Byggahus.se
Har sedan en tid märkt att trycket i golvvärmesystemet sjunker. Vi byggde huset, enplan 2014 och jag tittade på tryckmätaren först 2016. Då var den på 0. Luftade systemet och fyllde på till 1 bar, enligt instruktionerna. Har sedan med jämna mellanrum märkt att trycket sjunker. Har luktat och fyllt på, alt fyllt på. Har fått höra att det är normalt med nya system att det kan vara så i början... Tycker väl dock att systemet inte är så nytt längre...

Såklart orolig för läckage i systemet och börjar titta mig omkring där jag kan se. Hittar då en koppling som oxiderat. Bifogar bild och undrar, kan det vara röret som går till golvvärmeslingorna? Kan det vara orsaken till tryckfallet (hoppas ju det) eller är det något helt annat rör? Helt novis på detta nämligen

• Screenshot_20180912-093646_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du fyller på , droppar det från säkerhetsventilen , är det luft i exspansionskärlet , för lite luft där så behövs det bara några centiliter för att visa lägre tryck , vatten går inte att komprimera . din bild säger microläcka då det är grön oxidation
Tveksamt om det går att dra lite till på den understa muttern , men värt ett försök , kanske 1/6 dels varv eller så , håll imot på mitten muttern så inte allt börjar snurra
Du kan borsta bort det gröna , göra rent , efter någon dag så tar du toapapper och torkar runt det syns direkt om det läcker då

R rävlyan skrev:
Du fyller på , droppar det från säkerhetsventilen , är det luft i exspansionskärlet , för lite luft där så behövs det bara några centiliter för att visa lägre tryck , vatten går inte att komprimera . din bild säger microläcka då det är grön oxidation
Tveksamt om det går att dra lite till på den understa muttern , men värt ett försök , kanske 1/6 dels varv eller så , håll imot på mitten muttern så inte allt börjar snurra
Du kan borsta bort det gröna , göra rent , efter någon dag så tar du toapapper och torkar runt det syns direkt om det läcker då
Hmm jag får börja leta efter säkerhetsventil och och expansionskärlet. Tänker ju att de grejerna borde hålla längre än något år iofs. Innan jag tog bilden på röret så låg det en droppe på muttern, så där vet jag att det droppar.

När jag fyller på så behöver jag bara öppna lite lite en kort stund för att trycket ska komma upp i 1 bar. Ifall det är ett tecken på något...

R
Att du bara fyller lite kan var en indikation på kärlet , ta ett foto rakt fram på hela alltet FJV -cenetral och lite runt om
om du söker på exspanstionskärl så kommer det upp lite olika sorter så kan du få lite info om hur det kan se ut . det finns även avlånga , mest röda , lika med säkerhetsventil , även där olika sorter , men allt med samma funktion

R rävlyan skrev:
Att du bara fyller lite kan var en indikation på kärlet , ta ett foto rakt fram på hela alltet FJV -cenetral och lite runt om
om du söker på exspanstionskärl så kommer det upp lite olika sorter så kan du få lite info om hur det kan se ut . det finns även avlånga , mest röda , lika med säkerhetsventil , även där olika sorter , men allt med samma funktion
Ursäkta sent svar. Det är en Nibe 750 som är aktuell och jag kommer bara åt den lilla luckan för luftning/påfyllning, man ser inte så mycket där tycker jag, men ska fixa en bild. Bifogar bild är från 2014 och visar rören vid värmepumpen.

• received_1860833100705003.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
På fördelarna finns ingen avstängning , bara raka rör ut , allt annat sitter bakom frontplåten och längst ner , pumpar exspantion shuntventiler , växelventil för att ladda VV sitter uppe till vänster , dom kan bråka och inte stänga som dom ska , då blir det avtappning på VV och VP kommer att vilja göra mycket VV med dyr drift som följd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.