Jag såg en gammal tråd här kring detta som behandlar en del av min fråga men inte hela/alla:

* Hur fungerar egentligen fakturadatum kontra betalningsdatum? Om en faktura har fakturadatum 090920 med betalningsdatum 090930 (10 dagars betalningstid) och jag får fakturan 090922 så känns det ju rimligt med 10 dagars betalnignstid förutsatt att detta är avtalat med säljaren. Men hur fungerar det om jag inte får fakturan förrän 090928? Det är säkert inte helt ovanligt att fakturor skapas en dag för att sedan gå ut på "remiss" bland de kundansvariga eller motsvarande, och att fakturorna sedan inte kommer iväg med posten förrän ett antal dagars senare vilket gör att det blir en viss försening innan fakturan kommer ner i min brevlåda. Finns det några regler, eller praxis kring detta?

* Enligt räntelagen har ett företag rätt att sätta 10 dagar som betalningstid, där tiden gäller från fakturadatumet, och han har också rätt till dröjsmålsränta från och med 11'e dagen om jag inte betalat fakturan. Detta gäller dock förutsatt att näringsidkaren och jag avtalet om detta t.ex. via en offert eller annat avtal. Det räcker alltså inte att detta står som villkor på fakturan, utan det måste avtalas INNAN jag får fakturan. Annars kan näringdidkaren inte kräva dröjsmålsränta förrän den 31'e dagen efter fakturadatumet. Min fråga är: Om jag tidigare fått en faktura från näringdsidkaren där det står något i stil med "10 dagars betalningstid, därefter dröjsmålsränta", räknas det då som att jag ingått ett avtal kring detta även för efterkommande fakturor?

Just med avtalet så är det så att har inget annat avtalats innan så gäller inte 10 dagar förens ni är överens om villkoren. MEN har du någon gång tidigare betalt en faktura till företaget med just dessa villkor så ses det som ett tyst medgivande och vi har då ett avtal. Men står det exempelvis på hemsidan man beställerifrån eller i katalogen man beställer ifrån att det är 10 dagar så är det avtalat 10 dagar såfort du gör din beställning.

Dröjesmålsräntan kan om jag inte minns helt galet aldrig tas ut innan 30 dagar efter sista betalningsdag (men det låter jag vara lite osakt, sitter inte med juridikboken framför mig)

Enligt mig så är det inga seriösa företag som sätter 10 dagar å skickar fakturan 3 dagar innan sista betalningsdag.

D
frohike skrev:
Just med avtalet så är det så att har inget annat avtalats innan så gäller inte 10 dagar förens ni är överens om villkoren.
Är det så? Jag hade bestämt för mig att man kunde sätta de betalningsvillkor man ville, utan att specifikt avtala om det.

Konsumentverket

Vill inte skriva det i sten om man säger så.. skall leta upp min juridikbok. För att se exakt vad som står.. Möjligt att jag blandar ihop det med företag till företag. Återkommer om ingen annan plockar fram det innan :D

H
Mellan företag är det som ovan beskrivs.
Det måste vara avtalat om 10 dagar betalningstid, har man betalat en faktura efter 10 dagar är det ett tyst medgivande. Gäller även Exp. avg och fakturaavg.
Rätedeb. efter 30 dagar, dvs dag 31 är första dagen för ränta.

Osäker om detta även gäller till konsument

Affärer/uppdrag betalas enligt kontantprincipen om inget annat överenskommits. Alltså betalning omgående efter utfört uppdrag.

Om man som privatperson får 10,20 eller 30 dagars kredit är alltså helt upp till vad som överenskommits - t ex i offert - eller om inget överenskommit, beroende på godtycke från utförarens sida. En utbredd missuppfattning är att man alltid har rätt till t ex 30 dagars kredit på fakturan, men det är alltså helt fel. Har inget annat avtalats i offert eller något bestämts/godtagits vid tidigare kontakter/betalningar, så har firman i princip rätt att sätta vilken tid de vill från 0 dagar och uppåt.

Vanligen börjar kredittiden för enkelhetens skull räknas från fakturadatumet. Men det är ju egentligen från tidpunkten när det utförda arbetet eller varan har slutlevererats som betalningskrediten börjar löpa. Om överenskommelsen är 10 dagar, fakturan skrivs ut en vecka efter utfört arbete och man får den när endast 5 dagar återstår, har man alltså inte per automatik "rätt" att flytta fram betalningsdatum. Det är regeln, sedan brukar "praxis" vara att man i alla fall får ett par dagar på sig (rimlig tid) att betala fakturan efter att man har fått den, även om det skulle dra över förfallodatum. Men knappast mer.

Det där med "tyst medgivande" stämmer, och gäller åt båda håll. Har man betalat en faktura till en hantverkare eller annan firma med t ex 30 dagar så anses man ha godkänt och spikat villkoren som gäller. Firman kan därför inte utan överenskommelse sätta 10 dagar på nästa faktura. På samma sätt kan man som privatperson inte kräva 30 dagar om man betalat en med villkor 10 dagar innan. Fast det kan man å andra sidan inte göra ändå, eftersom man som utgångspunkt sdom sagt inte kan kräva något kredittid alls ;-).

Ränta får däremot inte tas ut förrän fordran är 30 dagar gammal. Är den på "10 dagar" kan alltså ingen dröjsmålsränta börja räknas förrän fr.o.m. dag 31 efter fakturadatum. Denna regel - och räntelagen överhuvudtaget - blandas dock ofta ihop med kredittider på fakturor, vilket spridit missuppfattningen att man alltid skulle ha rätt till 30 dagars kredit. Kredittiden har dock egentligen ingenting med räntelagen att göra.

Redigerat:
Ingper skrev:
Affärer/uppdrag betalas enligt kontantprincipen om inget annat överenskommits. Alltså betalning omgående efter utfört uppdrag.

Om man som privatperson får 10,20 eller 30 dagars kredit är alltså helt upp till vad som överenskommits - t ex i offert - eller om inget överenskommit, beroende på godtycke från utförarens sida. En utbredd missuppfattning är att man alltid har rätt till t ex 30 dagars kredit på fakturan, men det är alltså helt fel. Har inget annat avtalats i offert eller något bestämts/godtagits vid tidigare kontakter/betalningar, så har firman i princip rätt att sätta vilken tid de vill från 0 dagar och uppåt.

Vanligen börjar kredittiden för enkelhetens skull räknas från fakturadatumet. Men det är ju egentligen från tidpunkten när det utförda arbetet eller varan har slutlevererats som betalningskrediten börjar löpa. Om överenskommelsen är 10 dagar, fakturan skrivs ut en vecka efter utfört arbete och man får den när endast 5 dagar återstår, har man alltså inte per automatik "rätt" att flytta fram betalningsdatum. Det är regeln, sedan brukar "praxis" vara att man i alla fall får ett par dagar på sig (rimlig tid) att betala fakturan efter att man har fått den, även om det skulle dra över förfallodatum. Men knappast mer.

Det där med "tyst medgivande" stämmer, och gäller åt båda håll. Har man betalat en faktura till en hantverkare eller annan firma med t ex 30 dagar så anses man ha godkänt och spikat villkoren som gäller. Firman kan därför inte utan överenskommelse sätta 10 dagar på nästa faktura. På samma sätt kan man som privatperson inte kräva 30 dagar om man betalat en med villkor 10 dagar innan. Fast det kan man å andra sidan inte göra ändå, eftersom man som utgångspunkt sdom sagt inte kan kräva något kredittid alls ;-).

Ränta får däremot inte tas ut förrän fordran är 30 dagar gammal. Är den på "10 dagar" kan alltså ingen dröjsmålsränta börja räknas förrän fr.o.m. dag 31 efter fakturadatum. Denna regel - och räntelagen överhuvudtaget - blandas dock ofta ihop med kredittider på fakturor, vilket spridit missuppfattningen att man alltid skulle ha rätt till 30 dagars kredit. Kredittiden har dock egentligen ingenting med räntelagen att göra.
Tack för ett väldigt utförligt svar! Om jag tolkar dig rätt innebär detta kan en näringsidkare, om han angett 10 dagar på alla sina fakturor han tidigare skickat till mig, kräva att jag betalar inom 10 dagar från fakturadatum och kan dessutom skicka mig en betalningspåminnelse (inlusive 50 kronor i avgift för detta eller vad lagen nu säger) MEN, kan inte kräva mig på dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar?

Helt korrekt tolkat.

IngPers föredömliga svar borde egentligen klistras i forumet, det är ofta folk undrar om dessa saker.

/Kent

Hur schysst är det här då:

Målaren skriver en faktura torsdagen den 1/1, med tio dagars betalningsvillkor.
På fredagen den 2/1 postar han fakturan.

På måndagen den 5/1 kommer fakturan fram till mig, så sent på eftermiddagen så jag inte hinner betala den. Då har redan fyra dagar gått av de tio.

På femte dagen, tisdagen den 6/1, har jag möjlighet att sätta mig vid datorn och betala och banken kan tidigast göra överföringen onsdagen den 7/1 då sex hela dagar gått.

Det här hände mig. Jag hade med nöd och näppe möjlighet att betala i tid! Inga marginaler alls för sånt som försenad post eller om jag inte hunnit öppna brevet i tid.

I mitt fall fanns ett litet krux: banken skulle godkänna att fakturan betalades, eftersom det skulle dras från något byggkreditiv eller liknande. Målerifirman var inte klara med jobbet då de skrev fakturan och faktiskt inte heller den dagen då jag fick den. De blev klara dagen därpå.

Jag tycker att de tidigast borde ha skrivit fakturan på tisdagen, så snart de målat färdigt, istället för mitt i uppdraget (som var relativt litet och inte tog mer än 10 arbetsdagar).

Jag hann inte kolla med banken att det var okej att göra överföringen. Slutade med att målerifirmans redovisningstjej ringde mig och sa att jag omedelbart måste göra insättningen. Jag lovade att göra allt jag kunde för att få in pengarna i vettig tid, men sa samtidigt att jag tycker att man kan skicka fakturan efter avslutat arbete. Hon menade att det var kutym att göra så här. De hade ju utgifter för vår del.

Jag tyckte att det kändes jobbigt att hamna i en sits där jag inte betalade i tid - och samtidigt tycker jag att målerifirman kunnat lugna sig med fakturan tills dess att jobbet var slutfört och ge mig en rimlig chans att göra rätt för mig.

Lycke, när målerifirman fakturerar dig är din sak att avtala. Om du inte gjort det blir det som det blev nu. En faktureringsplan är något av det mest grundläggande som du som köpare vill ha klara papper på inför ett inköp. Det ligger förvisso i båda parters intresse att få detta på plats, men som köpare har du oftast mer att tjäna på att detta är reglerat än att det inte är det (för då gör säljaren som han vill).

Även om målerifirman gott kunde vara lite flexiblare i detta avseende så tycker jag helt klart det är din sak att avtala detta innan arbetet påbörjas.

Är inget annat avtalat i förväg så gäller ju kontantprincipen - alltså betalning direkt vid utfört arbete.
Oschysst ? Vänd på det: Varje dag som företaget ligger ute med pengar å kundens vägnar är ju rätt schysst, eftersom de inte behöver det egentligen....;-).

Om du applicerar vad som gäller - det jag skrev i inlägget en bit upp - på ditt fall, så skulle i princip målaren kunnat kräva betalning i dörren när han gick ut efter avslutat arbete. Att du fick fakturan innan arbetet var helt klart är väl inte riktigt vanligt, men heller inte fel. Du krävdes ju inte på betalning förrän vid ett datum då jobbet var klart.

Delar Mathias S uppfattning - det är ditt ansvar att avtala om betalningsvillkor redan i samband med att jobbet beställs. För om man INTE har kommit överens om något gäller ju betalning omgående (0 dagar), alltså så fort tjänsten utförts klart, och alla avsteg från detta blir upp till firmans goodwill. Kan - som du fått erfara - bli rätt svettigt.

Men samma princip gäller egentligen även om du köper något i en affär ute på sta'n, eller lämnar in något för ommålning på en firma. Fast då är det kanske lättare att inse att man betalar när varan eller tjänsten överlämnas/gjorts klart utan kredittid (om man inte kommit överens om något annat i förväg). Men det är samma sak oavsett om jobbet utförts inne på en målerifirma eller hemma hos dig.

Att sedan jag också tycker målerifirman kunde vara något mer flexibel är en annan sak. Men man får inte glömma att det i så fall enbart är genom deras goodwill och inget man kan kräva.

Redigerat:
Just fallet när fakturor skall betalas med medel från byggkreditiv så var vår erfarenhet att det var lättare att avtala med banken att vi lyfter exempelvis 200 kkr för ospecificerade småutgifter som måste betalas med kort varsel. Här kan det exempelvis vara när en faktura enligt ovan kommer in eller om man står på Ikea och vill köpa deras kök så var det ju kontant betalning någon månad innan riktigt leveransdatum. Sedan kan man skicka in dessa kvitton / fakturor i efterhand om nu banken skulle se något intresse i att titta på dem.

Vi blev ombedda av banken att spara alla kvitton / fakturor för att visa banken men under renoveringstiden så lyfte vi hela vårt kreditiv utan ett enda kvitto. Bara ringde banken och sa hur mycket pengar vi behövde till vårt konto och sedan kom det ett papper på posten att skriva på för beloppet. Vi lyfte en buffert för småutgifter och när det kom större poster (exempelvis mtrl+arbete från röris, där vi avtalat en betal/fakturaplan med villkor om 60 dagar netto) så lyfte vi motsvarande belopp ett par dagar innan förfallodatum.

När vi la om kreditivet till ett bottenlån så hade vi med hela pärmen med fakturor och kvitton på dryga miljonen men de ville inte ens öppna pärmen på banken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.