Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet

1. S
    Medlem · 66 inlägg

Sutteräng

Medlem
    Har fått problem med en av de större låsföretagen i stan. Är det bara jag som tycker det här är fel eller är jag bara snål?

Vår altandörr går inte att låsa och låsa upp utifrån vilket vi önskade ha åtgärdat för att kunna använda detta även som ingång. Ringde företaget och förklarade vilken funktion vi önskade. Det skulle inte vara några problem och jag förklarade så gott jag kunde vilket handtag vi hade osv. De skulle dyka upp "efter helgen" och montera nytt handtag och låskolv. En månad senare dyker de upp. Han tittar snabbt på dörren öppnar den och säger att spanjoletten är ovanlig och att han inte kan montera det han har med sig.

Fakturan kommer sedan på 1650 kr. Den är specificerad till 1h arbetskostnad, bilersättning, förbrukningsmaterial samt låskolven. Alltså samma pris som jag skulle betalat även om installationen lyckats. Efter att ha bråkat i flera mail har de gått med på att ta låskolven i retur (500 kr) men jag ska fortfarande betala full arbetskostnad.

Är detta rimligt? Jag hade bara beställt en funktion. Hur det skulle utföras och om det går eller inte borde väl proffsen få avgöra utan att fakturera full avgift? Hade de informerat från början att detta kunde bli utfallet så hade jag självklart inte beställt tjänsten.

2. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag tycker att det är orimligt att betala, de har ju inte levererat någon ändrad funktion. Hade de varit lite proffsiga så skulle de ha bett dig maila några bilder eller liknande istället för att säga att det inte var några problem.

Rent juridiskt är jag inte helt säker på vad som gäller men du kan alltid bestrida fakturan, bara nästan. Då får de dra dig till tingsrätten för att få betalt. Det blir också ett småmål så du riskerar inte privatekonomin.

Fick du en prisuppgift på installationen? Eller någon offert? Muntlig fungerar. Isåfall kan du absolut bestrida med hänvisning till att det som beställts inte levererats. Då är det upp till företaget att visa att du är betalningsskyldig.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 66 inlägg

Sutteräng

Medlem
    De menar att de hade varit omöjligt att veta att det inte gick även om de hade sett bilder. Tyvärr har jag redan betalat fakturan eftersom den skulle gå till inkasso om 3 dagar och de brukar vara omöjliga att bråka med. Jag fick prisuppgift, dvs samma pris som de sedan fakturerade, bara det att jag inte fick något för det.
    Det som är konstigt i det hela är att det inte är någon liten småföretagare utan en av de större firmorna.

4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Har du betalt är det uppförsbacke, det ses generellt som att fodran är korrekt.

Gör man rätt så behöver man inte vara rädd för inkasso. Och kronofogden tar sig inte an stridiga fakturor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2869.GIF

5. Mikael_L
    Medlem · 45 414 inlägg
    Inte beror ev uppförsbacke på att fordran skulle anses vara korrekt då, utan för att man då själv har att dra företaget inför tingsrätten.
    Så det som är företagets uppförsbacke innan man betalt blir ens egen uppförsbacke efter man betalt.

6. F
    Medlem · Västra götaland · 8 354 inlägg

fsn

Medlem
    Fast man drar inte nån till Tingsrätten för 1600 spänn. Det är säkert en seriös firma. En korrekt beskrivning till ARN tycker jag man kan kosta på sig. Det är ju inte helt orimligt att TS får tillbaks slantarna eller en del av det.

Jag hade ringt upp företaget igen och frågat hur dom kommer att agera på ARNs rekommendation och om dom ser fram emot den reklamen, det kanske räcker med det samtalet. Sen om jag blev synad så är det inte säkert jag anmält det till ARN ändå, är lita lat.

Redigerat 24 jan 2017 23:54
    • Laddar…
  7. S
    Medlem · 66 inlägg

Sutteräng

Medlem
    Som jag tolkar info på ARNs hemsida så är tröskelvärdet 2000 kr för något som gäller hus.

8. S
    Medlem · 66 inlägg

Sutteräng

Medlem
    Inte helt oväntat har företaget tagit bort möjligheten att lämna omdöme på Eniros hemsida... Detta kanske har hänt förut.

9. H
    Moderator · Stockholm · 47 367 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Inget som hindrar att du lämnar omdöme om firman här på byggahus. Firmanamn är OK att skriva ut, inte person namn.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Stockholm · 47 367 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Som jag ser det så har du beställt ett låsarbete, firman har inte utfört det beställda arbetet, och därmed har de inte rätt att ta betalt.

Nu har de utfört en undersökning hemma hos dig, där de kommer fram till att arbetet inte går att utföra. Men du har inte beställt någon undersökning, och borde därför inte heller behöva betala för det.

Hade firman varnat dig, att det kan visa sig vara omöjligt, och då kommer det ändå att kosta X kronor osv. då är det en annan sak.

11. N
    Medlem · Stockholm · 274 inlägg

Napster

Medlem
    Skriv vilket företag det är och vilket kontor då det kan vara små franchisetagare, bra att veta vilka som beter sig på det viset.

• Laddar…
  12. T
    Husägare · Stockholm · 4 358 inlägg

twoody

Husägare
    1 timme och bilersättning har väl företaget rätt till.
    Förbrukningsmaterial och låskolven är lite magstarkt att ta betalt för.

13. Mikael_L
    Medlem · 45 414 inlägg
    Vad grundar du det på?
    Vad vet du som vi andra inte vet?

• Laddar…
  14. C
    Medlem · 20 inlägg

CoNaana

Medlem
    En liten kommentar på bilden bara: tredskodom resulterar inte automatiskt i betalningspåminnelse.

15. D
    Medlem · Västerbotten · 275 inlägg

docboy

Medlem
    Självklart ska beställaren betala hantverkaren.
    Hantverkaren har packat grejer. Lagt ner tid och pengar på att ta sig till dig.

Kan ta ett exempel som vi stöter på i vår branch ibland. Man lägger ner 2h på att försöka rensa ett avlopp men lyckas lika fullt inte få upp det.
    Ska hantverkaren då få betalt eller ej?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.