med en plåtslagare men det blir alldeles för dyrt.
    Taket är jämnt lagt så några ojämnheter bör man inte se.
    Plåtlängden kommer vara ca 6 meter och vad jag förstår så rör sig plåten av temperatur skillnader. Där av mina funderingar.
    Kan det vara någon nackdel att ha väv?

9. J
    Medlem Nivå 3
    Köpte bandriktningen klicktak la det själv
    2hus 10 timmar
    Färdiga längder hur smidigt som helst
    O genomföringar är inga problem
    O 1/4 av priset mot plåtslagare

10. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 10
    Precis sånt tak från Plannja vi la

11. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Om pappen mot all förmodan skulle kunna nöta hål på plåten så gör nog inte en väv någon större skillnad.

12. R
    Medlem · Nivå 11
    Riv bort pappen och lägg en duk anpassad för plåt. Varför fuska med en så viktig detalj som ett tak ?

• Laddar…
  13. R
    Medlem Nivå 1
    Pappen är av bra kvalité och bara 5 år gammal så jag kommer ha denna kvar

14. R
    Medlem · Nivå 11
    Det är ju inte åldern det beror på utan att den inte är anpassad för plåt.

15. R
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår inte varför det skulle bli bättre att riva bort ett bra fungerande tätskikt, det är så mycket enklare att lägga på något nytt på tjär pappen.