Faktura tätskikt

5k läst  15 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har fått en faktura från mattläggaren som gjort tätskikt åt oss i några rum.

På fakturan specificeras ca. 11.000kr som timpenning (420kr/h), 20.000kr som material och sedan ytterligare 20.000kr som "montering".

Jag ringde och frågade firman och de sa att de alltid tog betalt på detta vis. Blev lite nyfiken på om det är vanligt? I praktiken är alltså timpenningen runt 1200kr/h. Låter det rimligt?

2. D
    Medlem · Nivå 17
    Sa de var montering innebär?

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Vad var det de hade monterat då?

EDIT: alltid tvåa på bollen

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Var det ett fastprisjobb?

Oavsett så är det ju ett märkligt sett att redovisa. Men om det är fastpris, så finns det ju bara en överenskommelse om ett visst fast totalpris. Men för ROT så måste firman redovisa vad som material och arbete.

Jag tolkar det som att de faktiskt arbetat för 11 000, och har en "fastprismarginal" på 20 000.

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 1
    Nej, det var inte fastpris utan löpande räkning.

De menar att monteringskostnaden är något de tar ut utöver timpriset för montering av tätskiktsmatta.

6. D
    Medlem · Nivå 17
    Har du någon offert för jobbet?

7. R
    Medlem Nivå 5
    Fick du någon offert eller motsvarande innan du beställde? Är 20'000 i materialkostnad rimligt för den mattan?

Om du inte fick en offert där monteringskostnaden var med och 20 tkr är rimligt så hade i alla fall jag inte betalat den delen och meddelat dem via ett trevligt brev att någon montering till fastpris har jag varken beställt eller mottagit, så den biten får de stryka.

8. B
    Medlem Nivå 1
    Vi fick en muntlig "offert" där de sa att ett badrum brukar landa på ca 15.000kr (väggar+golv). De har gjort två badrum + golvet i tvättstugan, så fakturan ligger kanske 10.000kr högre än jag hade hoppats.

9. R
    Medlem Nivå 5
    Prisuppskattningar (ungefärlig prisuppgift) till konsument får bara överstigas med 15% utom i undantagsfall, men om "badrum brukar landa på" är en prisuppskattning är jag inte helt säker på. Hantverkare bör undvika att ge något som kan uppfattas som en uppskattning om de inte accepterar att bli bundna av 15%-regeln.

Samtidigt är 420kr/h billigt om det är med moms innan rot. Var timpriset nämnt i "offerten"?

10. L
    Medlem · Nivå 10
    Låter som en skattemässig fördelning av materialkostnad för att suga ut mer ROT samtidigt som man har en låg timkostnad för att få jobb
    (men kan matta vara så dyrt ? 40m2 badrum ?)

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Men då har firman arbetat på löpande räkning. Och de har givit en kostnadsuppskattning. Enl. konsumenttjänstlagen så får inte kostnaden som angivits som uppskattning övertrasseras med mer än max 15%. Så om du fått en uppskattning på totalt 30 000, så skall du inte behöva betala mer än 34500.

Men du har dessutom rätt att få en specificerad faktura. Vilka timmar hade arbetat med dina rum, ungefär vilka moment hade gjort under de olika timmarna. Offerten skall vara specificerad till en nivå där du skall kunna avgöra om den är skälig. Oskäligt kan ex. vara om något moment påstås ta väldigt mycket mera tid än andra firmor tar för samma moment.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Kaka på kaka, aldrig hört något så dumt, vad i hela,

Timpris + monterings kostnad, dom ska alltså ha timbetalning samtidigt som dom har ett fastpris på monteringen,

Ut med namnet på den firman,

• Laddar…
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    Man skulle kunna tänka sig att en firma har en prismodell, där de faktiskt tar ett fast pris för montering av tätskikt, men har en timdebitering för underarbetet. Men då vore det ju lämpligt om man avtalar om det i förväg. Och i så fall minskar ju utrymmet för firman att överdebitera ytterligare. Om 20 000 av 30 000 är ett fastpris, så är det ju bara 10 000 som är löpande räkning i prisuppskattningen, därmed får det bli max 1500 extra, enl. konsumenttjänstlagen.

14. H
    Medlem Nivå 6
    Det låter mystiskt. När vi gjorde badrum, kom två gubbar med några rullar mattor som de skar ut och limmade upp samt svetsade. De debiterade per löpmeter tätskikt/matta och timpris för den tid de höll på. Något annat hade inte accepterats av mig i alla fall. Tror de tog 500 kr inkl moms per timme.

15. pelle plåttak
    Medlem Nivå 2
    läst igenom 2 ggr nu och fattar inte , har dom gjort något annat än att bara montera tätskikt?
    som var i det fasta priset

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: