Byggahus.se

Fakturering av tilläggsarbeten

1. U
    Medlem · Gävleborg · 26 inlägg

underhill

Medlem
    Jag har ett problem som borde ha hänt tidigare så jag leter efter lite stöd.
    Vi håller på att bygga hus som är köpt som en totalentreprenad. Vid markanläggningen har vi fått två tilläggskostnader. Dels måste grunden förstärkas med extra armering p g a markförhållandena och dels måste en längre VA-lednings dras p g a hur vi placerat huset. Båda dessa tilläggskostnader är OK och är klart utanför vad som ingår i husföretagets normalleverans.

Så långt OK, men nu kommer min undran. Husföretaget har anlitat en byggare för att utföra markarbetet och det är den byggaren som nu handlat upp dessa extraarbeten och han vill nu fakturera mig direkt för dessa. Detta stöds av husföretaget eftersom "vi annars skulle behöva lägga på en hanteringsavgift på fakturorna och det blir ju dyrare för dig".
    Min undran/oro är dock om jag låter byggaren fakturera mig för tilläggsarbetena så är det min uppfattning att den tjänsten/leveransen kommer då från byggaren och omfattas då endast av en normal två-årig garanti enligt konsumentköpslagen och dessa jobb (speciellt grundförstärkningen där problem kan dyka upp efter en längre tid) omfattas då inte av den 10-åriga garanti/försäkring som husföretaget ger på sin leverans.

Tänker jag rätt eller kan husföretaget ställas till ansvar för en tjänst som de inte fakturerat mig utan som levererats och fakturerats direkt från byggaren? :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.